Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Крикор Азарян – да вземеш болката на другите

Ако Съдбата не беше толкова безпощадна към Крикор Азарян, той щеше да бъде съвършеният играещ човек. За легендарния режисьор, който тази година би навършил 90 години, свещенодействието на сцената винаги е духовна потребност. Но неслучайно втората от прочутите негови заповеди, отправени към учениците му, гласи: „На сцената не излизай, ако нямаш какво да кажеш“.

Именно със своите истини, отразени в спектаклите му, Азарян остава в историята на българското изкуство като един от последните автентични мъдреци, учители и стоици, надарени с благост и тъга. В продължение на повече от половин век той прави своя винаги различен и безграничен театър, в който задължително задава вечните въпроси „Кой съм аз?“, „Какъв е смисълът?“, „Какво е щастие, има ли го?“. Но го прави толкова увличащо и магнетично, че нито в ранните му постановки, в които се усеща влиянието на Молиеровата фарсова традиция, комедиантството на Чаплин, киното на Фелини и абсурда на Мрожек, нито в хитовите му представления по Радичков, нито в последния му предсмъртен триптих по Чеховите „Чайка“, „Три сестри“ и „Вишнева градина“, се долавят нюанси на декларативност и дидактика. Той е артист на площадното, карнавалното, клоунадата, народностното, в които властват гротеската, метафизиката, влюбеността в живота. Без пошлост, евтини хуморески и флирт с комерсиалното. Затова е толкова близък по светоусещане и с Радичков, и с руските автори, които му става още интересни, докато специализира в Москва при големите режисьори Анатолий Ефрос и Георгий Товстоногов.

Зрелището и чешитството са в кръвта на Азарян. В един от най-впечатляващите му спектакли във Военния театър – „Сизве Банзи е мъртъв“ в клуб „Максим“, Стефан Данаилов излиза боядисан в черно и с къдрава перука се мята срещу публиката, която в първите минути дори не успява да го разпознае. Модерността на камерното изживяване, която Азарян владее, е без аналог. Неговата постановка на „Кълбовидна мълния“, прекрасната пиеса на Иван Радоев, е абсолютен образец с неповторимите Тодор Колев и Илка Зафирова – двойка малки хора, мижав чиновник и смачкана осветителка, изгубили обичта и смеха в сивото всекидневие на живота.

Самият Азарян като човек е далеч от показността. Не обича сензации, рядко дава интервюта, не влиза в групировки и коалиции. Майка му от малък го нарича рандик, което на арменски означава прибран и скромен човек, който върши работата си, без да вдига шум. Затова пък обича опаките хора. Като умерен оптимист – въпреки тежките драми в битието му – почти до края вижда чашата наполовина пълна. Чак когато ракът го поваля безнадеждно, признава, че тя е наполовина празна. Но до последно е готов да вземе болката на другия – „Цават арнем“ е идиом в арменския език, какъвто не може да се срещне никъде по света. Може би защото като потомък на първите „официални“ християни в света, Азарян не отделя болката от съществуването.

„Той е древна душа“, казва за него драматургът Боян Папазов. „Ти приличаше на отчаян жрец, който се мъчи да откъсне от челюстите на смъртта последните думи на една умираща и на една онемяла душа. Приличаше на въжен мост между нашия тъжен ден и вечността – и нервите ти се късаха под тежестта на чуждото страдание, минаващо през теб“, пише Стефан Цанев, спомняйки си как тайно наблюдава Азарян, докато той репетира пиеси на Иван Радоев и Константин Павлов.

Ако живеехме в нормална държава, той вероятно щеше да основе свой театър. Но като духовен гуру остави друг театър – този, който създават най-добрите му ученици. Сред многото му завети те помнят може би най-важният: актьорството не е за темерути и дебелокожи.

Излиза за първи път  на сцената на 5 години

Баща му Степан Азарян е доайенът на арменските самодейци в Пловдив

Крикор със сестра си Тереза

Пловдив на цветовете, ароматите, етническата толерантност и бохемата – това е атмосферата, в която 5-годишният Коко за първи път излиза на сцената, насърчаван от баща си, който е най-добрият актьор в арменската самодейност. Степан Азарян без усилие през вечер разсмива десетки зрители в читалището, той е доайенът на драм състава. А докато през деня продава кюнци, печки, пирони и винтове в железарското си дюкянче „Котва“ в „Капана“, синът му често ляга на пейката отпред и гледа облаците в небето – медитира и си въобразява истории. Но после става и отива да помага на татко си – така от дете осъзнава, че високото и битовото се пресичат по абсурден начин.

