Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Георги Баев – поетът на морската шир

През 2024 година се навършва век от рождението на именития художник Георги Баев – и това дава повод на екипите на община Бургас и на Националната художествена академия да обединят усилията си в опит да отбележат по подобаващ начин тази значима годишнина. А по какъв друг начин освен с добра изложба трябва да бъде ознаменувано столетието от първата глътка въздух на един художник?

Изложбата „Георги Баев. 100 години от рождението на художника“ беше открита преди броени дни, превръщайки се в истински празник за приятелите на автора, но по-важното – в тържество за всички онези, които са пленени от живописта му. Ако трябва накратко да проследим пътя на Георги Баев, трябва да кажем, че той е сред знаковите имена в развитието на изкуството у нас, свързано най-вече с пейзажната живопис от втората половина на ХХ век. Роден е през 1924 г. в Бургас. През 1949 г. се дипломира в Националната художествена академия, специалност „Живопис“ при професорите Илия Петров и Дечко Узунов. През 1986 г. става носител на Хердеровата награда на Виенската академия за изкуства. Георги Баев е депутат в VII велико народно събрание (1990–1991), а краят го застига на 18 февруари 2007 г. в Бургас. В този житейски път, заключен между първата и последната глътка въздух, той се оформя и утвърждава като респектиращо присъствие на родното артистично поле, намерило своето признание и на международната сцена на изкуството с участия в самостоятелни или групови изложби в Алжир, Афганистан, Виетнам, Германия, Индия, Индонезия, Китай, Корея, Мароко, Мексико, Полша, Румъния, САЩ, СССР, Тунис, Унгария, Франция, Чехия, Швейцария, Югославия.

„Композиция“, 1990 г.

Още през 1966 г. колегата му Георги Павлов-Павлето, който се изявява често и като своеобразен критик, ще отбележи, че в българското изкуство това време е белязано от явяването на няколко поколения млади художници, които бързо се превръщат в център на художествения живот. Според него един от най-изявените е Георги Баев. Сам Павлето си спомня: „Преди много години една пиратска банда – босонога, с изсветлели кичури от слънцето, с къси панталонки и със съвсем детски кресливи гласове – всяка вечер атакуваше настървените кораби в бургаското пристанище. Предвождаше ги прочутият пакостник и храбрец Георги Баев. През цялото студентство Георги Баев, в очите на когото искри влагата на далечните морски хоризонти, мечтае за родния бургаски пристан – със зеленикаво-розови отблясъци, с тихи залези и изгреви. Той вижда непрестанно високи мачти и сиво-синкави кранове и непрестанно чува корабните сирени и писъка на чайки. Някогашният малък пират е вече художник, той е завинаги при своето море“. Георги Павлов изтъква още, че Баев не се стреми да изобразява света в хаоса на една разруха, а се стреми да го увековечи в неговата човечност, трайна сигурност и равновесие. При това го прави с откровеност и прямост, на която го е научило именно морето – „с неговото велико спокойствие, с неговите страшни бури“.

„Бряг“, 1984 г.

Подредените в столичната галерия „Академия“ картини на художника са най-яркото свидетелство за тази истинност. Това са платна, в които, както при никой друг художник у нас, е отразено съпреживяното общение на Георги Баев с морето. Морето, край което са се родили всичките му мечти. Морето, край което са израснали крилете на всичките му желания. Морето, на което ще остане верен до последния си дъх. И тъкмо като разказ за тази дълга любов на художника може да бъде мислена изложбата, в която са подредени 42 творби от колекцията на Художествена галерия „Петко Задгорски“ в Бургас и наследниците на автора. От най-ранните графики от 50-те години на ХХ век („Момче“, 1957, „Рисунка“, 1957, „Ателието“), през 60-те години на ХХ век, когато Баев категорично избира живописта за свое творческо верую – „Утро“ (1962), „Лодки“ (1963), през знаковите за творчеството му платна като „Пролетни нощи“ (1966), „Пране“ и „Край колодрума“ (1967), „Мрежи“ (1974), „Пейзаж в синьо“ (1975), „Плаж“ (1979).

Куратор на изложбата е д-р Людмила Кутиева, която е и ръководител на Културен център „Морско казино“ в Бургас. По думите й морският пейзаж на Баев изпъква сред множеството традиционни интерпретации на темата от други български маринисти с неочаквано ярък и наситен колорит, с обобщени и изчистени форми. „Платната на Баев създават усещане за статичната красота на морето, за близостта на така мечтания хоризонт. Изпепеляващата страст, с която Баев работи, идва от огнената мощ: през 1983 г. е подпалено ателието му. Унищожени са стотици творби. Обгорелите платна, оцелели след пожара, напомнят, че смелостта във всяко време е изпитание. В пряк отзвук на действителността творбите на Баев постепенно стават драматични, появява се фигурата, тревогата за човека. Цветовете са плътни и наситени, носят силно психологическо звучене. Баев вече не рисува лодки и море, небе… Защото с тях е казал това, което е необходимо.“ Действително след пожара в ателието художникът е променен, а за това говорят и собствените му думи: „Този пожар ме разтърси така, че след това направих най-хубавата си изложба, и то само за седем месеца… Когато съм разгневен и отчаян, най-много работя“.

Най-респектиращото обаче е, че всякога този гняв и това отчаяние се превръщат в градиво за най-значимите творчески домогвания на Георги Баев. И това, струва ми, се дължи на факта, че Георги Баев всякога остава поет. Поет на морската шир, както го назовава Георги Павлов-Павлето. Поет, като никой друг български художник изпреди него.

Изложбата „Георги Баев. 100 години от рождението на художника“ може да бъде разгледана от 15 април.

Пламен В. ПЕТРОВ

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.