Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Холивуд номинира новата нормалност

Холивуд отново лавира между новата нормалност и традиционните ценности. Номинациите за „Оскар“ ясно показват, че в американската Академия за кинематографично изкуство и наука 10-те хиляди нейни членове са разделени на два лагера при гласуването – единият държи да дава вота си за сюжетите, посветени на всевъзможните физически и психологически трансформации, а в другия все още има личности, които не са се отказали да подкрепят историите, фокусирани в битието, което доскоро минаваше за „обикновено“ със своите, примерно, двуполови любовни драми.

Едва ли има съмнение, че гангстерско-музикално-джендърският „Емилия Перес“, които е на върха с 13 номинации, ще вземе поне половината от тях. Трансджендър общността като че ли става все по-многобройна сред консуматорите на кино и трябва да й се угажда. За късмет, този път го прави французин – Жак Одиар, който придава стил, изтънченост и мекота на фабулата. Както се знае, двигател на интригата е бос на мексикански наркокартел, който от мъж се превръща в жена, но не само заради това се опитва да изкупи греховете от престъпното си минало. „Можете да ни биете, да ни хвърляте в затвора, но никога няма да отнемете душите ни, нашата идентичност и възможността да бъдем себе си, а не тези, които вие искате. Светлината винаги побеждава мрака“, коментира на церемонията за раздаването на Златните глобуси Карла София Гаскон, която изпълнява и двете роли. Трансактрисата, която все пак не успя да грабне Глобуса, е сензацията на сезона и тя действително е интересна особа. Разбира се, никой не оспорва призива й хората да бъдат приемани според качествата, а не според сексуалността им или според органите им – като новоизбрания папа с матка и яйчници в „Конклав“ на Едуард Бергер, който се сдоби със 7 номинации.
За втори път в историята на Оскарите за „най-добър филм“ се конкурират два мюзикъла – вторият претендент, паралелно с „Емилия Перес“, е „Злосторница“ на Джон М. Чу с 10 номинации. Основното послание, което се очаква да стигне до невръстните зрители от почти тричасовата приказка, е, че може да си различен, зелен и прекрасен. Досега децата знаеха, че има готини и благородни грозници като Шрек и коварно-убийствени Снежни кралици, вече ще се оглеждат дали между съучениците им не се е появил някой представител на извънземна раса.

С 10 номинации е и „Бруталистът“, в който режисьорът Брейди Корбет максимално експлоатира таланта на Ейдриън Броуди да влиза в кожата на болезнено чувствителни източноевропейски интелектуалци, както му се полага по кръв и възпитание – страхотният актьор е син на учител, полски евреин, и журналистка от Унгария. След като през 2003 г. само на 29 спечели „Оскар“ като пианиста от варшавското гето Владислав Шпилман, сега Ейдриън Броуди сигурно ще спечели и за своя архитект, бежанец от Будапеща, който със съпругата си пристига в САЩ след Втората световна война. „Бруталистът“ триумфира на наградите „Златен глобус“, но се оказа в центъра на дебат заради използването на изкуствен интелект за разработване на унгарския език и за архитектурни екстравагантности, което пък режисьорът твърдо защити.
В най-важната категория „най-добър филм“ влизат и филми, които може и да не се харесат на трансджендърите като „Непълно непознат“ и „Все още съм тук“. Първият е биографичен разказ за Боб Дилън, който промени американската поп култура през 60-те. Политическият трилър „Все още съм тук“ връща времето в 70-те години на миналия век, белязани от насилие и борба за справедливост в Бразилия. Сред другите номинирани са скучният „Анора“ за разпищолените руски богаташи в Ню Йорк, „Дюн: Част втора“, ужасяващата колежанска драма „Момчетата от Никел“, „Веществото“ на Корали Фаржа за контролираното клониране, който възроди славата на Деми Мур, въпреки дотягащите символи и алегории.

Номинираните за най-добър режисьор са Шон Бейкър („Анора“), Брейди Корбет („Бруталистът“), Джеймс Манголд („Напълно непознат“), Жак Одиар („Емилия Перес“), Корали Фаржа („Веществото“). Актрисите, които се конкурират в главните роли, са Синтия Ериво („Злосторница“), Карла София Гаскон („Емилия Перес“), Майки Мадисън („Анора“), Деми Мур („Веществото“), Фернанда Торес („Все още съм тук“), а в топ 5 на дамите в поддържащи образи са Моника Барбаро („Напълно непознат“), Ариана Гранде („Злосторница“), Фелисити Джоунс („Бруталистът“), Изабела Роселини („Конклав“), Зоуи Салдана („Емилия Перес“).

При актьорите в централни персонажи Оскара си оспорват Ейдриън Броуди („Бруталистът“), Тимъти Шаламе („Напълно непознат“), Колман Доминго („Синг синг“), Рейф Файнс („Конклав“), Себастиан Стан („Стажантът“). Състезанието за статуетката сред артистите в поддържаща роля е между Юра Борисов („Анора“), Кийран Кълкин („Истинска болка“), Едуард Нортън („Напълно непознат“), Гай Пиърс („Бруталистът“), Джеръми Стронг („Стажантът“).

Участието на България в тазгодишните Оскари е с копродукцията „Човекът, който не можеше да мълчи“ на Небойша Слиепчиевич – в категорията „най-добър игрален късометражен филм“ и вече със „Златна палма“. Екипът от осем българи е начело с продуцента Катя Тричкова. Сценарият е действителен случай – Томислав Бузов, един от петстотинте пътници във влака по линията Белград-Бар, загива, защото се противопоставя на въоръжени паравоенни сили в операция за етническо прочистване.
Кои са най-добрите, ще стане ясно на церемонията в театър „Долби“ в Лос Анджелис на 2 март вечерта, което е между 2 и 5 на 3 март българско време. Водещ на събитието ще бъде комикът Конан О’Брайън.

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.