Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Тед Кочев, бащата на Рамбо, призна приживе: Вкъщи говорехме на български, ядяхме баница, боб и леща 

На 11 април 2025 г. светът на киното загуби една от своите легенди – Тед Кочев, известен в Холивуд като Тед Кочеф (Ted Kotcheff), почина на 94-годишна възраст, съобщи неговият племенник Джонатан. Канадският режисьор с български корени оставя след себе си впечатляващо наследство, обхващащо над половин век с филми, които промениха жанрове и докоснаха милиони зрители по света.

Роден като Величко Тодоров Кочев на 7 април 1931 г. в Торонто, Канада, Тед е син на български емигранти. Баща му е от Пловдив, а майка му – от село Въмбел, днес в Гърция, но израснала във Варна след бягството на семейството й заради Балканската война. Родителите му се запознават в Канада по време на демонстрация през Голямата депресия, но се развеждат, докато Тед е още дете. Въпреки това българската култура остава дълбоко вкоренена в живота му. „Вкъщи говорехме на български, ядяхме баница, боб и леща. Домът ни в Торонто беше като пловдивска къща“, споделя той в интервю през 2016 г. През същата година Кочев получава българско гражданство, което приема с вълнение, заявявайки: „Аз съм българин и винаги съм бил българин!“.

Кариерата на Кочев започва в ранна възраст. На 24 години той вече режисира за канадската телевизия. След това се премества във Великобритания, където работи за телевизия ABC и поставя театрални пиеси. Пробивът му идва с филма Two Gentlemen Sharing (1969), първия британски филм, избран за фестивала във Венеция. Следва Wake in Fright (1971), заснет в Австралия, който става първият австралийски филм на фестивала в Кан и до днес е смятан за класика.

През 1972 г. Кочев се завръща в Канада, за да режисира The Apprenticeship of Duddy Kravitz (1974), който му носи „Златна мечка“ на Берлинския филмов фестивал и номинация за „Оскар“ за най-добър сценарий. Филмът с участието на Ричард Драйфус е сред най-значимите в канадското кино. Следват хитове като Fun with Dick and Jane (1977) с Джордж Сегал и Джейн Фонда, North Dallas Forty (1979) с Ник Нолти и Joshua Then and Now (1985), отново по роман на Мордекай Ричлър.

Най-голяма слава обаче му носи „Рамбо: Първа кръв“ (1982), с който Кочев превръща Силвестър Сталоун в киноикона. Филмът не е просто екшън, а дълбока история за травмите на ветераните от Виетнамската война. „Исках да покажа трагедията на Рамбо – човек, който иска да бъде приет“, казва режисьорът. Сред другите му хитове е комедията Weekend at Bernie’s (1989), която се превръща в култова класика. Кочев е и продуцент на сериала Law & Order: Special Victims Unit, оставяйки своя отпечатък и в телевизията.

Кочев работи с някои от най-големите имена в Холивуд – Силвестър Сталоун, Джейн Фонда, Джордж Сегал, Ричард Драйфус, Ник Нолти, Джийн Хекман и Патрик Суейзи (Uncommon Valor, 1983). Във Великобритания режисира Ингрид Бергман в The Human Voice по Жан Кокто. Неговият талант да води актьорите и да разказва истории го прави изключително търсен от звезди и големите студиа.

Кочев посещава България за последно през 2017 г., когато е гост на „София Филм Фест“. Тогава той представя панорама от свои филми и издава автобиографията си „Моят живот в киното“ на български език. В Пловдив застава пред бащината си къща развълнуван, но и с тъга, че не може да я посети отвътре. „Много съжалявам, че няма кой да ми отвори“, споделя той през сълзи.

Дори на 90-годишна възраст Кочев не спира да мечтае за нови филми. Голямата му страст беше да заснеме филм за цар Борис III и спасяването на българските евреи по време на Втората световна война. „Това е история за кураж и морал. Ако повече хора бяха като него, светът щеше да е по-добър“, казва той през 2021 г. Сценарият е готов, но пандемията спира проекта. Друг негов замисъл е филм за съдбата на българите от Беломорска Тракия и Егейска Македония, вдъхновен от семейната му история.

Тед Кочев оставя след себе си не само филми, а и пример за страст към изкуството и гордост от корените си. Носител на „Златна мечка“, номинации за „Оскар“ и „Златна палма“, той е режисьор, който умее да съчетава екшън, драма и комедия с човешка дълбочина. За България той е символ на успеха, постигнат с упоритост и връзка с родината.

„Киното е моята първа и най-голяма любов“, пише Кочев в автобиографията си. Днес светът скърби за него, но неговите истории ще продължат да живеят от екрана.

Красимир ИВАНОВ, Рим

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.