Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Риалити програми – социален експеримент или досаден телевизионен пълнеж?

Риалити предаванията, независимо от вида си, са сред най-коментираните и противоречиви продукции на малкия екран. Едни ги заклеймяват, други ги намират за интересен социален експеримент, трети просто признават, че обичат да гледат сеири. Но каква е историята на риалити жанра и на какво се дължи високия интерес към него?

Началото на този вид продукции се корени далеч във времето. За техен предшественик се счита похватът „скрита камера“, която снима реакциите на съвсем обикновени и нищо неподозиращи хора в предварително подготвени ситуации. В подробното изследване „Същност на риалити програмите“ на асистент Мария Манева от Бургаския свободен университет е описано, че първата скрита камера е дело на Алън Фънт през 1953 г. Именно непредвидените и непресторени реакции, неподправеността в поведението вместо следването на сценарий е това, което прави този метод толкова успешен и харесван от публиката.

Първото риалити предаване, подобно на тези, които познаваме в наши дни, е „Американско семейство“ от 1973 г. То показва една фамилия в процес на развод и се определя като документална поредица. Семейството е снимано в продължение на седем месеца, но от всички близо 700 часа заснет материал‚ са монтирани и излъчени в ефир едва 12 части. Разводът на семейство Лауд е гледан от 10 милиона зрители. Впоследствие героите на продукцията подават оплакване‚ че монтираният и излъчен материал не е правдоподобен, че са оклеветени и представени в недобра светлина.

„Американско семейство“ е ясен пример защо риалити форматите стават толкова успешни. Тук вече на показ не са известните личности, а обикновеният човек. Този, който всяка сутрин става рано и отива на работа, тревожи се за ежедневни проблеми, притеснява се за сметки, а вечер се прибира, вечеря със семейството и си ляга. Появата на „нормалните“ хора на малкия екран позволява на зрителя да се идентифицира. До някаква степен риалити форматите доближават телевизията до обикновения човек, защото именно той е герой в тях. Той е важният, неговото поведение, думи и реакции са обект на заснемане. Както казва Ричард Брийър, телевизията се превръща в огледало, в което зрителят вече може да се огледа.

Риалити продукциите стават масово популярни след 1999 г., когато в Холандия се появява предаването „Биг Брадър“, което се счита за основоположник на жанра. Създателите Джон де Мол и Йооп ван ден Енде са вдъхновени от експеримент‚ познат като Биосфера-II‚ който събира на едно място 8 души, от които 4 мъже и 4 жени. Те са затворени за 2 години в огромна стъклена сграда. „Биг Брадър“ се превръща във феномен в историята на телевизията. До август 2021 г. са реализирани 504 сезона на шоуто по света. В него се откриват много от основните елементи на риалити жанра: изкарването на реалността наяве, документирането на обикновения човек в истински ситуации, без сценарий или само с частичен такъв. Тези формати понякога шокират зрителите, разбиват представите, сриват авторитети. Тук няма измислени житейски истории, несъществуващи персонажи, играни от актьори, детайлно измислен красив финал. Риалититата показват реалността, личния свят на обикновения човек. Наяве излизат болките, страховете, дълбоко заровените в душата травми и комплекси. Всичко, което ни кара да действаме по един или друг начин.

Риалити програмите като „Биг Брадър“ носят на зрителя и тръпката от това да наблюдава група хора, затворена в определено пространство. Дават власт на публиката да решава съдбите на участниците – чрез гласуване кой да отпадне и кой да продължи в играта. Неслучайно, този жанр се разглежда като много интересен социален експеримент. При това не само за участващите в шоуто, но и за самите зрители, които гледат, радват се или възмущават, анализират, коментират, гласуват. Разбира се, от другата страна на монетата са тези, които не намират никаква стойност в тези програми. Определят ги като „евтин театър“, без никакъв естетически или културен елемент, които дава ефир на хора без елементарно възпитание, обща култура и граници в поведението. Освен това предаванията са обвинявани, че манипулират реалността чрез монтажи.

