Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Контрабандата, описана в картички

В алтернативното младежко пространство за култура „РеБонкърс“ във Варна на 7 септември миналата година бе открита изложбата „Картички и контрабанда“, опит за творческа работа на съвременните артисти Аарон Рот и Никола Стоянов. Тогава експозицията остана встрани от медийната шумотевица, но преди няколко дни, когато бе открита и в столичната галерия „Харта“, привлече погледа на мнозина, дори на медиите, които, както знаем, у нас не са от най-големите почитатели на визуалните изкуства, още повече на съвременните. Интересът безспорно се дължи на факта, че изложбата се фокусира около болната обществена тема – контрабандата. Тема, за която слушаме ежедневно.

„Общо 533 800 къса контрабандни цигари откриха митническите служители на граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) „Капитан Андреево“ при три отделни проверки на товарни автомобили, влизащи в страната от Турция, съобщиха от регионалния пресцентър на митницата в Свиленград“, „108, 27 кг марихуана на стойност 1 728 000 лв. задържаха митнически служители на ГКПП „Кулата“. Тя е намерена при проверка на товарен автомобил, пристигащ от Испания и натоварен с групажна стока“. Това са само прашинки от скорошния новинарски поток, който изостря изключително чувствителността на обществото към теми като корупция, злоупотреба с власт, контрабанда. А изложбата на Аарон Рот и Никола Стоянов е тъкмо за това. Двамата съвременни артисти представят свои арт инсталации, свързани с изследването на служебния архив на Агенция „Митници“, дирекция „Борба с наркотрафика“ в периода между 1975 и 1985 г.

„Картички и контрабанда“ започва от изследването на случайно намерен архив. В една от папките се „проследяват тирове, които са пътували със строителни материали, но във Франция биват задържани, защото са открити 8, 5 милиона къса цигари“. Архивът е закупен от бит пазар и е бил притежание на служител, завеждащ отдел „Борба с наркотрафика“. Казано с други думи, става дума за архив, изпълнен със служебни бележки, фотографии, негативи, справки и докладни записки, маркиращи „част от рутината на митническото дело като проверка и регулация на транзита, както и дипломатическия образ, който митниците следва да поддържат пред международната общност. Тези следи са фрагменти от широко разгърната система на митнически регламенти, търговски маршрути и международни споразумения“, уточнява кураторът на изложбата Христо Калоянов. „Водещо тук е съмнението, че намерените архиви дават само частичен поглед към организирания „скрит транзит“ – термин, зад който комунистическото управление на Народна република България прикрива контрабандната търговия, осъществявана от Държавна сигурност чрез държавни предприятия и външно търговските им организации за партийни цели.

Тази практика стои в основата на последващото частно забогатяване на определени лица, свързани с властта, в ранните години на прехода и формирането на частните групировки, белязали 90-те с явната прикритост на незаконна търговска и транзитна дейност с държавна подкрепа. В настоящата изложба намерените архиви са в основата на негативния образ на историята, който в своята прикритост влияе върху дискурса за незаконния трафик, подсилва съмненията към властта и формира дълбоко конспиративната идея на миналото, както и спекулативното съзнание на настоящето“, поясняват още организаторите.

От тук, разбира се, трябва да се постави и резонният въпрос – може ли намереният архив и последващото проследяване на негативния образ на миналото да разкрият стаеното в държавната памет? И именно като търсене на множеството отговори, които този въпрос позволява, трябва да се възприеме изложбата „Картички и контрабанда“. А усилията си в това търсене обединяват Аарон Рот и Никола Стоянов. Аарон Рот в досегашната си работа прибягва до употребата на намерени изображения и средствата на живописта, инсталацията, скулптурата и фотографията. Никола Стоянов се подвизава на територията на писането, превода и визуалните изкуства, гравитирайки около философията и историята на технологията, често достигайки до спекулации. От тази съвместност се ражда изложбата „Картички и контрабанда“, за която кураторът Христо Калоянов отбеляза, че с работата по този архив не търсим просто реконструкция на миналото, а поглед върху това как укриването му продължава и днес.

В България се оказва лесно да се прави изложба с държавни архиви. Но не по официален път. Цялата инициатива е частна. Всеки, който посети изложбата, може да разкаже своята лична история как се е осъществявал скрит транзит. Тоест става дума за разказ, чието дописване продължава. Разказ, който макар и атрактивен в тематичното си фокусиране, остава отчужден за изкуството. В името на търсенето на истината. Истината, която навярно никога няма да ни застигне.

Пламен В. ПЕТРОВ

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.