Като част от протичащия през последните две десетилетия художествен живот в страната ни, бяха организирани изложби – колективни и самостоятелни, които представят развитието на съвременното изкуство по света. От това на територията на Балканите, през Западна Европа до отвъд Атлантика. В продължение на този активизиран диалог с Другите и опитите за космополитизиране на сцената у нас, преди няколко дни се откри самостоятелна изложба на едно от важните имена в изкуството на държавата Бахрейн, която съвсем логично мнозина свързват преди всичко с нефт, богатства и блясък. Своеобразен наследник на персите, това източно кралство, със стратегическо географско разположение, преминало през своята дълга история – от едно от най-големите пристанище между реките Тигър и Ефрат в рамките на Персийската империя, през земя белязана от процесите, протичащи в Османската империя, а сетне обособена като протекторат на Обединеното кралство, има своето място и в големият свят на съвременното изкуство.
Името на художника, меценат и колекционер Рашид ал Халифа вече не е непознато в българската културна среда. И това дължим на арт дилъра Стефан Стефанов, който вече от няколко години представя творчеството му по целия свят. У нас, в подготовка на изложбата, която бе открита през миналата седмица в галерия Credo Bonum, Рашид ал Халифа вече гостува през 2023 г., когато се запозна с особеностите на развитието на съвременната художествена сцена в България. Всъщност още през 2021 г. той се запозна с български визуални артисти, когато ги посрещна на своя територия в Бахрейн, показвайки им богатата си лична колекция и онова, от което се вълнува сам той като творец.
За изложбата, която можем да видим в галерия Credo Bonum до 24 октомври, изкуствоведката Весела Ножарова споделя, че се разгръща „от дълбоко емоционална фигуративна живопис през абстрактни композиции до мащабни скулптури на открито, където той смело експериментира с материали, цветове и символи. Творчеството му винаги е уникално и завладяващо, като непрекъснато води динамичен диалог с публиката. Творбите, които имаме привилегията да покажем тук в София, са създадени през последните години и красотата на далекоизточното море, небето и пустинята и дълбокото преклонение към природата са майсторски синтезирани в изтънчена форма“. Самият шейх Рашид ал Халифа пък определя изложбата като част от своя артистичен път, в който е отразена специфично „празненство на традицията, културата и непрекъснато развиващата се природа на изкуството. Чрез тези три цикъла от произведения, които показвам, се стремя да свържа културното наследство със съвременна перспектива, канейки зрителите да се потопят в симфония от традиция и модерност“.
Изложбата в галерия Credo Bonum, е озаглавена просто Continuum – дума, която най-банално бихме могли да преведем като повторение, непрекъснатост, а в различните области на човешкото познание – физика, математика, философия е термин с много точно определение. Но всякога става дума за назоваването на свързаност с онова, което вече е било. И именно към това препращат заглавията на трите цикъла, фрагменти от които са показани в изложбата на художника – „Спектър“, „Вълни“ и „Розите на Багател“. По думите на Весела Ножарова „поредицата „Спектър“ предлага съвременна гледна точка към „правилата за повторение“ на ислямското изкуство, сливайки изкусно традиционните естетически принципи с ехото на модерната арабска архитектура. По подобен начин поредицата „Вълни“ отдава почит на морската история на Бахрейн, преплитайки ритмично повторение с културното наследство на острова. И накрая, „Розите на Багател“ се отправя на деликатно пътешествие, вдъхновено от флората на Шато дьо Багател, отразяващо съзерцанието на Рашид върху розата като природен обект и като метафора. Тази многообразна колекция от произведения на изкуството въплъщава художествената еволюция на Рашид, извиквайки представите за ритъм, чистота и ефимерност“. И разбира се за извечната, неотменна свързаност с всичко преди нас. Сякаш като желание за възвръщане към същността, от която в глобалното ни живеене така неусетно се отдалечаваме.
Рашид Ал Халифа е роден през 1952 г. и учи изкуство и дизайн в Hastings College of Art and Design, Съсекс, Англия, като първата си самостоятелна изложба е организирал още на 18. След завръщането си в Бахрейн през 1978 г., вдъхновен от най-големите майстори на импресионизма в Европа, той се обръща към пейзажа, който през 90-те години на миналия век претърпява своя логична метаморфоза, за да се превърне в голямоформатни платна, които, макар и провокирани от предметната реалност, са чужди на всяка фигуративност.
Участва в международни изложби, панаири на изкуството и биеналета във Виена, Дубай, Берлин, Лондон, Москва, Истанбул, Маями, Брюксел, Женева. Той е председател на Националния съвет по изкуствата на Бахрейн, а неговата RAK Art Foundation предоставя платформа на изгряващи творци в региона.
Пламен В. ПЕТРОВ