Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

„Без кръв“ на Диана Добрева – корида, която влиза в кръвта

В театъра на Пловдив отново се играе спектакъл, заради който софиянци ще натискат газта по магистрала Тракия. Драматургът Александър Секулов и режисьорката Диана Добрева, непоклатим и доказан в своите таланти и амбиции тандем, направи „Без кръв“ – истинска епична корида, която влиза направо в кръвта. Секулов е сътворил чудеса по романа на знаменития италиански писател Александро Барико, прецизно и поетично пренасяйки на сцената най-въздействащите и смислени епизоди от емблематичната история за престъплението, наказанието и необяснимата прошка, за очакваната омраза и изненадващата любов. Кардиналната тема е как да се излезе от омагьосания кръг на отмъщението и дали това въобще е възможно. Защото Тито, един от героите, е категоричен: „Не може да се сее, без да се изоре. Първо трябва да се разцепи земята. Какво значение има едно дете, което умира – или десет деца, или сто? Земята трябваше да се разцепи и ние го направихме“.

„Без кръв“ на Барико започва с вражда и вендета, за да стигне до страст няколко десетилетия по-късно. Трима мъже, които доскоро са били на неназована гражданска война в неуточнена държава, убиват баща и невръстния му син. Един от наказателния отряд открива под капака на мазето и дъщерята в семейството, но не я издава на другарите си. За краткия миг, в който мъжът и момичето се гледат безмълвно в очите, тя се влюбва завинаги в него. През следващите години вече порасналата доня Сол хладнокръвно убива другите двама. Когато най-после открива своя спасител, той е убеден, че е последната й жертва. Но вместо това се случва чудото на любовта. Не става дума за хепиенд, тъй като миналото им е белязано от фатални за душата загуби и вечни екзистенциални дилеми, които не могат да бъдат забравени и заличени дори в обятията на другия. Неслучайно самата доня Сол пита: „Войната я спечелихте – изглежда ли ви по-добър този свят?“. В нейния образ влиза Маргита Гошева – перфектна и завладяваща пространството без буква колебание.

Диана Добрева със замах надгражда собственото си въображение – този път без любимите й грандиозни анимации и визуални ефекти. Под прожекторите се стеле аленият цвят, а в центъра е огромен позлатен бик, напомнящ за Минотавъра. Всичко е корида – вечната битка между живота и смъртта. Арената е и кабаре, и съд, и църква, и бойно поле, и зала за танци, и хотелска стая. Неосъщественият до комизъм тореадор е Константин Еленков. Но той е и умел разказвач като от древногръцка трагедия, който се развихря в истинско уанмен зрелище през първите минути на постановката, разнищвайки всемирните теми под слънцето. Пластичен, забавен и секси актьорът пее страхотно, докарвайки го на моменти до вокалните женски височини на прочутия оперен кастрат Фаринели. За артисти като Маргита Гошева и Константин Еленков може да мечтае всяка световна трупа.

Като ловък професионалист Диана Добрева винаги открива различен код към успеха на своите приказки – от митологията, през романтиката, до абсурда. Този път ключът е действително виртуозната хореография на училата в България Олга Панго, която е представление в представлението, без нито за миг да отклонява вниманието от философското и театралното. Актьорите танцуват в един дъх и един ритъм – фламенко, танго, огън и плам. Жестовете, движенията и телата им сякаш всеки момент са готови да избухнат. Музиката на Явор Карагитлиев и Сашко Костов, който свири и на живо, също отвежда публиката към селенията на дуендето.

„Без кръв“ постави началото на международния фестивал „Сцена на кръстопът“, чието издание номер 28 продължава в Пловдив. Началото някога е поставено от Стефан Данаилов, Сотир Майноловски и Николай Ишков. Слоганът тази година е „Театъра Огледалото“, а едноименното великолепно есе е на Елин Рахнев. В програмата са премиерни и хитови заглавия от България и Европа.

Режисьорката: Това е най-голямото ми лично театрално чудо

Постановката е финалът на двугодишен проект между Пловдив и Велес
„Без кръв“ е копродукция между пловдивчани и Народен театър „Йордан Хаджиконстантинов-Джинот“ от северномакедонския град Велес. Тя е финал на двугодишния международен проект „Манифест“ между двете трупи, което се случва за пръв път в историята от двете страни на границата. Диана Добрева е толкова вдъхновена от работата с артистите от Пловдив и Велес, че нарича „Без кръв“ „най-голямото ми лично театрално чудо“.

Актьорите от българска страна са още Елена Кабасакалова, Патриция Пъндева, Красимир Василев, Георги Вачев, Симеон Алексиев, Катрин Гачева, Златко Шарков, от северномакедонска – Васил Зафирчев, Исидор Йовановски, Филип Христовски, Филип Василевски, Елена Димитрова, Кети Борисовска. Костюмите са на Раде Василев и Елена Вангеловска.

„Без кръв“ е хибриден спектакъл, автентичен, сериозен, който създава нов канон със собствена логика в театъра. Той е уникална система, презентираща ужасно тежка приказка, която завършва с катарзис – не само на сцената, но и в залата“, коментира Сашо Димовски, бивш директор на Народния театър във Велес и автор на изследователски текст за целия процес, който ще бъде публикуван като специализирана литература. Сценографът Валентин Светозарев добавя: „Без кръв“ е материализирана емоция. Ще перифразирам посланието на апостол Павел: „Ако нямаш любов, нищо нямаш“. На сцената тази любов я има, затова представлението стана изключително“.

И тъй като проблемите между роднини и съседи не бива да се замитат под килима, както по традиция правят политиците, няма как да отмина един неоспорим факт. Между артистите на България – не само от Пловдивския театър, и колегите им от Северна Македония, не само от Велес, винаги има човешка и творческа хармония. В различни години на различни сцени са гостували най-изявените ни режисьори – Александър Морфов, Галин Стоев, Явор Гърдев, и разбира се, Диана Добрева. Да не говорим за „обмена“ на класически музиканти.

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.