Международното триенале на графиката, което е създадено по инициатива на секция „Графика и илюстрация“ към Съюза на българските художници, е най-представителната му международна проява през последните десетилетия и тазгодишното издание го потвърждава за пореден път. Актуалното, девето издание, ситуира форума на сцената като индикатор за процесите и тенденциите в глобалния свят на графиката, позволявайки на националната школа в жанра – доколкото имаме право да говорим за нея без предварителни уговорки, да се съпостави, съизмери, сравни с Другите. Сравнение, без което познанието е непредставимо.
В Международното триенале са включени стотици произведения на 200 автори от 26 държави, което според организаторите, „позиционира съвременната българска визуална култура в международен контекст, поставя София сред влиятелните графични средища, но преди всичко допринася за утвърждаването на нови имена и актуални посоки в класическите и експерименталните графични форми“. Тази мащабна и респектираща инициатива на СБХ се осъществява с подкрепата на Министерството на културата, Националния фонд „Култура“, Столичната община, Държавния културен институт към министъра на външните работи, Националната художествена академия и частни спонсори, което ни разкрива раздвиженият през последните години процес на междуинституционални колаборации в името на изкуството. А когато резултатът е онова, което е Международното триенале на графиката 2023, тези взаимоотношения придобиват още по-висока стойност на смисъла.
В рамките на Триеналето може да бъде видян не само своеобразен международен преглед на съвременното развитие на графиката – като техника, тематични фокусирания, идейни търсения, но и няколко съпътстващи изложби, всяка от които презентира наистина впечатляващи домогвания в изкуството на графиката. Първата от тях е обща изложба, озаглавена простичко „Aвстралийска графика“, която беше съпътствана и от лекция от известния художник, майстор график и куратор Майкъл Кемпсън. Той е работил с над 170 значими австралийски и международни художници и неговият кураторски опит включва над 51 изложби в Австралия, Тайланд, Нова Зеландия, Тайван, Пакистан, Корея, Япония, ОАЕ, САЩ, Канада, Китай. С други думи, имахме възможност за среща с истински познавач на изкуството на далечна Австралия, което от години е завидно позиционирано на международната художествена сцена. Втората изложба, съпътстващата форума, която също може да се разгледа да края на януари, е самостоятелната експозиция на Джанг Хюей от Китай. Именно той бе и носител на Голямата награда от осмото издание на Триеналето. Роден във Фуджиан, Китай, през 1982 година, в момента e професор и ръководител на магистърска степен в Института по изящни изкуства в Хубей (HIFA) и член на Китайската асоциация на художниците. Изкуството му, фокусирано изцяло върху човека и неговия съвременен и проблематичен свят, вълнува и като че ли призовава за очовечаване на съществуването ни. Третата съпътстваща изложба е отново сборна и е с фокус върху изкуството на съвременна испанска графика. Тя бе представена от нейните куратори Давид Артеагоитиа и Педро Галилея.
До края на януари можем да разгледаме навярно едно от най-добре организираните до сега у нас Международни триеналета на графиката. Остава ни да си пожелаем този опит да бъде надграден и при следващото издание на форума той да бъде съпътстван и с богата образователна програма, която да възвърне отношението на българската публика, а и колекционерска общност, към графиката. Графиката, която не само е много по-достъпна като пазарни цени, но и говори на съвременен език и участва, дори и в своите традиционни техники, адекватно в тоталния свят на съвременно изкуство въобще.
Пламен В. ПЕТРОВ