Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Изключват Емилиян Станев от гимназията, защото пуши 

„Из нявгашно Търново“ на журналиста от прочутия в годините на социализма седмичник „Поглед“ Иван Тодоров е атрактивно пътешествие из миналото на старата столица. Авторът, който има още десетина книги, определя жанра на най-новата сред тях като „въртоп от отзиви, портрети, спорт, вестници, вестникари, шаржове, рисунки и фотографии“ плюс 100 илюстрации. Защото градът, чието бъдеще е предопределено от миналото му, е пълен с невероятни истории и личности. 

Първата част е отредена на очерци и рецензии, във втората четем „Вачока рисува с думи ваятеля на „Търновската царица“, „Д-р Церовски – лечителят, пред когото вдигала ръце и смъртта“, „Георги Боршуков – недостижимият“; „Леон Филипов – лъвът срещу чумата на забравата“. Не са забравени и търновските медии – „Писъмце описва Велик ден за „Борба“, „Янтра“ – вестникът на книжаря“, „И кмет, и зет на Марко Тотев уважили вестникарите от цялата страна“. Не е пропуснат и спортът – „Анатолий Легкоступ осветява Неосветените дворове на футбола в Търново“, „Неизвестното от лика на №1 на търновския футбол – Колю Илиев“; „Къща-бижу – съблекалня на „Етър“ остава най-хубавата в спортната ни история“. Иван Тодоров реди случките увлекателно и емоционално, независимо дали се фокусира върху знаменити или обикновени персонажи. 

Емилиян Станев (вляво) на лов в село Михалци

Очаквано прелюбопитни са разказите за Емилиян Станев. В един от тях Иван Тодоров цитира спомени на Илия Минев, бъдещият главен редактор на вестник „Борба“. Пред очите ни е малкият Никола, който през 1934 година ще бъде прекръстен на Емилиян от Д.Б. Митов, тогава начело на „Литературен глас“. Оказва се, че един от най-великите родни писатели е истински „беладжия“ като малък – не го свърта в бащината му къща зад прочутия Хан на Хаджи Николи, и с прашката си чупи стъклата на газените фенери. Той обаче никога не отрича вината и майка му редовно плаща по четири гроша на общината. Никола е толкова щур, че всяка зима кара кънки по заледената Янтра и няколко пъти пада в ужасяващо студените й води. Вече като юноша с бъдещия художник Деньо Чоканов заничат през шубраците къпещите се моми във вира до гара Трапезица и ги замерят с коприва. Изключват го от гимназията заради цигарите – не може да пише, без да пуши, и завършва като частен ученик във Враца. В Елена, където се преселва семейство Станеви, Никола губи ума и дума по първата голяма любов в живота му – Вяра Жарова от село Миндя. Много по-късно ще се ожени за Екатерина Могиланска, вдъхновила го за „Крадецът на праскови“ и „Търновската царица“, с която живеят десет години.

Никола Станев е ловък с четката, свири отлично на цигулка и играе в „Етър“. Преди да кандидатства в Художествената академия рисува металните табли на някогашните кревати. Има осем кучета с екзотични имена като Джанка и Перса. Когато вече като известен писател се завръща в родния си град, винаги отсяда в апартамент 100 на хотел „Янтра“, запазен от най-близките му хора там – Илия и Мария Маневи. Разпивките пък винаги са в бирхалето на бай Митьо Манола от Самоводската чаршия. Емилиян Станев посреща приятелите си с идеално изгладен костюм, с лъснати до блясък черни обувки, а след време и с лакирания си бастун, купен от Лондон. Вади пачки с десетолевки, раздава щедри бакшиши. Дамите често го канят на танц, а той не отказва. Сред търновските му приятели са още Васил Стоилов и Никола Кожухаров, поетът Радко Радков, чийто кум става, журналистите от местния вестник „Борба“.

Сред най-милото му обкръжение е и бояджията Вачока – Иван Симеонов, с когото също са заедно от деца. Именно спомените на Вачока четем в „Из нявгашно Търново“, цитирани от запис на магнетофон. Той е връстник на Емилиян Станев и също като него притежава „въображение-фъртура и бистър ум“. „Като малък не пишеше, обичаше да чете. Голяма фантазия имаше. Особено за лова – от списанията научаваше за лъвове, за леопарди. Страхотен мерак да иде там – в Африка“, връща лентата Вачока към малкия Никола. Двамата, вече по-големи, най си „уйдисват“ на лова. Вачока е първият в България, на когото Емилиян Станев показва специалната си пушка, поръчана във френския завод „Сент Етиен“ – по негова мярка, с две цеви и с името му, гравирано със златни букви. Вачока обаче понякога подхвърля на приятеля си, че някои от сюжетите в романите, свързани с Велико Търново, „не са тъй“ – Марина от „Търновската царица“ била съвсем почтена жена, въпреки че в романа е принудена да се подслони в местния публичен дом. Но Вачока изрично уточнява, че Емилиян не „преиначава“ фактите от „лошав характер“.  

 

 

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.