Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Новият „Гладиатор“ връща 86-годишния Ридли Скот на върха

Ридли Скот – един от малкото останали живи класици на Холивуд, е бил „разиграван“ от две звезди в А отбора. Или поне така тиражират някои източници, както е модерно да се формулират сега информационните импровизации. Първо Ръсел Кроу е отказал да се включи в продължението на „Гладиатор“ – не му харесал сценарият, а после Дензъл Уошингтън е пожелал сюжетът да бъде според неговите мерки и теглилки и е участвал във финалното оформяне на проекта. Дали е било точно така, може само да се гадае, но е факт, че Дензъл Уошингтън, очаквано и логично, вече е във фокуса на световния шум, който все по-активно обгръща „Гладиатор“ 2. Ще го гледаме като робовладелеца Макрин – опасен търговец на храна, оръжия и стадо гладиатори, който казва: „Рим трябва да падне, стига да го побутна малко“. Двукратният носител на „Оскар“ вероятно е направил точно това и за Ридли Скот, въпреки че двамата отдавна не са работили заедно – от „Американски гангстер“ през 2007 година.

А защо Ръсел Кроу, героичният римски пълководец Максимус в суперхита, който през 2000 година събра над 460 милиона долара, 12 номинации за „Оскар“ и пет статуетки, не е пожелал да участва във втората част? Самият актьор разказва, че е първият, с когото Ридли Скот е споделил ентусиазма и идеите си за новия „Гладиатор“ . За чест на Кроу, трябва да се каже, че той веднага отхвърля хрумката за абсурдното съживяване на бившия генерал и гладиатор Максимус, върнат на земята от боговете, за да раздава правосъдие, пътувайки във времето и стигайки до войната във Виетнам. Безумната фабула е хрумка на музиканта Ник Кейв. Вече готовият епос е по сценарий на Дейвид Скарпа, който стои зад „Наполеон“ и „Всичките пари на света“. Той със сигурност се доближава като атмосфера и послания до оригинала, който преди 25 години възроди любопитството на публиката към историческите зрелища от епохата на Древен Рим, а след него се появиха само епигони като „Бен Хур“. Ридли Скот и Дейвид Скарпа вероятно не са забравили и смисъла на сентенцията от началото на „Гладиатор“: „Това, което правим приживе, отеква във вечността“. Някои експерти са убедени, че думите са на императора философ Марк Аврелий, в чиито одежди за лентата влезе големият Ричард Харис. Те обаче почти не коментират волната трактовка на реални събития в Римската империя. Всъщност „Гладиатор“ е последният поклон на XX век към грандиозните епоси от златната епоха на Холивуд, която никога няма да се повтори. Без съмнение сред вдъхновенията на Ридли Скот е „Спартак“ на Стенли Кубрик с Кърк Дъглас от 1960 година.

Действието в „Гладиатор“ 2 се развива няколко десетилетия след събитията, които всички познават. Римската империя тъне в корупция, а войната е единственият бизнес. В трейлъра звучи страховитата фраза „Яжте война“, която няма време и място. Кървавите схватки в Колизеума провокират низките страсти на тълпата, но са единствената възможност робите да върнат свободата си.

Луций, внук на бившия император на Рим Марк Аврелий и син на Луцила, живее в Нумидия със съпругата и детето си. Римски войници, предвождани от генерал Марк Акаций, нахлуват в берберското царство и Луций се оказва роб. Надъхан от смелостта и яростта от легендите за Максимус, Луций излиза на арената в Колизеума. Луций е Пол Мескал, който се справи отлично с персонажите си в „Под слънцето“ и „Нормални хора“. Според него голямата тема в „Гладиатор“ 2 са оцеляването и победата – и на какво е готов човек, за да ги постигне. А на Ридли Скот са му достатъчни 30 минути, за да избере Пол Мескал за наследник на Ръсел Кроу. Само през половината от тях маестрото и Мескал обсъждат обратите в бъдещия филм, през останалите говорят за футбол и дори не стигат до пробни снимки.

Педро Паскал е генерал Акаций, Колин Куин и Фред Хекинджър са императорите Гета и Каракала. Кони Нилсен и Дерек Джакоби се завръщат в образите си на Луцила и сенатор Гракх, които изиграха и в първия филм. Феновете вече разбраха, че няма да чуят поредния неописуем саундтрак на Ханс Цимер, защото композицията е рап – на Джей Зи. Затова пък ще видят онзи носорог, който Ридли Скот иска да покаже още през 2000 година, но парите не му стигат за подобна глезотия. Дори се обажда на треньор на екзотични животни, който обаче го полива със студена вода – да, може да докара носорог на терена в Малта, но не гарантира, че ще успее да го овладее в нужния момент. Тогава Ридли Скот се опитва да изтиска от продуцентите допълнителна солидна сума за дигитално чудовище, но те го режат. Затова в „Гладиатор“ гледахме тигри. В трейлъра на „Гладиатор“ 2 обаче Луций се изправя срещу африканския звяр и неговия ездач и го подчинява с две шепи пясък.

Първоначалният бюджет за „Гладиатор“ 2, одобрен от вездесъщите сметачни машини в „Парамаунт“, е 165 милиона долара, но разходите за 50 снимачни дни достигат 250 милиона, а според някои медии надхвърлят и 300 милиона. Тези цифри автоматично превръщат продукцията в една от най-скъпите на всички десетилетия в седмото изкуство. Премиерата на „Гладиатор“ 2 е на 15 ноември. Тя ще върне на върха 86-годишния Ридли Скот, който ще докаже, че няма равен в жанра, въпреки че миналата година получи твърде противоречиви оценки за своя „Наполеон“, за който Apple плати 200 милиона.

Както се знае, Ридли Скот много искаше да направи втора част и на фентъзито на ужасите „Пришълецът“, но Джеймс Камерън, Дейвид Финчър и Пол Томас Андерсън му отнеха това удоволствие и снимаха поредица по него. Същото се повтори и с киберпънк екшъна му „Блейд Рънър“, продължен от Дени Вилньов като „Блейд Рънър 2049“. Скот е авторът и на двата франчайза, но го канят само за изпълнителен продуцент на „Пришълецът: Ромул“ на Феде Алварес. Холивуд рядко отдава дължимото на европейците, които го превъзхождат.

Последни публикации