Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Джони Деп нарисува Ванеса Паради като императрица

Джони Деп не спира да подгрява арт хрониките в Европа и Щатите. Докато очаква премиерата на режисьорския си филм „Моди“ – за живота на гениалния живописец Амедео Модиляни, самият той отново реши да се заяви като художник и да нанесе поредния удар на всички, които се опитаха да го изчегъртат покрай скандалите и съдебните дела, забъркани от бившата му съпруга Амбър Хърд.


„Дори когато съм снимал най-активно, винаги съм чувствал необходимостта да рисувам или да пиша. Винаги изразявам емоциите си чрез изкуството, чрез него разсъждавам за семейството, приятелите и хората, на които се възхищавам. Картините са част от живота ми, но доскоро ги пазех да себе си. Творците не бива да си налагат ограничения“, коментира Деп неотдавна. Последната му засега акция в изобразителното изкуство е провокирана от винаги вълнуващата го мистика.
Картините, които нарисува със смесена техника и бързо разпродаде в лимитирана серия до 195 екземпляра с цена от 4500 долара за всяко рамкирано произведение, са вдъхновени от картите Таро. Във „Влюбените“, „Императрицата“, „Императорът“ и

„Силата“ има конкретна символика, която трябва да бъде разчетена.
Особено впечатляваща е „Императрицата“ – с корона, която само изглежда овехтяла, но въпреки всичко продължава да блести. В нея се оглежда френската актриса и певица Ванеса Паради, с която той живя 14 години. Както се знае, тя е майка на сина му и дъщеря му, но не само заради това застана плътно зад гърба му, когато Амбър Хърд го обвини в половината земни грехове, а след това очаквано се оказа, че лъже. Главният герой в „Силата“ е слон, който сякаш пита: „Защо искаш да се бориш с нещо, което не иска да се бори с теб?“ – това са думите, написани върху платното. Творбата е нещо като реплика на картина, която Деп е нарисувал, когато Паради е била бременна. Във видео актьорът признава, че винаги е обичал слоновете, защото са лоялни животни, които защитават своите. С ярко начервените устни, но без видимо очертано лице „Императорът“ напомня за крал Луи XV, изигран от Деп във филма „Жан дю Бари“. Деп твърди, че владетелят сякаш не присъства, може да бъде заместен винаги, а самият той никога не би му дал лицето си. Но Луи XV беше първата голяма роля на Деп след нашумелия съдебен процес, който през 2022-а той заведе за клевета срещу Амбър Хърд.

От колекцията, наречена „Приятели и герои“, през 2022 г. Джони Деп продава платна с лица на арт звезди, мотивирали го в кариерата му – от холивудските титани Ал Пачино и Елизабет Тейлър до музикалните легенди Боб Дилън и Кийт Ричардс от Rolling Stones. Всяка от картините е тип „интимното отражение“ през очите на Деп. От Кийт Ричардс, например, е взел жестовете и маниерите на Джак Спароу. Истината е, че докато е уволнен от Холивуд – изхвърлен от „Карибски пирати“ и „Фантастични животни“, Деп не спира да рисува. В сериите си увековечава живи и мъртви знаменитости, чиито образи провокират сериозен интерес сред колекционерите и се харчат светкавично. Сред тях са още Боб Марли, писателят Хънтър Томпсън, покойните бойни другари Хийт Леджър и Ривър Финикс. Стилът наподобява този на Анди Уорхол, търсещ и откриващ кръстопътя между уличното изкуство и поп културата. За нула време Деп заработва 5,4 милиона от продажби на принтове в лимитиран тираж. Зад големите сделки е британската компания Castle Fine Art, която има 37 галерии. Цените на картините не са до небесата – единичните в рамка са по 5000 долара, а портфолио с четири е за 18 000. Любопитството към творенията е толкова голямо, че в някакъв момент сайтът на Castle Fine Art буквално се е сринал.
Деп не крие, че открива творческата си среда най-вече в Европа, че обожава Париж и Лондон. Но където и да е, не спира да продава, като част от парите отиват за благотворителност. След няколкото мощни финансови удара, печели и от мрачния си автопортрет, и от серията „Никога не се страхувай от истината“ – с много модерните дигитални изображения, вече познати на света като NFT.

Той ще е Сатаната в новия филм на Тери Гилиъм

Героят му ще ухажва хората, потенциалните клиенти на ада

„Моди“ е първият режисьорски проект на актьора от 25 години насам – през 1997 излезе драмата „Смелият“, в която играеше и главната роля. Сега явно предпочита да бъде зад камерата, а пред нея като Модиляни е Рикардо Скамарачо, който стана Караваджо във филма на Микеле Плачидо. В „Моди“ ще гледаме и Ал Пачино в костюмите на френския колекционер на изкуството Морис Ган.
Действието се развива през последните две денонощия от живота на Модиляни, изпълнени с болки и терзания. Той се укрива от полицията в Париж по време на Първата световна война, докато обмисля да напусне града. Повечето кадри от лентата са заснети в Будапеща. Ал Пачино, с когото Джони Деп си партнираше в края на 90-те в „Дони Браско“, явно има огромно доверие на по-младия си колега, след като се е съгласил да бъде и съпродуцент на „Моди“.

Джони Деп обаче не се е отказал от основната си професия. След като сложи перуката на Луи XV в „Жан дю Бари“, му предстои да влезе в образа на Сатаната. Зад проекта стои един от най-екстравагантните кинаджии на всички времена – Тери Гилиъм, легендарният член на „Монти Пайтън“, автор на „12 маймуни“, „Бразилия“, „Приключенията на барон Мюнхаузен“, „Сделката на д-р Парнасъс“. Очаква се новият му филм да се казва „Карнавал на края на дните“. Режисьорът го описва като комедия, в която „Бог се опитва да унищожи Човечеството“, а единственият, който може да помогне на клетите хора е Сатаната – и то не от съчувствие, а за да си осигури клиенти за ада. Снимките вероятно започват през януари на 2025 г. Гилиъм, който е на 83, е снимал Деп в „Страх и омраза в Лас Вегас“ (1998) и „Сделката на д-р Парнасъс“ (2009).

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации