2023 година приключва с богат театрален афиш, с разнообразие от жанрове, авангардни и класически постановки, постижения и провали. Все повече се налага тезата, че и най-сложните философски текстове трябва да бъдат зрелище – смесица от образи, страсти, взривоопасни отношения, неочаквани обрати. Както казва Мариус Куркински, сцената не е храм. Самият той през 2023 г. с „Нашенец“ за пореден път доказа, че е абсолютен лидер в зрелището, хипнотизирайки сам 4000 в Зала 1 на НДК.
За съжаление, равните спектакли през изминаващата година не бяха малко. Радостното е, че се откроиха няколко млади актьори, които имат потенциал да се превърнат в звезди. Засега са само изгряващи.
Албена АТАНАСОВА
Константин Еленков беше искрено аплодиран в „Едип и пророците“ – столичната премиера за пловдивския хит на Александър Секулов и Диана Добрева показа, че наследникът на четири поколения артисти наистина е роден за сцената. Още по времето на Фердинанд прапрадядо му Константин води из България пътуваща трупа актьори – като Петър Слабаков във филма „Звезди в косите, сълзи в очите“, а прабаба му Донка Костова е уважавано име в Оперетата. Дядо му – Стойно Добрев от Сатирата, и баба му – Елизабет Карагеоргиева от „Възраждане“, за кратко си мислят, че могат да го отклонят от избрания път. Стойно Добрев се опитва да го увлече по любимото си рисуване, а Елизабет Карагеоргиева се шегува, че е най-добре да бъде футболист, за да печели солидни заплати. Но баща му – сценаристът Ангел Еленков, и майка му – Диана Добрева, нямат никакви илюзии, че това е възможно. И сега Константин Еленков е наистина зрял за своите 28 години Едип – герой от древногръцко-съвременната трагедия за света на лъже оракулите, герой в дръзкото единоборство с авторитетите на Олимп, митологични или актуални. Той вае образа в гама, в която ползва най-доброто от различните школи – от Станиславски, през физическия театър, до Добчев и Диана Добрева. Емоционалността му е вътрешно контролирана, въпреки танците и гръмогласието на персонажа му. Психологизира Едип с перфидна детайлност, непосилна за артист без респектираща култура. Широката публика вече опозна Константин Еленков от сериала „Алея на славата“.
Неговият колега от кулинарно-криминално-любовната сага Ясен Атанасов също се изкачи в топ класацията на годината с най-новото си превъплъщение в репертоара на Театър „Българска армия“. Внукът на академичните легенди Виолета Бахчеванова и Васил Стойчев чудесно се справя с Йозеф К. в „Комедия на корупцията“ по недовършения роман на Кафка „Процесът“. Представлението на Васил Дуев-Тайг, в което се долавя полъх от кино хита „Кабаре“ на Боб Фоси – за предвоенна Германия и ескалацията на фашизма, никак не е лесно за гледане. В началото отвращението към бюрокрацията като абсурд и бич за обществото е подгрято с родни препратки, сред които са „мижав интерес“ – обидата на Панайот Панайотов към концерт на Кичка Бодурова, „страна, в която с удоволствие да умреш“. После всичко е в ръцете на Йозеф К., банковия прокурист, арестуван в деня, в който навършва 30 – незнайно от кого, незнайно защо, незнайно до кога. „Без да беше извършил някакво зло“, пише Кафка. Ясен Атанасов бавно, но сигурно разгръща дарбата си да овладява пространството, което тук е парцелирано от променящи функцията си плоскости на кръгъл подиум с петолъчка, чиято цел е да се завре навсякъде. Без видимо напрежение актьорът преминава от комедия към гротеска, от клоунада към философия, от драма към трагедия, разкривайки как системата смила и поглъща Йозеф К. без остатък. Съумява да превърне тоталитарното, корупцията, безнадеждността в осезаемост. Ясен Атанасов не жали тялото си, докато се впуска в никак небезобидни каскади. И въпреки крехката си възраст, пълнокръвно пресъздава реализма на социалния цирк, който винаги остава един и същ.
Още един възпитаник на знаменитата Немска гимназия в София – Боян Арсов, през 2023 г. продължи да се налага като отличник. Той е изключително атрактивен в „Луцифер“ от Хосе Варлета – испанският драматург дойде в София за премиерата в Сатирата. В моно зрелището, режисирано от Николай Младенов, героят се блъска в полюсите на порочния свят, движи се по ръба на острието, намигвайки на святото. Той е изкушаващ богохулник от вариете – с остър и лют език без граници и съображения. Боян Арсов жонглира със скандала, умело флиртува с публиката, неговият Луцифер си позволява забранени неща – в името на това да бъде свободен, без да навреди на другите. Математическият усет за театрален вкус държи актьора далеч от разюздаността, която лесно може да увлече в прекален ентусиазъм покрай пикантериите, забранени за целомъдрени уши. Арсов има опит като дявол – от „Майстора и Маргарита“ на Николай Поляков в Младежкия театър.
Борис Кръстев – и той като актьорско дете участва в спектакли и филми от дете, направи стабилна роля в „Едуард II“, копродукция на Пловдив и Велес. По-голямата победа за сина на Станка Калчева и Малин Кръстев през 2023-а обаче е друга – в Театър 199 излезе премиерата на пиесата му „Кулата“, с която спечели конкурса „Славка Славова“. Историята препраща към Хармс и Бекет, модерна приказка в стил магически реализъм – любовен триъгълник между принцеса, рицар и принц.
Антъни Пенев, един от добрите ученици на Стефан Данаилов, беше Хамлет, сега е Тартюф в Плевен – в постановката си Крис Шарков инфилтрира фрагменти от Стария завет и „Теорема“ на Пиер Паоло Пазолини. Чарът на актьора не оставя съмнение, че всички в спектакъла без проблеми могат да бъдат обсебени от неговия Тартюф. Но лицемер ли е Тартюф – или в него се оглежда обществото, заместило вярата с илюзии.
Богдан Бухалов, който все още е далеч от челото в класацията, през 2023-а здраво се потруди, за да обърне вниманието на зрителите върху себе си. Жулиен Сорел в „Червено и черно“ на Юрий Дачев и Бина Харалампиева по Стендал „Зад канала“, стана Бойчо Огнянов в „Под игото“ на Варна, където творческият тандем отново гостува. Бухалов става симпатичен с микса от мачовски плам и момчешка невинност.
Как ще продължи кариерата на отличилите се млади артисти в бъдеще предстои да разберем. „Филтър“ ще продължи да следи изявите им и през новата година, както и разбира се, на колегите им от всички поколения.