„Последната танцьорка“ (The Last Showgirl), 2024, САЩ, режисьор Джия Копола, продуценти: Джия Копола, Натали Феъри; сценарист Кейт Герстен, оператор Отъм Дюралд Аркапау, музика Андрю Уайът, в ролите: Памела Андерсън, Киърън Шипка, Бренда Сонг, Били Лурд, Дейв Баутиста, Джейми Лий Къртис. Награди: Специална награда на журито от Сан Себастиан. Прожекции на София Филм Фест
„ШШШ… прожекцията започва“ – слоганът на 29-ия международен София Филм Фест (13 – 31 март) е доста симпатичен за разлика от рекламния клип. Освен познатите многобройни програми, сега има нова – „Двигателят на истината“, където доминира социалната проблематика. Освен многото чужди заглавия, сред които и хитове, има много български – 66, 48 от които премиерни. Дали пък не ни очакваме приятни изненади… Засега съм по-скоро песимист.
Но, каквото и да гледате, не изпускайте „Последната танцьорка“ – вторият пълнометражен филм на Джия Копола (1987), внучка на великия Франсис Форд Копола и племенница на талантливата София Копола. И тя като леля си е направила независим филм. Той е фокусиран върху танцьорката Шели (Памела Андерсън) в Лас Вегас. 38 години участва в шоуто „Блясък и врява“, което, според нея, е единственият наследник на парижкия шик „Лидо“. Тя е франкофил – иска да учи френски, употребява кратки френски изрази и харесва всичко френско. С безброй мъниста, пайети, пера, крила (които все се късат), ярък грим и разголени гърди танцува всяка вечер с още няколко десетки по-млади от нея жени. Но шоуто, чиито реклами са още от 80-те години на ХХ век, ще бъде спряно, както им съобщава управителят Еди (Дейв Баутиста). И ще бъде заменено с цирк по волята на новите собственици. Всъщност запознаваме се с Шели по време на кастинг – в търсене на нова работа тя не само лъже за възрастта си, а и се проваля.
Шели непрестанно танцува – навсякъде. Както е оперена на сцената, така е никаква извън нея – развлечена и измита. Но страшно симпатична с нейната спонтанност и наивност. В началото отношенията с дъщеря й Хана (Били Лурд) са твърде объркани – момичето живее в приемно семейство, мечтае да е фотограф и да обиколи Европа. Държи се хладно с майка си, изоставила я заради танцуването. Нарича я „Шели“. А когато най-сетне гледа шоуто, е направо разбита – как е могла заради такава глупост да я захвърли. Дните се търкалят трескаво…
Както се оказва, Шели не е цъфнала и вързала – дори лимоните за сьомгата й се струват скъпи. Общува с по-възрастната си червенокоса приятелка Анет (Джейми Лий Къртис), напуснала шоуто преди шест години и щастлива сега като сервитьорка в казино. С нея е весело и някак по-оптимистично в кичозния Лас Вегас.
Ето, че може да се направи и смислен женски филм за страха от остаряването. Нещо повече – скромен и симпатичен, а не отвратителен като „Веществото“ (2024) на Корали Фаржа с Деми Мур. „Последната танцьорка“ се занимава деликатно и с аспектите на майчинството, и с вещите като културна психоза, и с унификацията като заплаха за интимитета…
Памела Андерсън е изумителна – няма нищо общо със секссимвола от сериала „Спасители на плажа“. Героинята й е отривиста и уязвима, смела и самотна. Само усмивката й е все така бляскава. Интересен е Дейв Баутиста с филипино-гръцки корени. Джейми Лий Къртис е чудна и смешна, както обикновено.
Джия Копола смело върви подир независимите занимания на София Копола с екзистенциалния дискомфорт в социален контекст. Но не я копира – просто търси своя собствен глас.
София Филм Фест е в разгара си, а по екраните излезе премиерният „Триумф“ (България/Гърция) на Кристина Грозева и Петър Вълчанов с много награди от Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“: „Златна роза“, за сценарий, за женска роля на Маргита Гошева и Мария Бакалова, за сценография на Ивелина Минева (още за „Клопка“ на Надежда Косева и „Сватба“ на Магдалена Ралчева), на СБФД, на публиката. За него вече съм писала във „Филтър“. Но повтарям – в „Триумф“ абсурд и глупост се вихрят без умора.
Геновева ДИМИТРОВА