„Присила“, 2023, САЩ/Италия, режисьор София Копола, продуценти: Лоренцо Миели, София Копола, Юре Хенли; оператор Филип Льо Сурд, художник Тамара Девъръл, костюми Стейси Батат, музика Phoenix, в ролите: Кейли Спейни, Джейкъб Елорди, Дагмара Доминчик, Ари Коен, Тим Поуст. Награди: купа „Волпи“ за женска роля на Кейли Спейни във Венеция, за режисура от Мини Вали.
След съвременния „Последната капка“ (2020) София Копола отново се забива в миналото, за да разкаже през своя окуляр историята на Присила и Елвис Пресли. Филмът е създаден по мемоарите на Присила „Елвис и аз“ в съавторство със Сандра Хармън. И, естествено, освен героите и някои от локациите, няма нищо общо с „Елвис“ (2022) на Баз Лурман. Колкото онзи филм е бляскав и гръмогласен, сексапилен и мощен, толкова този е меланхоличен и целомъдрен, тайнствен и горък. И не звучи нито едно парче на Краля на рока – чуваме на китара само Love Me Tender.
Елвис Пресли (Джейкъб Елорди) е вече световна звезда и кара военната си служба в Германия, когато на 13 септември 1959 среща 14-годишната Присила (Кейли Спейни), чийто втори баща е също военен. Той се влюбва в красивото и чисто момиче. Когато се връща в САЩ, общуват сложно, а след време Присила заминава при него в имението Грейсленд, което с годините превръща в приказно. И преди, и след женитбата им тя остава сама, когато Елвис е по турнета. Момичетата са луди по него, следват го на талази, той се ласкае и изневерява, но обича само Присила. От филма научавам, че е четял философски книги.
Присила е с огромни прически според тогавашната мода. Тоалетите й са все по-фамозни, а тя е истински привлекателна с естествената си коса. Неудовлетворена е. Празно й е. Гуши се в Елвис, когато е при нея, но той е непроницаем. През 1968 г. ражда дъщеря им Лиса Мари, а след известно време напуска Елвис.
София Копола споделя: „Бях развълнувана от мемоарите на Присила Пресли за преживяното от нея като млада жена в Грейсленд и се опитах да пресъздам усещането да влезеш в света на Елвис и да го напуснеш, за да откриеш собствения си живот. За мен като творец е важно да покажа света през очите на героинята си, без да я осъждам“.
Джейкъб Елорди е красив, но прекалено висок за ролята на Елвис Пресли. Кейли Спейни е дребничка и очарователна. Нейната Присила е трогателна – влюбена и неопитна, лунатична и нещастна. Но някак липсва химия между двамата партньори.
„Присила“ продължава независимите занимания на София Копола с екзистенциалния дискомфорт от „Изгубени в превода“ (2003), „Мария Антоанета“ (2006), „Някъде“ (2010), „Измамените“ (2017), „Последната капка“. И тук откриваме вещите като културна психоза, някои заснети в едър план, и унификацията като заплаха за интимитета – Присила се занимава с миглите си, дори когато отива да ражда. Страхотната музика на бандата Phoenix, чийто вокалист е съпругът на София Копола – Томас, засилва атмосферата на загадъчност и напрегнатост.
Обичам смисленото независимо кино на София Копола, но тук видимо се е съобразявала с Присила (24 май 1945), която е и изпълнителен продуцент на филма. И няма и повей от типичното й остроумие, колкото и ситуациите да препращат към смешния и концептуален „Мария Антоанета“, взрян в нещастната и разточителна френска кралица, също влязла във Версай на 14 години.
Геновева ДИМИТРОВА