Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Оскари 2025: „Анора“ обра овациите и наградите на Академията, включително за най-добър филм

Тазгодишните 97-и награди „Оскар“ бяха най-трудните за прогнозиране от години насам – но индийската антиприказка „Анора“ грабна големите победи на вечерта. „Анора“ доминира на наградите „Оскар“, като спечели пет награди, включително за най-добър филм. Звездата на филма Майки Мадисън, която играе секс работничка, омъжила се за сина на руски олигарх, взе наградата за най-добра актриса – победа, която не беше напълно неочаквана, но мнозина очакваха Деми Мур да грабне приза за изпълнението си във филма „Субстанция“.

Режисьорът на филма „Анора“ Шон Бейкър беше избран за най-добър режисьор и използва благодарствената си реч, за да отправи призив към зрителите да подкрепят кината, които според него са „жизненоважна част от нашата култура“ и са изложени на риск да бъдат загубени.

Двамата също така благодариха на секс работничките, които са консултирали филма, като заявиха, че без тях никога не биха могли да го направят.
Анора спечели и Оскари за най-добър оригинален сценарий и най-добър монтаж. Спечелвайки и четирите награди, за които се бореше, Бейкър изравни рекорда на Уолт Дисни за най-много спечелени „Оскари“ от един човек за една вечер – въпреки че Дисни е спечелил наградите си за няколко произведения, а не за един филм, както Бейкър.

Ейдриън Броуди получи „Оскар“ за най-добър актьор за ролята на унгарeцa Ласло Тот в архитектурния епос „Бруталистът“.

Това е втората му награда „Оскар“ в категорията 22 години след първата, за „Пианистът“ през 2003 г.
Приемайки наградата си в дълга реч, той отдаде почит на партньорката си Джорджина Чапман, която според него е „съживила“ неговата „самооценка“ и „чувство за стойност“.

За най-добра операторска работа бе отличен три и половина часовият епос „Бруталистът“ на режисьора Брейди Корбет, който взе и наградата за най-добра оригинална музика.

Папският трилър „Конклав“ с Ралф Файнс в главната роля взе само една награда – за най-добър адаптиран сценарий.
Кийрън Кълкин взе първата награда за вечерта – за най-добър актьор в поддържаща роля, за ролята си в комедийната драма „Истинска болка“, а наградата за най-добра актриса в поддържаща роля спечели звездата от Емилия Перес Зоуи Салдана, като това е първата ѝ победа и номинация за „Оскар“.

Една от най-печелившите актриси в историята, тя извика „Мамо, мамо“, на сцената, като обясни, че цялото ѝ семейство е било там с нея. В края на речта си тя се просълзи, докато говореше, че е „гордо дете на родители имигранти“.
Обявена от Мик Джагър, наградата за най-добра песен бе присъдена на El Mal на Емилия Перес, а призът за костюми отиде при Пол Тазевел от „Уикеда“ – който стана първият чернокож, получил наградата. Предисторията на „Магьосникът от Оз“ спечели и наградата за най-добър дизайн на продукцията.

Бразилският режисьор Валтер Салес спечели наградата за най-добър международен филм за португалоезичния филм „Все още съм тук“, чието действие се развива през 70-те години на миналия век в разгара на бруталната военна диктатура в Бразилия.

Бразилската звезда на филма Фернанда Торес се превърна от сравнително непозната в много обсъждана актриса в САЩ през последните няколко месеца.
За грим и прически бе отличен хорърът „Субстанция“ – филм, който демонстрира екстремна протетика, грим и кървави сцени. Това беше единствената победа на филма за вечерта.

В категориите за документални филми бяха отличени филмите „Единственото момиче в оркестъра“ и „Няма друга земя“ – дело на палестинско-израелски колектив – съответно за късометражен и пълнометражен филм.

За най-добър звук и най-добри визуални ефекти бяха отличени филмите Дюн: Втора част, режисиран от канадския режисьор Дени Вилньов.

Във вечерта, в която бяха наградени независими филми, за най-добър анимационен филм бе отличен латвийският компютърно генериран филм Flow, а за най-добър късометражен анимационен филм бе отличен иранският проект The Shadow Of The Cypress. И двете международни продукции са без диалог.

За късометражен игрален филм бе отличен „Аз не съм робот“ – изследване на кризата на идентичността, предизвикана от изкуствения интелект.
По време на церемонията Морган Фрийман отдаде почит на двукратния носител на „Оскар“ Джийн Хекман, който беше намерен мъртъв в дома си заедно със съпругата и кучето си по-рано тази седмица.

С видеомонтаж бяха почетени членовете на Академията, починали през последната година, сред които британските звезди Маги Смит, Джоан Плоурайт и Доналд Съдърланд, както и американските изпълнители Джеймс Ърл Джоунс, Крис Кристофърсън и Дейвид Линч.

Бе отдадена почит и на покойния музикален продуцент Куинси Джоунс, воден от Опра Уинфри и Упи Голдбърг и с участието на рапърката Куин Латифа.

 

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.