Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

В Помпей разкриха впечатляващи нови фрески

Фреските, изобразяващи сцени от гръцката митология, са открити в банкетната зала на голяма къща в древния римски град.

Срещата на Парис и Елена

Археолозите, работещи в Помпей, разкриха прекрасно запазени фрески в Черната стая – банкетна зала в новоразкопаната част от обекта. Това е най-новата забележителна находка от града, който е почти идеално запазен под пепелта и пемзата, отложени при изригването на Везувий през 79 г. от н.е.

Двете фрески, които са изрисувани по стените на залата, показват сцени от гръцката митология и литература. Едната представя Парис, който среща красивата спартанска  Елена – последвалото ѝ отвличане предизвиква Троянската война, описана в „Илиада“ на Омир.

Втората фреска изобразява троянската жрица Касандра в седнало положение, докато бог Аполон, с една ръка върху лира, се опитва да я съблазни. Когато тя отхвърля бога, той я обрича да възвестява верни пророчества, на които никой да не вярва.

Като банкетна зала Черната стая е била използвана за забавление на гостите през нощта. Стените ѝ са боядисани в черно, вероятно за да не се виждат петната от дим, причинени от горящите лампи.

Фреската, изобразяваща Аполон, опитващ се да съблазни троянската жрица Касандра

„На трептящата светлина стенописите почти биха оживели“, казва Габриел Цухтригел, директор на археологическия парк в Помпей.

Банкетната зала разполага и с добре запазен мозаечен под, оформен от над милион малки бели плочки, който рязко контрастира с черните стени отгоре.

Черната зала е само част от по-голяма жилищна постройка, открита в рамките на жилищно-търговски блок, наречен от археолозите „Район девет“, който е обект на разкопки от една година.

Черната стая в процес на разкопки

Къщата е имала приемна и градина, а в съседство е имало пекарна, където са открити скелети и светилище, а до нея – пералня. Скелетите, дете и двама възрастни, може да са били роби, убити от падащи камъни по време на катастрофалното изригване на Везувий.

Археолозите подозират, че тези три помещения – къщата, пекарната и пералнята – са били собственост на едно и също лице. Наличието на покривни керемиди, съдове с варов разтвор и мистрии също подсказва, че тези помещения са били ремонтирани заедно през последните дни на Помпей.

Интригуващо е, че археолозите са открили и инициалите ARV върху стени и воденични камъни.
„Знаем кой е ARV: това е Аулус Рустиус Вер“, издава Софи Хей, археолог в Помпей. „Познаваме го и от друга политическа пропаганда в Помпей. Той е политик и то много богат. Смятаме, че той може да е този, който притежава престижната къща зад пекарната и пералнята“.

Последни публикации