Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Васил Стоилов ревнува цял живот жена си от Яворов

„Той беше велик баща. Гéрмански шоп, който стана гражданин на света… Спомням си го винаги с цигарката в устата и едновременно с това рисува. Четката и цигарката. И казва: Това е, дъще – четката от Бога, цигарката от дявола. И който намери равновесието между двете начала, той е истинският творец“, разказва за големия художник Васил Стоилов дъщеря му Явора. Изглежда той успява да намери тази хармония в себе си въпреки трудния си живот. Васил е седмото дете в семейство на свещеник от село Герман и се ражда във високосна година на 29 февруари 1904. Губи майка си едва

4-годишен и това според изследователите го кара цял живот да рисува мадони, в които търси нейния образ.

Завършва Художествената академия като ученик на проф. Цено Тодоров. Дебютът му е през 1927 г. с „Гостенка“ – картина, която веднага привлича вниманието на критиката и зрителите. „Станах известен за едно денонощие с тази първа моя творба“, спомня си преди години Стоилов. Впечатлени от таланта му са Дечко Узунов и Сирак Скитник, който пише възторжена рецензия за младия художник.

След този дебют Васил заминава на специализация във Франция, която продължава 4 години. „Стремях се да не потъна в модерните течения на парижката школа, а да овладея собствения си мироглед и чрез сериозна и постоянна дейност да се домогна до свое виждане за природата и човека, без да повтарям чужди стилове. Възхищавах се от големите майстори на Ренесанса и по-късните периоди на живописта изобщо, на имена от XIX век, на съвременници, но никога не забравях, че съм шоп и син на един народ, нелишен от традиции и култура“, споделя той. Участва в престижни изложби – Есенния салон на Гран Пале (1929) и галерия „Фигаро“ (1932). В края на 1931 г. Стоилов представя самостоятелна експозиция в галерията „Анри Манюел“ на Монмартър. Следващата година пък получава Почетна грамота за картината си „Селянинът със стомната“, която е включена в общата експозиция на Дружеството на френските художници. Предлагат му да стане френски гражданин, но художникът, за когото родината е свята, се връща у нас и подготвя първата си самостоятелна изложба в София през 1933 г. В следващите години той остава отдаден на своята страст да рисува. На пръв поглед изглежда, че трудностите и лошото отношение, което среща и от колеги, не го докосват, но от откритите след смъртта му дневници се разбира, че дълбоко е страдал. „Тъжен съм поради самотността около мен. Поради злобата, която срещам в очите на колегите. Днес талантът е нищо… И аз съм беззащитен, въпреки, а може би и тъкмо поради творбите, с които искам да се защитя. Половин век срещу течението“, пише творецът, който е близък приятел на Рьорих.

Съпругата му Ганка Найденова, която винаги го подкрепя, разбира за горчивината, която носи, чак след като той си отива от този свят. „Той беше над нещата и мислех, че е недосегаем за ударите срещу него, но те са отеквали в душата му… Понесе своя кръст, но си отиде спокоен, че неговото изкуство е послание към народа му, който го обича и разбира“, споделя тя.

Преди двамата да се запознаят, Васил е сгоден за красива французойка, учителка по английски, с която се връща от Париж. Тя обаче не е добре приета от по-голямата му сестра Лина, която го отглежда след смъртта на майка им. В крайна сметка французойката си заминава. Горе-долу по това време Васил се сприятелява със семейството на писателя Змей Горянин (Светлозар Димитров) и чаровната му съпруга Соня Димитрова. Говори се, че красивата и елегантна жена на Горянин, известна като Змеицата заради псевдонима на съпруга си, събужда любовни трепети у Стоилов. През 1935 г. тя му позира за портрет, след което двамата се снимат пред него, а Васил й написва посвещение: „На великолепния модел, който, уви, е непостижим, както е непостижима всяка красота. София, май 1935 г.“. Чувствата му към нея обаче остават платонични, макар дълго време след това двамата да си разменят писма.

Година преди това художникът се запознава с бъдещата си съпруга – племенницата на Яворов Ганка Найденова, която също е сред хубавиците в столицата по това време.

„Яворов ме свързва с него, а не съдбата. На 23 октомври 1934 г. той дойде в дома ни, за да направи скица на майка ми. Тогава бяха тържествата, свързани с 20-годишнината от смъртта на Яворов. Изпратиха го от „Литературен глас“, за да я рисува. Така се запознахме и оттогава започна връзката ни. В следващите 10 години обаче аз пътувах, правих докторат, даже имах други сърдечни увлечения, а навярно и той е имал, но винаги се срещахме. Много духовни и красиви моменти сме имали, които завършиха с брак през 1944 г.“, споделя Ганка.

Любовта на Васил Стоилов и литературната изследователка продължава повече от половин век, но в брака им неизменно присъства трети – Пейо Яворов. Ганка е обсебена от личността на вуйчо си и се посвещава на изучаване на живота и творчеството му. Казват, че отмъщението на художника е, че никога не я рисува като една от прочутите си мадони, макар това да е голямата й мечта. „Фатална тройка, в която изкуството на художника е поставено на задна линия. Майка ми беше изследовател, а такива хора живеят повече в миналото, отколкото в настоящето. Тя влачеше баща ми към Чирпан, а него го теглеше към Герман с нежните тонове, бистрите води, момиченцата с цветя в косите и най-вече със селските мадони. Най-голямата мъка на майка ми беше, че Васил Стоилов никога не я нарисува като мадона. Той дори мен ме рисува така и защо не удовлетвори желанието на жената, дарила го с дете, не е ясно. Явно той я виждаше повече като огнена жена и като жрица на Яворов. Той не я нарисува като мадона, но й направи един феноменален портрет с котка. Баща ми все се ядосваше, че когато у нас идваше Дечко Узунов, винаги казваше: „Бре, Василе, котката ти много по-хубава от жена ти!“. Всъщност майка ми беше невероятна красавица, баща ми – също. Те са били софийска легенда“, разказва дъщеря им.
Художникът и изследователката са много свързани, но всеки от тях живее в своя свят. Когато Васил Стоилов си отива от живота през 1990 г., Ганка Найденова е опустошена. „Оказа се, че нейната сила е била в уж подчинения й мъж. Тя се срина тотално.

Привдигна я единствено битката да се запази музеят на Яворов. След това заживя затворена сред картините на мъжа си. Все по-малко мислеше за Яворов. Така си и угасна. Васил Стоилов победи Яворов след кончината си. Майка ми беше свикнала да живее с невидимите неща, с миналото. Може би това е характерно за Пейо-Крачоловия род. Както Яворов се влюбва в Лора след смъртта й, така и майка ми се влюби в мъртвия ми баща. Влюби се така, че неговият образ започна да заличава този на Яворов“, казва Явора Стоилова.

Мария ПЕТКОВА

Последни публикации