Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Геният Генко Генков в „Прочути непознати“

 

В Регионалната библиотека „Захарий Княжески“ в Стара Загора таза вечер ще се състои филмовата премиера на късометражната лента от документалната поредица „Прочути непознати“, посветена на художника Генко Генков.

Снимките на филма са направени в Бургас, София и Сливен, а зад проекта стои бургаският режисьор Тодор Тодоров. Зрителите ще могат да видят актрисата и режисьор Боряна Пунчева, художникът и директор на Бургаска художествена галерия „Петко Задгорски“ Георги Динев, изкуствоведът и уредник на Софийска художествена галерия Красимир Илиев и художникът Илиан Урумов.

Художникът Генко Генков твори през втората половина на ХХ век, като оставя диря още приживе заради силната си творческа надареност и непримирим характер. Той създава предимно пейзажи, които се отличават с характерен авторски почерк, ярък колорит и релефни повърхности.

Генков експериментира с различни похвати и техники на работа. През 70-те години на миналия век разработва възможностите на различните материали, третира маслената боя като акварел, обработва повърхността с пясък или замества четката с нож. През 90-те години използва пигменти, напомнящи керамична глазура.

Генко Генков. За едни луд, за други гений, за трети мъдрец. Истина има и в трите определения, защото кой може да ви каже къде е границата между мъдростта, лудостта и гениалността? Следват клиширани сравнения, десетки опити художникът да бъде поласкан: „интересен художник“, „прекрасен живописец“… В какво е интересен и в какво е прекрасен? Отговорът е труден, но не и невъзможен. При всички положения, ако другият голям в българското изкуство от така нареченото поколение, творило през 60-те и 70-те години на ХХ век, Иван Вукадинов е художник, в чието творчество си дават среща няколко епохи, то Генко Генков е епоха в епохата.

За Генко звучат банално епитети като странен и неповторим. Не, че не са верни, но са безсилни да изразят странната съдба и действително неповторимото творчество на този художник. И ако повечето го гледат със снизхождението, с което всички се отнасят към неудачниците и отхвърлените от обществото, Генко гледа към същите тези присмехулници с високомерието на щастливеца, който е погален от съдбата да не бъде като останалите. Неговите очи са широко отворени за свободата, за истината, а смелостта му стига до безумие.

Входът за прожекцията на филма е свободен.

 

Последни публикации