Фреските, изобразяващи сцени от гръцката митология, са открити в банкетната зала на голяма къща в древния римски град.
Археолозите, работещи в Помпей, разкриха прекрасно запазени фрески в Черната стая – банкетна зала в новоразкопаната част от обекта. Това е най-новата забележителна находка от града, който е почти идеално запазен под пепелта и пемзата, отложени при изригването на Везувий през 79 г. от н.е.
Двете фрески, които са изрисувани по стените на залата, показват сцени от гръцката митология и литература. Едната представя Парис, който среща красивата спартанска Елена – последвалото ѝ отвличане предизвиква Троянската война, описана в „Илиада“ на Омир.
Втората фреска изобразява троянската жрица Касандра в седнало положение, докато бог Аполон, с една ръка върху лира, се опитва да я съблазни. Когато тя отхвърля бога, той я обрича да възвестява верни пророчества, на които никой да не вярва.
Като банкетна зала Черната стая е била използвана за забавление на гостите през нощта. Стените ѝ са боядисани в черно, вероятно за да не се виждат петната от дим, причинени от горящите лампи.
„На трептящата светлина стенописите почти биха оживели“, казва Габриел Цухтригел, директор на археологическия парк в Помпей.
Банкетната зала разполага и с добре запазен мозаечен под, оформен от над милион малки бели плочки, който рязко контрастира с черните стени отгоре.
Черната зала е само част от по-голяма жилищна постройка, открита в рамките на жилищно-търговски блок, наречен от археолозите „Район девет“, който е обект на разкопки от една година.
Къщата е имала приемна и градина, а в съседство е имало пекарна, където са открити скелети и светилище, а до нея – пералня. Скелетите, дете и двама възрастни, може да са били роби, убити от падащи камъни по време на катастрофалното изригване на Везувий.
Археолозите подозират, че тези три помещения – къщата, пекарната и пералнята – са били собственост на едно и също лице. Наличието на покривни керемиди, съдове с варов разтвор и мистрии също подсказва, че тези помещения са били ремонтирани заедно през последните дни на Помпей.
Интригуващо е, че археолозите са открили и инициалите ARV върху стени и воденични камъни.
„Знаем кой е ARV: това е Аулус Рустиус Вер“, издава Софи Хей, археолог в Помпей. „Познаваме го и от друга политическа пропаганда в Помпей. Той е политик и то много богат. Смятаме, че той може да е този, който притежава престижната къща зад пекарната и пералнята“.