След ерата на златните български оперни гласове прези миналия век и след пробива на Васко Василев и Соня Йончева още една българка се нарежда в „А“ отбора на световната класическа музика. Непопулярната доскоро у нас цигуларка Албена Данаилова ще е концертмайстор на прочутия новогодишен концерт на Виенската филхармония на 1 януари 2024, който се излъчва в над 100 страни по света, включително и у нас. 48-годишната ни сънародничка е и първата жена в историята на Виенската филхармония, която печели мястото на първа цигулка в оркестъра.
През 2009 г. Албена Данаилова става първият музикант от България, участвал в Новогодишния концерт – като втори концертмайстор. Оттогава няколко пъти има честта да свири на престижното събитие. У нас цигуларката е позната като концертиращ артист. Тази година тя бе солист на Виенската филхармония по време на концерт в зала „България“ в столицата София, по време на който изпълни творби от български композитори.
Данаилова живее във Виена от 2008 г., а преди това свири в оркестъра на Баварската опера в Мюнхен, където постепенно си проправя път от втора цигулка до първа цигулка, а след това и до концертмайстор. От 2008 г. свири в щатния състав на Виенската филхармония, а от 2011 г. е един от четиримата постоянни концертмайстори, като този пост за първи път в историята на оркестъра се заема от жена. Професор е в Университета за сценични изкуства в австрийската столица от 2019 г. Данаилова има успешна кариера като солист и като цигулар в камерни ансамбли. Често изнася концерти в България, Германия, Израел, САЩ.
New York Times посвещава своя статия на Албена Данаилова във връзка с Новогодишния концерт с диригент Кристиан Тилеман, като подчертава историческите ѝ постижения във Виенската филхармония. Тя споделя, че осъзнаването на проблема с половото неравенство в оркестъра, е позволило на жените да се чувстват по-смели и по-уверени в себе си – а това е допринесло и за конкуренцията. „Постижението на човека е това, което има значение – дори сега това важи още повече от преди. Защото когато вратите са отворени за всеки, въпросът е кой е най-добрият?“, казва тя пред New York Times. Данаилова посочва, че полът не е определящ музикалния талант: „И мъжете, и жените могат да свирят на високо ниво“.
Новогодишните концерти на Виенската филхармония се провеждат още от 40-те години на миналия век, а от средата на 50-те години се излъчват от австрийското радио и телевизия безплатно за цял свят. Виенската филхармония по традиция няма свой щатен диригент, тя се дирижира само от гости. На пулта специално за новогодишните концерти са заставали най-големите имена на 20-и и 21-и век: Херберт фон Караян, Клаудио Абадо, Густаво Дудамел, Даниел Баренбойм и много други.
„Моята роля се състои във водене, но и в координиране, насърчаване или предизвикване – в зависимост от ситуацията. Като посредник между диригента и оркестъра, човек трябва да отваря вратите за музиката по най-добрия възможен начин“, казва Албена Данаилова.
Първите жени-музиканти са допуснати в оркестъра на Виенската филхармония през 1997 г. В момента 24 от 145-членния състав са жени. В академията на оркестъра, в която се обучават млади музиканти, жените са 8 от общо 13 души.