Като юноша работи в магазина на Агоп Малхасян, роднина и кум на родителите му – носи кафе, купува обяд от съседните еврейски гостилници, а в края на седмицата му дават по 100 лева тогавашни пари. Голямата му страст е литературата. После става и киното – по това време в Пловдив има четири кина. Когато семейството е евакуирано в Хисаря заради бомбардировките, Азарян продава лимонада в местния салон, за да гледа без пари филма за любимия си Тарзан. Даже започва да тренира плуване, за да стане като Джони Вайсмюлер. В гимназията попада в един клас с Христо Явашев – и той луда глава като него. Коко е инициаторът и на литературните сбирки, и на лозунгите с антикомунистически стихове. Неведнъж го изключват – заради стачка в подкрепа на унизен и изгонен любим учител, заради неспазване на вечерния час, за пушене на цигари с Георги Божилов, който ще се прочуе като големия художник Жоро Слона. Работи в тухларна, на строежа на панаирните палати, в „Наркооп“, става обущар в завод „Петър Ченгелов“. Преди да отиде в казармата, се сгодява за първата си съпруга – Арша, майката на Хермина Азарян. След като завършва ВИТИЗ, отива да режисира на Младежката сцена към Пловдивския театър, създадена с личната благословия на Тодор Живков. После с още 19 души напускат заради несъгласие с ръководството. Ректорът на ВИТИЗ Желчо Мандаджиев го кани да му бъде асистент в класа, в който са Михаил Мутафов, Киран Коларов, Явор Милушев. За Азарян Мандаджиев е от учителите му по принципност и морал. Но когато идва в София и отново прекрачва прага на ВИТИЗ, се оказва, че Мандаджиев не смее да го пусне вътре, тъй като „тайните служби“ са наложили ембарго. Версиите за това са различни – според една от тях Крикор Азарян е пуснал в своя постановка „фашисткия“ химн „Шуми Марица“. Но той вече е видял така наречената си характеристика – в казармата, където макар и трудовак, изпълнява функциите на писар. Във въпросния документ пише, че баща му е фашист. Истината е, че Степан Азарян членува в арменската антикомунистическа организация „Наташнаги“, в която повечето хора са социалдемократи. Крикор Азарян обаче е назначен във ВИТИЗ веднага, след като Желчо Мандаджиев е сменен в ректорския кабинет.

Страстта към парадоксите  го сродява с Йордан Радичков


Двамата понякога имат различни ракурси към националния характер, но ги обединява стремежът към летенето

През 1974 година Азарян носи в театъра на Пазарджик „Януари“ на Йордан Радичков. Но в Народния вече са харесали пиесата и няма как премиерата й да излезе първо в провинцията. От вездесъщия отдел „Театър“ в Комитета за култура казват на директора в Пазарджик Васил Спасов: „Ще чакате, и без това няма да се справите с Радичков“. Но вече всички са гледали „Суматоха“ на Радичков в Сатирата и Кирил Кавадарков, Иван Григоров, Пламен Дончев и компания в Пазарджик нямат търпение да премерят сили със столицата. Радичков няколко пъти идва на репетициите. Но идват и чиновниците, които на няколко пъти искат да спрат „Януари“. За най-голяма почуда го спасява първият секретар на Окръжния комитет на БКП. Критикът Димитър Канушев, който по онова време е важен шеф, казва: „Голям хляб се пече в Пазарджик“ и залага главата си за Радичков и Азарян. А шведка, която според Кирил Кавадарков се казва Мариана и след време става шеф на една от трите национални телевизии в родината си, снима целия спектакъл на Пазарджик.

Азарян, който бързо разбира, че с Радичков изповядват едно и също кредо за българския живот и неговите парадокси, поставя „Опит за летене“ в Перник. В пиесата на Радичков героите летят с балон, който полицията сваля и обвинява селяните, че са шпионирали държавата, когато на нея „й се пече яйце на задника“. Азарян измисля нещо различно – Матей Нищото и другите вярват, че са летели, докато всъщност си остават на земята. Според него това му е най-трудното на българина – да полети, но поне го постига във фантазиите си. Радичков като че ли не е особено очарован, че героите му остават без своя летеж, но спектакълът има грандиозен успех и получава първа награда на тогавашните традиционни театрални прегледи.

През 2004 година Азарян поставя „Лазарица“ на Радичков. Лазар завежда своето куче в гората и го завързва около една круша с намерението да го застреля. Но зле прицеленият изстрел преобръща ситуацията. Лазар се оказва на дървото, а побеснялото отвързано куче – отдолу. И така, докато се изтърколят всички сезони на човешкия живот. Малин Кръстев е кучето, което постоянно е в диалог без думи с Лазар. Няма друга подобна постановка на изпълнения с метафори и притчи свят на Радичков. „Все имах усещането, че пиесата е многолюдна. Вече ми беше ясно, че трябва да има куче, тоест актьор, който да играе ролята на куче. Също така разбрах, че той не трябва да имитира куче, а да бъде „другото“ в човека“, коментира Азарян уникалната си хрумка.

