Картина на австрийския художник Густав Климт, за която се смята, че е била изгубена за 100 години, ще бъде продадена на търг във Виена на 24 април 2024.
Има много въпроси без отговор за незавършената картина „Портрет на фройлайн Лизер“ (Portrait of Fraulein Lieser), която Климт започва да рисува през 1917 г., година преди смъртта си. Спори се и за това коя е жената на картината и какво се е случило с нея по време на нацисткия период. Към момента стойността на картината се оценява на 50 млн. евро, въпреки че тя може да достигне и по-висока цена на търга.
Събитието е историческо, като според ръководителя на отдела за модерно изкуство на аукционната къща „Им Кински“ (im Kinsky) Клаудия Морт-Гасер „нито едно подобно произведение“ не е било предлагано за продажба в родината на художника.
„Никой не е очаквал, че картина от такова значение, която е липсвала в продължение на 100 години, ще се появи отново“, споделя тя. Смята се, че картината изобразява една от дъщерите на Адолф или Юстус Лайзер, братя от богато семейство еврейски индустриалци.
Историците на изкуството Томас Натер и Алфред Вайдингер твърдят, че картината представлява Маргарете Констанс Лизер, дъщеря на Адолф Лизер, но аукционната къща във Виена, която продава творбата на търг, предполага, че картината може да представлява и една от двете дъщери на Юстус Лизер и съпругата му Хенриета.
Хенриета, известна като Лили, е покровителка на модерното изкуство. Тя е депортирана от нацистите и умира в концентрационния лагер „Аушвиц“ по време на Холокоста. Дъщерите ѝ, Хелене и Ани, оцеляват през Втората световна война. В изявлението на аукционната къща се посочва, че точната съдба на картината след 1925 г. е „неясна“.
„Това, което се знае, е, че тя е придобита от правен предшественик на изпращача през 60-те години на ХХ век и е стигнала до настоящия собственик чрез три последователни наследявания“, твърдят от аукционната къща. Самоличността на настоящите австрийски собственици не е оповестена публично.
Картината се продава от името на тези собственици и на законните наследници на Адолф и Хенриета Лайзер въз основа на Принципите на Вашингтонската конференция относно конфискуваното от нацистите изкуство – международно споразумение за връщане на произведения на изкуството, ограбени от нацистите, на потомците на хората, от които са били отнети.
Ернст Плойл от „Им Кински“ заявява пред BBC: „Съгласно Вашингтонските принципи имаме споразумение с цялото семейство“. В каталога на „Им Кински“ споразумението е описано като „честно и справедливо решение“. Въпреки това Ерика Якубовиц, изпълнителен директор на Председателството на австрийската еврейска общност, твърди, че все още има „много въпроси без отговор“. Тя призовава случаят да бъде разследван от „независима страна“.
„Връщането на произведения на изкуството е много деликатен въпрос, всички изследвания трябва да бъдат извършени точно и подробно, а резултатът да бъде разбираем и прозрачен“, заявява Якубовиц. „Трябва да гарантираме, че съществува и най-съвременна процедура за бъдещи частни реституции“, добавя тя.
В миналото творбите на Климт са донасяли огромни суми на търгове. Неговата творба „Дама с ветрило“ е продадена за 85,3 млн. паунда в „Сотбис“ през юни 2023 г., което я прави най-ценната творба, продавана някога на търг в Европа.
Снимка: Фейсбук страницата на im Kinsky