„Маестро”, 2023, САЩ, режисьор Брадли Купър, продуценти: Мартин Скорсезе, Стивън Спилбърг, Брадли Купър, Ейми Дърнинг, Кристи Макоско Кригер; сценарий: Брадли Купър, Джош Сингър; оператор Матьо Либатик, художник Кевин Томпсън, костюми Марк Бриджес, музика Ленард Бърнстейн, в ролите: Брадли Купър, Кери Мълиган, Мат Бомър и други. Номинации: 7 за BAFTA, 7 за „Оскар” и други. Netflix
Няма как да не си спомняте режисьорския дебют на Брадли Купър „Роди се звезда” (2018) – трети римейк по едноименния филм на Уилям Уелман с Джанет Гейнър и Фредерик Марч от 1937 г. Там Купър, освен продуцент и сценарист, е и Джаксън Мейн – обичан кънтри блусар, открил в сервитьорката Али (Лейди Гага) своя достойна партньорка. След касовия успех от осемте номинации за „Оскар” получи само една – за песента Shallow, която е най-хубавото нещо във филма. Сега, въпреки номинациите за „Маестро“ в сериозни категории, никак не е сигурно, че ще вземе и толкова.
Във втория си режисьорски филм Брадли Купър отново е продуцент, сценарист и изпълнител на главната роля, но този път задачата е свръх амбициозна – легендата Ленард Бърнстейн (1918–1990). За да влезе възможно най-убедително в образа на музикалния колос с руско-еврейска кръв и хомосексуални наклонности, Брадли Купър си променя носа и гласа. Нещо повече – дирижира вдъхновено почти като Бърнстейн.
Филмът е обрамчен от интервю на възрастния диригент, композитор, музикален просветител. Следва дълга черно-бяла част, която показва интимните преживявания с Дейвид (Мат Бомър), внезапното му назначение за диригент на Нюйоркската филхармония, запознанството с очарователната и аристократична чилийска актриса Фелисия Монтеалегре (Кери Мълиган), любовта им, брака, децата… През всичкото това време Ленард Бърнстейн, когото всички близки наричат Лени, дръзновено работи. Прославя се.
Следва цветна част, където наблюдаваме срива в отношенията между Бърнстейн и Фелисия – въпреки че е наясно с неговата полова ориентация, тя настоява за дискретност. И дъщеря му Джейми подочува това-онова. Пикът на филма е дирижирането му в катедрала на неговата меса. Върховно преживяване. А после Фелисия се разболява, Бърнстейн се грижи за нея, двамата плачат, тя умира, а той е с ново момче – негов тъмнокож ученик…
Кери Мълиган е изключителна, както обикновено. Матьо Либатик е заснел филма красиво и чувствено, музиката на Ленард Бърнстейн е прекрасна, но режисурата е твърде хлабава – Брадли Купър се вълнува повече от приликата си с любимия американски диригент, отколкото от конструкцията и ритъма на филма. За пропуските не помагат и Скорсезе, и Спилбърг като продуценти. Те също са имали намерение да направят този биографичен филм.
В „Маестро“ има наивен, но ефектен епизод от младостта, който се повтаря и на зряла възраст – Фелисия и Ленард Бърнстейн седят на трева с опрени гърбове. В него прозира и заедност, и копнеж.
През 2022 г. излезе „Тар“ на Тод Фийлд с Кейт Бланшет – за измислена диригентка. Сега „Маестро” е за истински грамаден диригент и композитор на славния мюзикъл „Уестсайдска история“, но също не е особено въздействащ.
Тъй като съм писала за повечето от номинираните за Оскар филми, читателите на „Филтър“ са осведомени за качествата им. А вече на екран е и френската сензация „Анатомия на едно падане“ на Жюстин Трие („Златна палма“ от Кан, 7 номинации за BAFTA и 4 за „Оскар“).
Геновева ДИМИТРОВА