След като го уволняват от НАТФИЗ, студентите му вдигат стачка

Репетира балканска черна комедия, когато започва битката с рака

Крикор Азарян репетира черната комедия „Умирай лесно“ на Мате Матишич в Театър 199, когато започва битката с рака на белия дроб. В нея участват Тодор Колев и Валентин Танев – един от най-любимите му ученици. И тримата запазват чувството си за хумор, въпреки че историята е донякъде некрофилска. Двамата герои са сезонни работници в бленуваната Германия. Делят мизерен сутерен и кроят планове какво да измислят, за да получат пенсии в евро. И единият решава да инсценира своята смърт – хем жена му ще прибере парите като вдовица, хем той ще се прибере у до дома. Но трябва да пропътува пътя, затворен в ковчег.

Точно по това време Азарян преминава и през друг труден момент. Докато през 2005 година е на контролен преглед в Берлин, във ВИТИЗ на катедрен съвет се взима решение преподавалият за 30 години на 8 випуска професор Азарян да бъде отстранен. Причината е, че е на 70 години и е болен. Режисьорът е смазан от предателството на хора, които е обичал, подкрепял, насърчавал.

Студентите му организират спонтанна стачка, а Чочо Попйорданов заплашва, че ще подпали НАТФИЗ. „Някои хора решиха, че е време да си отида – това е вечният конфликт между стари и млади. Винаги в някакъв момент някой решава, че трябва да опразнят място за него“, е сдържаният коментар на Азарян.

Въпреки това не спира да работи нито за ден. Поставя в Театър „Българска армия“ „Трамвай Желание“, готви се за „Дванайсета нощ“ в Младежкия и за концерт в НДК по случай визитата на папа Йоан Павел Втори. И тогава се появява нов тумор, този път на черния дроб.

Последните му постановки са озарени от духа на Чехов

„Вишнева градина“ в Народния театър е лебедовата му песен, на репетиции актьорите записват думите му в бележник

Наум Шопов, Валентин Ганев и Мария Каварджикова във „Вишнева градина“

Чехов е любим автор на Азарян заради много неща, но едно от тях режисьорът разкрива така: „Непоносимост към бруталността и простащината. Същевременно недоумение от тяхното място в обществото, което ги търпи. Точно както е сега“.

Три са Чеховите пиеси, които се превръщат във венец на неговата кариера, а на първо място е „Чайка“. „Предполагам, че не се лъжа, като си мисля, че начинът, по който Чехов вижда хората, света, нещата от живота, съвпада с моето виждане. Близък ми е с полифоничния си поглед. Камерата му не следи събитието, както е примерно при Шекспир, а е с няколко гледни точки и до високото слага ниското. Винаги има някаква паралелност и тази паралелност ми е особено близка. Тези контрасти: високо-ниско, силно-слабо, голямо-малко правят внушенията много по-значими, отколкото значението на произнесените думи. И това е театърът! А защо точно „Чайка“? Това е фундаментална пиеса с комплекс от вечни теми. Това е пиеса за любовта, за смъртта, за творчеството. И още – конфликта между поколенията, родители-деца. Всичко най-съществено е тук, за най-глобалните неща е тази пиеса, и те са вплетени в тяхната органична връзка“, казва Азарян.

Владимир Люцканов, когато е директор на Младежкия, му предлага да направят „Три сестри“. Това е единствената пиеса, която Азарян не определя като комедия, а като драма „в разкриването на живота на едни хора, извършено със суровата педантичност на любящ пациента си лекар, когато пише епикриза на заболяването. Тайната е в смесицата от любов и същевременно безпощадност – все в името на истината“.

На 15 март 2009 – последният земен рожден ден на Азарян, неговият приятел Армен Джигарханян излиза на сцената във Военния театър след финала на „Чайка“, за да поздрави режисьора за юбилея му. И носи стъклена пушка, пълна с ром.

Павел Васев, който вече е директор на Народния, кани Азарян да започва „Вишнева градина“. Всеки ден репетира в до 13,30 и бърза да се прибере вкъщи, тъй като кризата започва като по часовник в 14 – втрисане с температура, но и треперене от студ. Грейки, лекарства, чайове. Към 18 часа кризата попреминава, но той става все по-слаб. Казва за себе си, че е като дим от покрива на бедняшка къщичка – сал един дух му е останал. Най-неприятното е, че на художествения съвет след генералната репетиция на „Вишнева градина“ някои от колегите на Азарян казват, че не разбират какво той е искал да каже с едно или друго решение. Актьорите му обаче са щастливи, защото всеки от тях е бил на репетициите с бележник, за да записва думите му – и за Чехов, и за живота.

