В пъстрата програма на единайсетия кино-литературен фестивал „Синелибри“, традиционно разпределена в три международни конкурса и няколко паралелни модула, гледаме отбрани български игрални и документални продукции, обвързани с литературата. Сред изненадите е късометражният филм „Пътят на охлюва“ по едноименния разказ на непрежалимия Алек Попов, който през 2024-а си отиде без време само на 58 години. Неговите истории сякаш са родени за кино и сцена – достатъчно е да припомним невероятния триумф на „Мисия Лондон“ по едноименния му роман. Супер хитът, който излезе през 2010 година, събра над 2 милиона лева приходи още през първия месец. За съжаление, героите на „Черната кутия“ – история, достойна за Холивуд, засега не успяват да стигнат до снимачна площадка. В Пловдивския театър обаче направиха драматизация по „Сестри Палавееви. По пътя към новия свят“.
„Пътят на охлюва“ е умела адаптация на режисьорката Деляна Манева, съпругата на Алек Попов. В главните роли са Михаил Билалов – близък приятел на Алек Попов от Класическата гимназия, Касиел Ноа Ашер, Дона Вълова и Мартина Апостолова. Премиерата е на 26 октомври в „Топлоцентрала“. Действието се развива през 2022-а в София на Гергьовден. Войната в Украйна е разделила и политизирала до крайност българското общество. Писателят Виктор Попов, огледален образ на Алек Попов, подготвя за семейната вечеря традиционното ястие агнешко със спанак, сред чиито листа се натъква на мъничък охлюв. Обзет от умиление, Виктор спасява клетото създание и пише метафоричен пост в социалната мрежа. Но той не подозира, че този охлюв ще преобърне живота му.
В основния конкурс – за най-добър игрален филм по книга, е драмата „Диви ягоди“, дебют в игралното кино на Татяна Пандурска, вдъхновен от документални разкази в сборника „Забравени от небето“ на Екатерина Томова. Архитектка от Ню Йорк пристига в Родопите, за да наследи запустялата къща на баба си. Завладяна от спомените на местните жители и от драмите в бащиния ѝ род, Дафни преоткрива себе си. Родопите са не само импозантен фон, но и герой в тази на пръв поглед меланхолична, а всъщност дълбоко емоционална и въздействаща история за родовата памет, идентичността и чистата човешка близост, която променя траекторията на битието. „Диви ягоди“ вече получи две награди на СБФД „Васил Гендов“ и специалния приз на журито на „Любовта е лудост“.
Тодор „Тош“ Личев е в документалния афиш с „Ахав беше тук: Размисли за Моби Дик“ – за спектакъла на Диана Добрева и Александър Секулов в Народния театър по класическия роман на Херман Мелвил. Постановката е визуално пиршество, мащабен епос, чието въздействие е сравнимо единствено с другите зрелища на тандема Добрева-Секулов: „Одисей“, „Коприна“ и „Без кръв“ в Пловдив. Тодор „Тош“ Личев разкрива творческия път, от съмнение до прозрение, и чрез интимни портрети изследва наследството, жертвите и мимолетната магия на театъра.
В кино „Люмиер“ на 28 октомври е премиерата на „Завръщането на царя“ на още един постоянен и утвърден приятелски дует – Лъчезар Аврамов и Димитър Стоянович. Документалната сага е за прибирането в България на тленните останки на Фердинанд I, най-дълго управлявалия владетел на Третото българско царство. Той е интригуваща личност с многостранни интереси – ботаник и естественик, енциклопедист, влюбен в модерното и различното. Отива си в Кобург през 1948 година, след като е надживял двете си съпруги и двамата си сина и е оцелял в няколко заговора, в две балкански и две световни войни. По изрична негова воля тялото му е положено във временен ковчег, тъй като последното му желание е да бъде погребан в България, държавата, на чието съзидание е посветил живота си и която завинаги се е превърнала в негово второ „аз“.
Филмът на Ема Константинова „Подир сенките на думите“ търси отговор на въпроса дали образът на един от най-нежните български лирици е митологизиран. Дали поезията му продължава да вълнува днешния човек? Дали съвременниците ни имат чувствителност към словата, образите и идеите му или ги възприемат като безвъзвратно отишло си минало? Дали неговата ярка и трагична личност провокира въображението или името му активира само заучената в училище куха възхита към „гения на българската лирика“? Филмът се вглежда в интимния свят на Яворов, опитвайки се да разбере пламенната крайност на любовта му, патоса му на революционер и родолюбец, психологизма и екзистенциалната проблематичност на лириката. В проникновеното и вълнуващо колективно изследване участват проф. Владимир Атанасов, Теодора Духовникова, Георги Господинов, Георги Тошев, Иван Ланджев, Ивайло Крачолов и председателят на фондация „Яворов” Тодор Иванов. Поради големия интерес организаторите обявяват две допълнителни прожекции на филма в Casa Libri – на 27 октомври от 18:30 ч. и на 1 ноември от 19:30 ч.
Албена Атанасова

