Картина, намерена от търговец на стари вещи, докато разчиствал мазето на къща в Капри се оказва оригинална творба на Пабло Пикасо.
След като се натъква на картината през 1962 г., Луиджи Ло Росо отнася навитото на руло платно със себе си в Помпей, където то виси в евтина рамка на стената в хола през следващите няколко десетилетия, а съпругата му нарича картината „ужасна“ и иска да се отърве от нея. Портретът, за който сега собствениците му смятат, че е портрет на Дора Маар, френска фотографка и художничка, която е била любовница и муза на Пикасо, е с отличителния подпис на известния художник в горния ляв ъгъл. Но Ло Росо не е знаел кой е Пикасо.
Подозренията му се породили едва много по-късно, когато синът му Андреа започнал да задава въпроси, след като получил подарък енциклопедия по история на изкуството. В крайна сметка семейството потърсило съвета на екип от експерти, сред които бил и известният изследовател в областта на изкуството Маурицио Серачини. След години на сложни разследвания Чинция Алтиери, графолог и член на научния комитет на фондация „Аркадия“, която се занимава с оценяване, реставрация и атрибуция на произведения на изкуството, потвърждава, че подписът върху картината, която днес се оценява на 6 милиона евро, е на Пикасо.
„След като бяха направени всички останали експертизи на картината, ми беше възложено да проуча подписа“, казва Алтиери пред „Guardian“. „Работих върху него в продължение на месеци, като го сравнявах с някои от оригиналните му творби. Няма съмнение, че подписът е негов. Нямаше доказателства, които да сочат, че е фалшив.“
Пикасо е бил чест посетител на южния италиански остров Капри и се смята, че картината, която поразително прилича на „Buste de femme“ (Дора Маар) на Пикасо, е създадена между 1930 и 1936 г.
Ло Росо е починал, но синът му Андреа, който сега е на 60 години, продължава да търси художника, който стои зад картината.
„Баща ми беше от Капри и събираше боклуци, които продаваше на безценица“, казва той. „Той е намерил картината още преди да се родя и не е имал представа кой е Пикасо. Той не беше много образован човек. Докато четях за творбите на Пикасо в енциклопедията, вдигах поглед към картината и я сравнявах с подписа му. Все повтарях на баща ми, че си приличат, но той не разбираше. Но когато пораснах, продължих да се чудя, кой стои зад нея.“