После настъпват последните дни. Докато се опитват да го облекчат в болницата, да се простят с него идват ученици, приятели и колеги. Милен Миланов носи машинката за подстригване. „Чувствах, че го подстригвам за оня свят“, споделя той със съпругата му Валентина Радинска, която разказва за финалните дни в книгата си „Ние с Коко“. Когато Азарян умира, Валентин Танев пише на колегата си Ясен Пеянков в САЩ: „Коко си отиде, светла му памет. Стана по-студено и сиво“.

На учителя с любов

По погрешка сте тук, имате четири години да ни опровергаете, казва професорът на първокурсниците

Азарян и Тодор Колев снимат „Всички и никой“

Когато Азарян и Тодор Колев влизат в първия час с новите първокурсници в театралната академия, традиционно казват на смутените младежи: „Това, че сте тук, е защото ние двамата направихме грешка. Имате четири години, за да ни опровергаете“. За Азарян талантът е само 10 процента, другото е характер и много труд. Но в своята артистичност той по нищо не отстъпва на най-близкия си приятел Тодор Колев. Студентите му обожават да им „показва“. А той им показва как да обърнат героя с хастара навън, за да стане ярък и неочакван. Ясен Пеянков, който от години е актьор и режисьор в САЩ и по света, си спомня в „Алхимия на играта“: „Коко вярваше в интелигентността на публиката и не искаше да я подценява. Казваше: „Така трябва да играете, че китаецът, който е седнал на петия ред, да се върне вкъщи и да разкаже цялата пиеса на жена си, без да знае и дума български“. Винаги намираше много образен и точен начин да говори за театъра. „Ако двама души седят и пият кафе на общи приказки, няма театър. Ако обаче единият отиде до тоалетната, а през това време другият му сипе нещо в чашата, след което продължат диалога си, вече има театър. Защото вече съществува тайна. Зрителите и единият герой знаят нещо, което другият не знае“.

Мариус Куркински и досега се просълзява, когато се връща към спомените за Азарян. „Още като бях ученик, Крикор ме гледа във Варна – в едни спектакли, които правехме в мазе. От тогава ме е запомнил. Две години бях в казармата, после влязох кукловодство във ВИТИЗ. Срещна ме един ден в коридора, попита ме какво правя там и каза, че трябва да уча актьорско майсторство. С изпит се прехвърлих директно във втори курс в неговия клас. В първия час влязоха двамата с Тодор Колев. Дадоха ни задача – да си изберем по един монолог от цялата световна литература. Избрах „Скъперникът рицар“ на Пушкин и на следващия ден професорът посочи първо мен: „Ивайло, заповядай на сцената“. И оттогава ми се отвори пътят.“

Азарян се обръща към всички свои студенти с „момчета“, въпреки че, разбира се, в класовете му има и сериозен брой момичета. „Много бащински се отнасяше към нашите грешки. Беше заразителен, когато го наблюдавахме как обяснява. Излъчването му, страстта му, докато говори… Работеше с много внимание и любов с нас. Още в първи курс ни облъчи с Чехов, реши да ни хвърли в дълбокото. В нашия клас всички жени сме Чехови героини. Той някак си го постигна с нас, той ни влюби в Чехов“, разказва Койна Русева.

Камен Донев припомня, че Азарян учи чрез въпроси. „Питаше: За какво става въпрос в тази сцена, каква е движещата сила на действието, какво се случва. Гледаше те в очите и очакваше да отговориш. Най-много държеше на това актьорът да мисли – да мисли от името на персонажа.“ За Димитър Маринов най-ценното във възпитанието, което получава от Азарян, е актьорската логика на личното мнение. „Ако го нямаш, много личи“, споделя един от българите в Холивуд.

Галин Стоев, който режисира по цял свят, а от няколко години е директор на Националния театър във френския град Тулуза, е категоричен, че Коко Азарян има много верен инстинкт за парадокса в човешката природа – за това как две абсолютно несъвместими неща могат да съществуват и да си взаимодействат в един персонаж, в едно човешко същество. „Този негов поглед зарази и нас. Винаги, когато работя, търся във всяка ситуация, във всяка сцена или монолог как можем да доведем зрителя до осъзнаването и до преживяването на този парадокс. Това ми е останало от него. А също и възможността му да декодира драматургичен текст, начина, по който той говори за една ситуация – не какво казват героите, а какво правят героите. Много често, както и в живота, това, че казваш едно нещо, не означава, че го правиш. Обикновено правиш точно обратното.“

Последни публикации