Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Мариан Бачев да запретва ръкави и да започва реформи

Теодора Кръстева

Актьори и режисьори през последните месеци са гневни. В театрите текат проверки, спрени са пари за сценична дейност. Бурята се развихри още миналата година, когато директорите на театрите в Разград и Смолян бяха арестувани и обвинени за източване на стотици хиляди левове държавни пари. Схемата е вървяла с назначаването на фиктивни служители, които са получавали големи заплати и са предавали парите на хората от схемата. Част от източените пари са възстановени. Фиктивните служители са уволнени. Но главните виновници за съществуването на подобни схеми не. 

Как всъщност се финансират театрите, не само драматичните, но и куклените, оперите и балетите. На тях им се полагат делегирани бюджети, отпуснати от министерството, а директорите оперират със сумите. С част от тях изплащат заплатите, а с останалите реализират постановки, доказват приходи и тогава получават субсидия. За всеки продаден билет държавата изплаща между 2,50 и 7 лева отгоре. Приходите се отбелязват в нарочна електронна система на Министерството на културата. Отбелязват се и разходите, които министерството да покрие.

И тук на ход е ведомството, в което разходите трябва да бъдат проверени от две дирекции. Заплатите се одобряват само от една – дирекция по бюджета. За каквито и схеми да се говори, е ясно, че ведомството трябва да контролира дали разходите отговарят на извършените дейности. През миналата година бюджетът за сценични изкуства е повече от 200 млн. лв., а са отпуснати допълнително 64 млн.

Схемите, които са действали, са разнообразни. В Разград и Смолян са били назначени десетки фиктивни служители, които са получавали заплати между 14 хиляди и 25 хиляди на човек. Впоследствие парите са били разпределяни между участниците в измамата. През това време нито една от дирекциите в МК не се е усъмнила какви са тези допълнителни служители в трупите. Системата за контрол въобще не се е задействала, а най-вероятно хора от ведомството също са участвали в нея. 

Назначаването на фиктивни служители не е единствената вратичка за източване на театри. Много трупи, като тази в Пазарджик например, отчитат представления, които въобще не са се състояли. Билетите за тях обаче са субсидирани от държавата. 

Други театри пък сключват договори за разпространение с фирми. Те откупуват билетите за конкретно представление, като се договарят с директора за комисиона. Дори салонът да не се напълни, спектакълът се отчита като разпродаден и театърът отново взима държавната субсидия.

Други тарикати пък отчитат, че са изиграли по две постановки на ден, след като е била само една. Трети сключват договори за реклама срещу изключително високи суми, а парите пак отиват в джобовете на участниците в далаверата. 

Куп институции в държавата, след които прокуратурата, Антикорупционната комисия, както и Сметната палата, проверяват наглата кражба с изкуство, но резултати досега не са оповестени. Виновници за действието на схемата по високите етажи в Културното министерство също няма. Новият министър на културата Мариан Бачев е човек, който отдавна е в гилдията и няма как да не е чувал за грозните кражби. Престоят му във ведомството на бул. „Стамболийски“ няма да е безполезен, ако предложи нов начин за финансиране на сценичните изкуства. Може би е по-разумно държавата да отпуска конкретни и ясни бюджети на различните театри на базата на програми, които да бъдат представени и одобрени в началото на сезона. Дигитализирането на приходи и разходи, както и истински контрол е задължителен. Но не фиктивен, а реален. 

Бедата е не само, че са откраднати пари за сценични изкуства, а че това е ощетило и целия бюджет за култура. Така не достигат пари за куп други дейности като археологически разкопки. През последните години при тяхното извършване бяха намерени забележителни артефакти, които са гордост за всеки световен музей. Театърът и киното са най-популярните изкуства, а и артистите и режисьорите са най-шумни в недоволството си. Оказва се обаче, че са най-изкусни и в измамите. Не всички, но немалка част. 

Корупцията е проблем на цялата държава. Няма разлика обаче дали тя се вихри в енергетиката и финансите, или в изкуството. Културата никога не е била приоритет на което и да е правителство, а тя е в основата на разклатената ни национална ценностна система.
Артисти и режисьори да не се мръщят и да не ходят по улиците като буреносни облаци. Мариан Бачев и екипът му да запретнат ръкави и да предложат разумна нова система за финансиране на сценичните изкуства. Защото актьорите са гневни, но и публиката е в свирепо настроение. 

Защото откраднатите пари са от джоба на данъкоплатците.

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.