Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Картина, намерена от търговец на стари вещи се оказа оригинална творба на Пикасо

Картина, намерена от търговец на стари вещи, докато разчиствал мазето на къща в Капри се оказва оригинална творба на Пабло Пикасо.

След като се натъква на картината през 1962 г., Луиджи Ло Росо отнася навитото на руло платно със себе си в Помпей, където то виси в евтина рамка на стената в хола през следващите няколко десетилетия, а съпругата му нарича картината „ужасна“ и иска да се отърве от нея. Портретът, за който сега собствениците му смятат, че е портрет на Дора Маар, френска фотографка и художничка, която е била любовница и муза на Пикасо, е с отличителния подпис на известния художник в горния ляв ъгъл. Но Ло Росо не е знаел кой е Пикасо.

Подозренията му се породили едва много по-късно, когато синът му Андреа започнал да задава въпроси, след като получил подарък енциклопедия по история на изкуството. В крайна сметка семейството потърсило съвета на екип от експерти, сред които бил и известният изследовател в областта на изкуството Маурицио Серачини. След години на сложни разследвания Чинция Алтиери, графолог и член на научния комитет на фондация „Аркадия“, която се занимава с оценяване, реставрация и атрибуция на произведения на изкуството, потвърждава, че подписът върху картината, която днес се оценява на 6 милиона евро, е на Пикасо.

„След като бяха направени всички останали експертизи на картината, ми беше възложено да проуча подписа“, казва Алтиери пред „Guardian“. „Работих върху него в продължение на месеци, като го сравнявах с някои от оригиналните му творби. Няма съмнение, че подписът е негов. Нямаше доказателства, които да сочат, че е фалшив.“
Пикасо е бил чест посетител на южния италиански остров Капри и се смята, че картината, която поразително прилича на „Buste de femme“ (Дора Маар) на Пикасо, е създадена между 1930 и 1936 г.

Ло Росо е починал, но синът му Андреа, който сега е на 60 години, продължава да търси художника, който стои зад картината.

„Баща ми беше от Капри и събираше боклуци, които продаваше на безценица“, казва той. „Той е намерил картината още преди да се родя и не е имал представа кой е Пикасо. Той не беше много образован човек. Докато четях за творбите на Пикасо в енциклопедията, вдигах поглед към картината и я сравнявах с подписа му. Все повтарях на баща ми, че си приличат, но той не разбираше. Но когато пораснах, продължих да се чудя, кой стои зад нея.“

Последни публикации