Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

7 реставрационни гафа, който превръщат шедьоври в карикатури

Опазването на изкуството има за цел да съхрани шедьоврите за бъдещите поколения, но понякога тези добри намерения водят до катастрофи. Независимо дали се дължат на липса на експертни познания, прибързани решения или просто небрежност, някои опити за реставрация са довели до превръщането на произведения на изкуството в посмешище. Представяме ви седем от най-известните реставрационни катастрофи:

Мурильо „Непорочно зачатие“

През 2020 г. в Испания се случва голяма реставрационна катастрофа с картината „Непорочно зачатие“ на Бартоломе Естебан Мурильо. Без професионална подготовка, реставратор, който преди това е работил с мебели, е поканен да почисти картината, но резултатът е катастрофален.

След два неуспешни опита да се възстанови ликът на Дева Мария, картината станала напълно неузнаваема и приличала на неясна карикатура. Този инцидент предизвиква възмущение в света на изкуството и творбата на Мурильо е принудително подложена на по-задълбочена професионална реставрация, но инцидентът подчертава значението на правилно квалифицираните реставратори.

Надживописване на „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи

Най-лошата реставрация на „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи е опитът на художника Джузепе Маца от XVIII в. да поправи фреската, като я изрисува с маслени бои. Това довело до факта, че оригиналната техника на живописване на Леонардо била скрита, а самите бои бързо започнали да се развалят. Този акт предизвиква големи критики и новият слой е отстранен по време на последвалите реставрационни работи, но щетите са необратими.

„Дневна стража“ вместо “Нощна стража“

Реставрацията на „Нощна стража“ на Рембранд през 40-те години на ХХ в. става важен пример за това как неконтролираната реставрационна работа може да причини щети. За да се „изсветли“ картината, е нанесен дебел слой лак, който впоследствие потъмнява, скривайки детайлите на творбата. При опитите за отстраняване на този лак картината е повредена, което води до загуба на оригиналните щрихи на Рембранд и превръща атмосферата на картината от нощ в ден.

„Восъчни скулптури“ от Партенона

През 1937 г. реставраторите в Британския музей решават да почистят мраморните скулптури от Партенона. За целта те използват абразивни средства и дори киселина, за да отстранят старата мръсотия от тях. В резултат на това те премахнали ценната патина, която останала върху скулптурите, което довело до увреждане на повърхността им. Тази реставрация е наречена катастрофа и е предизвикала сериозни спорове, по-специално относно собствеността на мраморите, които сега се намират в Обединеното кралство.

„Статуята карикатура“ на св. Георги

През 2018 г. опитът за реставрация на статуя на Свети Георги в Испания завърши със скандал. Местен майстор без опит в реставрацията променя цветовете на статуята, като я боядисва в ярки, неестествени тонове. Щетите са непоправими и този инцидент предизвиква възмущение сред изкуствоведите, които подчертават значението на професионалната квалификация при реставрацията на паметници на културата.

Повредената картина на Пикасо

При един от най-големите реставрационни инциденти през 2014 г. картината Le Tricorne на Пабло Пикасо е повредена, когато е преместена от ресторант Four Seasons в Нюйоркското историческо общество. Поради неправилно боравене с картината и недостатъчно оборудване тя е повредена и са нанесени щети, които не могат да бъдат напълно отстранени. Този случай се превърна в урок за участниците в преместването и опазването на големи произведения на изкуството.

„Картофеният Иисус“
През 2012 г. в Испания се случи една от най-големите реставрационни катастрофи – опит за възстановяване на фреската „Esce Homo“ (Ето, човекът). Местна жена, без никакъв опит, се заела с реставрацията и в крайна сметка създала карикатурен образ на Иисус. Фреската става популярна като туристическа атракция, но инцидентът повдига сериозни въпроси за необходимостта от професионализъм при реставрационните работи.

Последни публикации