Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Александър Морфов срещу съзаклятието на лицемерите

Александър Морфов започва репетиции на спектакъл, маркиран от знакова тема в неговото творчество – битката между интелектуалеца и властта. Известният режисьор е избрал „Съзаклятието на лицемерите“, а премиерата ще е в края на сезона в Пловдив. Пиесата на Михаил Булгаков трябваше да бъде реализирана в Народния театър, но това не се случи заради уволнението на Морфов от академичната трупа, след като той надраска „ДПС“ върху вратата на тогавашната пиарка Велислава Кръстева. 

„Съзаклятието на лицемерите“ е за отношенията между великия Молиер и Луи XIV, който се смята за негов покровител. Сюжетът е за времето, когато Молиер довършва своя „Тартюф“ и кралят демонстрира благоволението си към твореца, въпреки усилията на „лицемерите“ драматургът да бъде изгонен позорно от Париж.

Няма съмнение, че в пиесата си Булгаков описва напрегнатите си отношения със Сталин, с когото има няколко срещи, на които диктаторът му обещава подкрепа, но по-късно го унищожава като автор. След продължителни и мъчителни спорове и редакции, през 1936 година текстът е поставен в МХАТ, но оцелява само за няколко представления. Нито знаменитият Станиславски, нито колегата му Немирович-Данченко успяват да овладеят ситуацията, тъй като алюзиите в „Кликата на лицемерите“ срещу Сталин са недвусмислени. 

Свободата на духа е емблематичният дебат в спектаклите на Александър Морфов. „Придобивали сме свободата за между 5 и 10 минути. Но никой не може да ни отнеме личната свобода. Мога да избягам в Балкана, да се скрия на тавана в кооперацията ми, да работя в други държави, за да запазя свободата си, за да не бъда слуга на никого. Да не упражняват върху теб собствените си стремежи и безочия – това е свободата. Дори да съм омерзен, най-важното е да съм свободен“, казва режисьорът. 

Няма изненада, че пиесата на Булгаков отдавна е в плановете му. Морфов винаги осмива политиците. В „Антигона“ – спектакъла, с който се завърна на българска сцена след седемгодишно отсъствие, Креон, в блестящото изпълнение на Деян Донков, е патологичен социопат, забавляващ се тиранин, стигащ до крайности, за да запази трона. 

Анализът на злото в различните му проявления по традиция присъства в интерпретациите на Морфов, който е винаги готов да подпали бурето с барут. Миналата година се канеше да осъществи в Младежкия театър драматизация на „Повелителят на мухите“ по прочутия роман алегория на носителя на Нобеловата награда Уилям Голдинг. Историята е за няколко момчета, които се оказват на безлюден остров след самолетна катастрофа – мини общество, в което никой не е този, за когото се представя и всеки е готов да извади нож срещу другия. Неслучайно заглавието произхожда от името на Велзевул, което в еврейската култура е синоним на дявола.   

„Молиер или Кликата на лицемерите“ привлича вниманието на незабравимия Слави Шкаров през 80-те години на миналия век. Шкаров, който си отива едва на 47 години, поставя Булгаковата пиеса в Сливен с Валентин Танев в главната роля. По това време Морфов не само работи там като осветител – след като е напуснал ВМЕИ във Варна, но влиза и в някои представления, едно от тях е „Мата Хари“ на Недялко Йорданов и Слави Шкаров.

Самият Шкаров остава в хрониките като един от най-големите отрицатели на социалистическите канони. Той, като класически еретик, е любимец на артистите. Идеологизираната критика логично не спира да забърква интриги и да бълва жлъч срещу него, а заради всичко това не е допускан в театрите в столицата. Затова пък всички говорят за постановките му в Русе и в Сливен, в които демаскира мимикрията на времето. В „Молиер или Съзаклятието на лицемерите“ – неговият реквием преди кончината му през 1988-а, петима от артистите разиграват марионетки, които танцуват според трелите на режима. Сатър и меч са сред акцентите в сценографията на Нейко Нейков, на финала мъртвият Молиер е свалян по стълба като Христос на словото, а в краката на артистите е просната кървавочервена театрална завеса.

Публиката в Пловдив очаква с нетърпение и другите предстоящи заглавия от репертоара на театъра, който носи името на Николай Масалитинов. Сред тях е „Влюбеният дирижабъл“ по класически български любовни поеми на триумфалния тандем Александър Секулов и Диана Добрева. Музиката ще е на Сашко Костов, а хореографията на Олга Панго, които се разписват в забележителната постановка „Без кръв“, копродукция на Пловдив и театър „Йордан Хаджиконстантинов-Джинот“ от Велес, Северна Македония. Сред актьорите са Николай Станоев и Александра Свиленова, която нашумя като Лита във филма „Гунди – Легенда за любовта“. 

През март в Пловдив Стоян Радев започва репетиции на комедията „Берлин, Берлин“ от Жералд Сиблеряс и Патрик Одекор с Радина Думанян, Иван Горанов, Тодор Дърлянов, Мария Сотирова,  Добрин Досев. Политическата сатира е за падането на Берлинската стена. Стоян Радев се завръща в Пловдив 15 години след прочутия си спектакъл „Братя Карамазови“ по Достоевски с Камен Донев.

Вече и в София публиката гледа едно от най-новите представления на пловдивчани – „Венецианска загадка“ на Здравко Митков с Калин Врачански и Мария Сотирова в главните роли. Те са бивши съпрузи, които се срещат след дълга раздяла, обусловена от мрачна тайна. 

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.