Но независимо от критиките, риалити програмите се радват на високи рейтинги в световен мащаб и водят до развитието на различни поджанрове. Сред най-популярните такива са предаванията за оцеляване като „Сървайвър“. Той се появява по телевизията в края на 90-те, но под името „Експедиция: Робинзон“. През 2000 г. е реализиран американският вариант, който носи името „Сървайвър“ и завладява света.

Друг важен елемент от жанра са музикалните риалитита – Star Academy, X Factor, Music Idol. Изключително популярни са кулинарните състезания, които също се излъчват в най-гледаното телевизионно време. Без значение от вида на предаванията, риалити жанрът буди и ще продължава да буди интерес в зрителя, просто защото хората обичаме да наблюдаваме другите и имаме вътрешна потребност да бъдем по някакъв начин шокирани.

Какво гледаме в България

„Биг Брадър“ е най-дълго съществуващото риалити у нас, „Сървайвър“ се завърна на екран след 8 години пауза

Риалити вълната, заляла света, бързо достигна и нашите ширини. За първи път такъв тип предаване се появи в нашия ефир през 2004 г., когато „Нова“ излъчи първия сезон на „Биг Брадър“. Водещи тогава са Евелина Павлова и Ники Кънчев. В първото издание на шоуто 15 напълно обикновени хора стават първите обитатели на най-известната Къща в България, а победителят Здравко Василев печели космическата за онези години награда от 200 000 лева. В следващите 14 години, в които предаването се излъчва у нас, са реализирани няколко подвида – „ВИП Брадър“, „Биг Брадър Фемили“, Big Brother All Stars и Most Wanted. До момента са се завъртели 22 сезона, последният от които през есента на 2018 г. Постепенно интересът към обикновените хора спадна и започнаха да се реализират сезони с популярни лица. В последните няколко години се излъчваха по два сезона един след друг. Наградата също претърпя корекции – от парична сума, през кола до единствено плакет накрая. Но за сметка на това всеки ВИП участник получава хонорар.

Би Ти Ви привлече българския зрител със „Сървайвър“ през 2006 г. Водещ на първия сезон е Камен Воденичаров, а продуцент е компанията „Седем-осми“ на Слави Трифонов. Тогава 16 участници се борят за наградата от 250 000 лева. Победител става Нели Иванова. Впоследствие, предаването се реализира от компанията на Евтим Милошев, а Камен Воденичаров е заменен от Владо Карамазов. След старта на шоуто са излъчени общо четири последователни сезона. Петият се появява в ефир през 2014 г., след което настъпва 8-годишна пауза.

„Сървайвър“ се завръща на екран миналата година, но шестото издание не е особено успешно. Седмият сезон, който стартира на 18 февруари, ще има цял отбор от известни личности. Вместо предварителни снимки, ще има силно скъсено отстояние между периода на заснемане и излъчване на епизодите, а зрителите ще определят развоя на събитията във формата. Освен това екипът на Евтим Милошев е заменен от турска компания.

Сходно като формат е предаването „Игри на волята“ – българска версия на колумбийското шоу Desafío. За разлика от „Сървайвър“, то се снима по Черноморието. Риалитито стартира сравнително скоро – през есента на 2019 г. Водещ на първия сезон е Александра Сърчаджиева, а на останалите – Ралица Паскалева и Димо Алексиев. За разлика от други подобни шоута, „Игри на волята“ постига повишаване на интереса с всеки един нов сезон.

Най-късите риалитита у нас са „Островът на изкушението“ и „Къртицата“. Първото има само един сезон, излъчен през 2007–2008 г. по „Нова“ с водещ Витомир Саръиванов. За разлика от останалите „Островът на изкушението“ няма победител, а участниците живеят в лукс и удоволствия. Участват няколко двойки, както и група изкусители и изкусителки. Целта на предаването е двойките да устоят на провокациите и да не предадат партньора си.

„Къртицата“ пък има само два сезона. По формат известни и неизвестни хора живеят заедно в продължение на три месеца. Те се борят за голямата награда от 250 000 лева, преодолявайки различни предизвикателства, но един от тях е Къртица и цели да провали мисиите им, вземайки парите за себе си.

