Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

„Случаят Джем“ пали страсти „Зад канала“

„Театърът е най-достойният способ, чрез който може да се възпроизвежда, изтълкува и проведе в народната сфера една патриотична мисъл и да се събуди въодушевлението и пламенът на решителността и самопожертването“, пише Иван Вазов в началото на предишното столетие. Пенчо Славейков, син на стария Вазов враг Петко Славейков, е категоричен, че „театрите не са заведения, в които се печелят пари или дето се заглавиква публиката с безцелни и безсмислени удоволствия. Целта на театъра не е забавлението. Забавата не е култура“. Тепърва ще разберем дали през започващия сезон директорите, режисьорите и драматурзите ще успеят да запазят поне малко от културологичното завещание и духа на родните класици и дали ще открият нови имена за сцените.

Голямото българско заглавие в Малък градски театър „Зад канала“ ще бъде „Случаят Джем“ – по прочутия роман на изключителната разказвачка Вера Мутафчиева. Проектът очаквано е на Бина Харалампиева и Юрий Дачев – тандемът, който отдавна превръща легендарни литературни произведения в зрелища. „Случаят Джем“ е публикуван през 1967 година, но продължава да разпалва страсти и до днес. И ако у нас те най-често вървят покрай дебата за агентурното минало на забележителната авторка, то хората по света се впечатляват най-вече от качествата на наратива. Четат го на френски и немски, на гръцки и естонски, а в началото на 2024 г. Анджела Родел представи в Ню Йорк, в университета „Йейл“, в Масачузетс и Чикаго своя английски превод на книгата. Както се знае, „Случаят Джем“ драматично преплита философията, морала и жестокостта на Изтока и Запада, на Средновековието и новото време – след смъртта на султан Мехмед II Завоевателя през 1481 година синовете му Баязид и Джем повеждат ожесточена борба за бащиния си престол. Вера Мутафчиева води читателя до убеждението, че Ватикана не само допълнително подклажда конфликта, но дърпайки конците на европейските владетели, ги блокира в намеренията им да се опълчат срещу турската империя в опит да освободят Балканите от нея. Неслучайно принц Джем е отровен от папа Александър VI през 1495 година. В същото време в „Случаят Джем“ Вера Мутафчиева, която е и изтъкнат османист, подкопава стигмата за турците като безмилостни окупатори, унищожили културната ни идентичност. Романът е конструиран като съд на историята, който позволява постоянен диалог между минало и настояще. А това е благодатно за драматургия, в която словото е равностойно на действието – запазена марка за Бина Харалампиева и Юрий Дачев. Кой ще изиграе принц Джем, който в своето изгнание „пиянства с персийската поезия“ и никога не употребява понятието „неверници“, а винаги казва „християни“. Бина Харалампиева вероятно ще повери сложния образ на опитен актьор, с когото неведнъж е работила в мащабни картини. А имайки предвид, че Джем е и „прекрасен златист“ мъж, съм готова да заложа на Калин Врачански – отколешен фаворит на известната режисьорка. Врял и кипял театрал като него би трябвало да се справи с крайните емоционални състояние на Джем, използвайки собствената си харизма.

Също толкова смело Иван Урумов репетира „Солунските съзаклятници“ в Армията. Рискът от сравнения никак не е пренебрежим, тъй като „професионалната“ публика, ако подобно определение въобще е приложимо, си спомня скорошната версия на Стоян Радев в Народния театър, а едноименната актуална постановка на Стайко Мурджев в Пловдив обира номинации и награди. Но пиесата на Георги Данаилов е винаги на фокус. Атентатите, извършени през април 1903 година в Солун – сърцето на непрежалимата Македония, са също толкова противоречиви, колкото и някои от събитията в „Случаят Джем“. „Пиесата представляваше непрестанен и трагичен спор между разума в името на свободата и смъртта в нейно име. Този спор продължава да се изостря и в наши дни и не търпи дефиниция. Тероризмът се осъжда, преследва и проклина, но ведно с това се среща все по-често по всички краища на изумената земя. Може би наистина има някаква грешка в човека. Може би прогресът е враг на свободата. Може би…“, пише Георги Данаилов. Сюжетът е познат. Младежи от Солунската българска мъжка гимназия, анархо-терористи, оставащи в хрониките като „гемиджиите“, целят да засегнат финансовите и икономическите интереси на западните държави в Османската империя и да ги принудят да действат в защита на българското население в Македония. Взривени са сградата на „Отоман банк“, френския кораб „Гвадалкивир“, прекъснато е осветлението на града. Повечето от атентаторите загиват, след като няколко дни водят престрелки по улиците на Солун. Във военната трупа са майстори на епичните национални платна – другият им македонски спектакъл, „Железният светилник“ по Димитър Талев, е хит от години.

В Русе на 13 септември е премиерата на култовия Радичков „Опит за летене“. Интерпретацията този път е на Недялко Делчев, чиито „Балкански синдром“ по Станислав Стратиев редовно пълни голямата зала на Доходното здание. Театърът на Видин, който носи името на знаменития Владимир Трендафилов, открива сезона с „Бог високо“ на Кирил Топалов. Режисьор е Минчо Събев. Фабулата е пряко свързана с историята на града и Осман Пазвантоглу, който управлява областта от 1795 година до смъртта си през 1807 г.

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.