Едва ли някой се съмняваше, че политическата коректност на „Дисни“ ще спре до политкоректните образи в някои анимации и расовото многообразие в „Мулан“ и „Аладин“. В основата на актуалния скандал, който тресе индустрията по повод новата фриволна версия на „Снежанка“ и липсата на уважение към холивудската класика от 1937 година, стоят и политическите разногласия между двете звезди на екрана. Гал Гадот, позната на световната публика като Жената чудо от вселената на DC, която сега е Злата кралица, не иска и да чуе за Рейчъл Зеглър в ролята на Снежанка. Една от най-скъпоплатените актриси в Холивуд – родена в Тел Авив, Мис Израел, фитнес инструктор от армията и многодетна майка, засега се въздържа от радикални нападки към колежката си, заемаща пропалестинска позиция. Междувременно в постове в „Х“, бившия Туитър, Зеглър призовава феновете да дарят пари в помощ на деца от Западния бряг на река Йордан. А когато сподели трейлъра в собствените си канали в социалните медии, написа: „Винаги помнете, свободна Палестина“. На свой ред Гал Гадот споделя в акаунт, че е жалък онзи, който се опитва да прави кампания срещу колега, живеещ във война, само за да изглеждаш „по-готин пред децата“.
В отношенията между двете цъка бомба със закъснител. Най-малкият признак за това е, че се появиха отделно на премиерата в Лос Анджелис, което обаче е категорично нарушение на корпоративния кино протокол. Рейчъл Зеглър беше сама и на събитие в Токио, а грандиозният червен килим в Лондон беше отменен. Не е изключено абсолютно противоположните им убеждения за конфликта в Газа тепърва да избухнат пред медиите. В Израел вече се чуват гласове, които недоволстват от факта, че Гал Гадот тук е еманация на злото.
Заради всички тези подводни камъни журналисти не бяха поканени на първата премиера в Европа – в замъка от ранното средновековие „Алкасар“ в прекрасния испански град Сеговия, една от перлите на кралството, крепост на монарсите в продължение на столетия, където и досега отсядат Фелипе VI и фамилията му. Именно архитектурното бижу в мавритански стил е възпроизведено в оригиналния филм от 1937 година, базиран само и единствено на приказката.
Кои са другите конфликтни теми в „Снежанка“? Много се говори за така наречената култура на пробуждането, която подменя вълнуващо разказаните истории. Новата Снежанка е възпитана от баща си да бъде безстрашна, честна, смела и вярна, затова е уверена, че може да бъде непоколебимият лидер, който да промени всичко. „Не се боя да се боря“, казва тя на принца, който много иска да я спаси, но Снежанка се оказва върла феминистка. Препуска на коня и призовава „Следвайте ме“. Режисьорът на филма Марк Уеб се мотивира: „Всички добри истории се развиват и стават отражения на света, в който живеем.“
Но анализаторите не спират дотук. Защо джуджетата живеят в пещера, защо са компютърно генерирани, защо не са изиграни от хора с нисък ръст, защо Снежанка изглежда по-умна от тях и ги третира като хлапета? Питър Динклидж от „Игра на тронове“, най-известният малък киноактьор в света, не пропусна да критикува решението седемте джуджета да бъдат представени като някакви магически същества от различни раси – само като „допълнение“ към латино Снежанката, тъй като Рейчъл Зеглер е от колумбийско-полски произход.
Евентуалният срив на боксофиса би бил за „Дисни“ много по-сериозен от социалните сблъсъци, въпреки че двата проблема са неразривно свързани. Засега черният пиар отвежда маркетинга по тънкия лед – острите дебати могат да предизвикат огромен интерес, но могат и да сгромолясат продажбите на билети. Въпреки че няма момиченце на планетата, което да се отрече от Снежанка. В „Ню Холивуд Рипортър“ вече запитаха дали „съчетанието от пиар грешки и анти-„будното“ недоволство“ е толкова отровно, колкото е и ябълката, с която Злата кралица иска да убие съперницата си – в красотата и за властта. „Ню Йорк Поуст“ пък вече обяви продукцията, която струва 270 милиона долара, за финансова катастрофа.
Рейчъл Зеглър няма нужда от принц
Латино красавицата, която изпълнява централната роля, отрича анимационната класика от 1937 година – жените нямали нужда от спасители
24-годишната Рейчъл Зеглър се отрече от романтиката в „Снежанка“ още преди излизането на филма. Според нея оригиналната анимация на Дейвид Хенд от 1937 г. е „твърде остаряла“ заради неразбирането на женското участие във властта и въобще на еманципацията, затова била „токсична“. Преди време актрисата иронизира и присъствието на принца. „Тя няма нужда да бъде спасявана, нито мечтае за истинската любов“, категорична е Зеглър.
През 2022 година тя само с едно изречение, макар и може би неволно, обобщи новата нормалност: „Сигурна съм, че много хора ще приемат „Снежанка“ като любовна история само защото сме избрали мъж за филма“. Няма да има почуда, ако следващия път Снежанка бъде безполова, за да не се нарушават правата на джендърите.
Но Зеглър, чиято звезда изгря в „Уестсайдска история“ на Стивън Спилбърг – тогава на кастинга тя победи 30 000 конкурентки с чар и глас, отива още по-далеч. Била гледала само веднъж филма от 1937 година и останала „толкова изплашена“, че не иска и да чуе за него. Може би прочутата фраза „бяла като сняг“ накърнява етноидентичността на родената в Щатите млада дама, чиято майка е колумбийка, а баща й е поляк. Според нея родителите на Снежанка й дават това име, за „да й напомнят за нейната издръжливост“. Зеглър твърди, че „всеки млад човек трябва да помни колко е силен“. Разбира се, Рейчъл не е някаква празноглава екзотична хубавица. Докато продължаваше стачката на актьорите и сценаристите в Холивуд през 2023 година, тя категорично протестира срещу опасностите от изкуствения интелект. Тогава разказа, че на снимачна площадка тялото и лицето й били сканирани в близо 500 ракурса, а че тя потънала в тотален стрес да не бъде заменена от някаква своя версия. „Беше като в шибана антиутопия“, не пести гнева си актрисата.
Албена Атанасова