Сред най-успешните риалитита у нас е „Фермата“ – българска версия на създаденото в Швеция едноименно шоу. Започва да се излъчва на 13 септември 2015 г. по Би Ти Ви и вече има осем сезона. Водещи и продуценти на всички са Иван Христов и Андрей Арнаудов. Идеята на предаването е не само оцеляване, но и завръщане към българските традиции и корени и опознаване на историята.

У нас през годините телевизиите правят редица музикални предавания – Star Academy, Music Idol, X Factor, „Гласът на България“, „Денсинг Старс“, „Музикална академия“. В началото този тип шоу привличаха много голям интерес, но към днешна дата единствено „Гласът на България“ и „България търси талант“ продължават да съществуват.

С огромен успех обаче се увенчават кулинарните риалитита. В люта битка Би Ти Ви и „Нова“ влизат от няколко години чрез „Мастър шеф“ и „Хелс Китчън“. По традиция готварската тематика привлича голям зрителски интерес и задължително всяка телевизия има такъв сегмент в програмата си. В кулинарните шоуто, обаче, на преден план излиза конкуренцията между участниците. Заради това и някои професионални готвачи сериозно ги критикуват.

Травми, припадъци и емоционални сривове са част от инцидентите в риалититата

Следвайки основната идея да показват реалността, в риалити предаванията неведнъж са се случвали най-различни инфарктни ситуации, които изправят косите на целия екип. Почти няма предаване, в което някой от участниците да не е имал нужда от медицинска помощ. Неведнъж се е стигало и до хоспитализации. В „Игри на волята“ поне веднъж на сезон се налага лекари да оказва помощ на някой от участниците заради екстремните битки.

Най-трагичният момент в историята безспорно е смъртта на кмета на община Раднево Нончо Воденичаров. Той почина от масивен инфаркт по време на снимките на четвъртия сезон на „Сървайвър“. По време на награждаване след едно от състезанията в предаването Нончо получава масивен инфаркт и умира на място. Следват тежки спорове дали продукцията има вина за ужасния инцидент, но екипът заявява, че Нончо предварително е преминал редица изследвания, които показали, че е в добро здравословно състояние. Именно след този сезон Би Ти Ви спира за няколко години излъчването на „Сървайвър“.

Много тежък спомен от „Къртицата“ пази Ивайла Бакалова. Красавицата получава травма по време на едно от изпитанията. Кракът й се заплита в мрежа и тя увисва надолу с главата. Силният камшичен удар на въжето става причина за тежка полифрагментна фрактура. Иначе смелата миска пищи от болка, а кракът й е потрошен. Контузията не само изкарва от играта Ивайла, но я приковава на легло за месеци наред. Впоследствие Бакалова буквално се учи да ходи наново. Миската отдавна не дава интервюта, но експерти твърдят, че подобна травма никога не се възстановява напълно.

Във „Фермата“ Калин Терзийски също стига до болница. През 2016 г. той постъпва по спешност в „Софиямед“ в прединфарктно състояние. Направените изследвания показват, че е получил аритмия и се налага да остане за 2 дена под лекарско наблюдение. От докторите е предупреден, че не бива да участва в дуелите във „Фермата“, ако се завърне в играта. В крайна сметка той реши да напусне предаването.

Най-странните шоута в света –  да родиш пред очите на милиони зрители

Риалити жанрът отдавна не е това, което беше и по света вече се правят изключително абсурдни предавания. Едно от тях е „Родени в дивата природа“, което проследява как бременни жени се подготвят и раждат на открито, в отдалечени места в природата – върху камъни край река. Зрителите чуват почти всичко от целия процес на раждането, като майките се справят сами с цялата болка.

В класацията няма как да не влезе и предаването „Моята странна мания“, чийто американски сезони се излъчват у нас по TLC. Шоуто показва хора, пристрастени към шокиращи навици, и ги провокира да се откъснат от тях. А маниите са наистина безумни – от пиене на боя до ядене на матрак.

Особен интерес предизвикват поредици, в които фокусът е любовта. И по-конкретно полигамията. Едно от най-популярните такива предавания е „Моите пет съпруги“. То разказва за Брейди Уилямс, който има пет жени и общо 24- деца. Всяка от дамите знае за останалите четири, а шоуто, което има няколко сезона вече, проследява техния живот.

 

Последни публикации