Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Ники Априлов: Телевизиите вече не се интересуват от предавания за децата

Наричат Ники Априлов откривателя на талантливи деца, защото е посветил почти целия си живот да развива и обучава малките таланти. Самият той завършва НАТФИЗ при проф. Елка Михайлова, след това работи в Сливенския театър и постепенно се отдава на режисурата и на работата с деца. Априлов е автор и водещ на „Като лъвовете“, което днес възражда под формата на конкурс за малки таланти.

– Господин Априлов, организирате специално издание на „Като лъвовете“ във Варна. Как ще протече конкурсът?
– Организираме конкурс за пеещи деца. От доста дълго време обмислям и сега го правим заедно с приятелите ми от First Class Show. Когато публикувах новината, много хора помислиха, че предаването се връща на екран, но няма такова нещо. Нито една телевизия в България няма авторско детско предаване. От деца не се интересува никой, което хич не е добре.

– Кога е крайният срок за записване?
– За момента е до края на август, но по всяка вероятност ще го удължим още малко. Има сайт, в който подробно всичко е описано. Децата ще бъдат разпределени в три възрастови групи – най-мънички, средни и по-големи, вече тийнейджъри. Ще изпълняват песни, като държим на българския език. Ще има класиране и заключителен концерт на лауреатите. В журито ще бъдем с Етиен Леви, вероятно ще поканя Георги Дюлгеров – млад изпълнител, също започнал своята кариера от нашето предаване, и Милица Божинова от „Тоника“. Подготвили сме и награди – ваучери за екскурзии, фитнес зали, посещения на театри, опера и музикални събития. Ще има подаръци и от модни брандове.

– Водили ли сте все пак разговори да се върне „Като лъвовете“?
– Не, защото няма смисъл. Възпитанието на децата не е част от интересите на държавната политика. Какви разговори да водя, като БНТ вече няма детска редакция!? Занимават се с едно и също, с глупости. Докато в чужбина си следват традициите. В Италия има едно предаване – Bravo bravissimo, за талантливи деца. Върви по телевизия Rai и водещият е вече на 80 години, но е легенда. Навремето те идваха в България да подбират деца. Правихме концерт в Зала 1 на НДК и дойдоха, за да изберат таланти, които да покажат в Италия.

– Предлагали ли са ви други предавания?
– Не, за мене никой не се е сещал. Работя като режисьор предимно, но вече съм пенсионер и гледам повече да почивам и да се радвам на това, което съм направил. Много съм щастлив с моите възпитаници! Радват ме непрекъснато от сцената, от екрана. Наскоро се срещнах със световното сопрано Соня Йончева, която познавам от 12-годишна. Като малка водеше своя брат Марин Йончев, който сега е тенор, също със световна кариера. Участваше много в нашето предаване и Соня го водеше, насърчаваше го. Винаги бяха двамата за ръчичка. Сега се видяхме с нея във Варна, тя изпълни великолепно „Мадам Бътерфлай“, подари ми книга с автограф. Беше много емоционално!

– В социалните мрежи имаше снимки от едно гостуване на Лили Иванова в предаването. Кои за вас са най-скъпите моменти?
– Лили два пъти гостува. Единият път беше, когато правихме предаването на лед в Зимния дворец на спорта. Всички български изпълнители гостуваха в предаването. Но само Емил Димитров, единствен той, се обаждаше в нашата редакция да благодари, когато децата пееха негова песен.

– Направихте спектакъл в негова памет.
– Да, и смея да твърдя, че той се хареса много, тъй като разказвам най-различни неща от живота му, които хората не знаят – за семейството му, първите стъпки, тежките последни години, любовите, емоционалните увлечения. Много интересен момент е борбата за неговите песни. Водил е битка за всяка, защото не са били пускани на екран или по радиото. Емил е минавал за западно ориентиран човек и са намирали какви ли не причини да му попречат. Затова казва, че негов съдник и барометър за качество е публиката. Ако тя хареса дадена песен, той я пее по концерти.

– А вие съобразявахте ли се с особеностите на онези времена?
– Зодия Овен съм – не съм нахален, но съм много упорит и деликатен. Ако някой, от когото имам нужда, не ми вдигне два пъти телефона, трети път не звъня. Отминавам и не се обяснявам. В телевизията много ми завиждаха. Имал съм много пречки, но ги преодолявах в името на работата. Мой девиз е фраза от книгата на Блага Димитрова „Пътуване към себе си“ – „Единственият път към светлината е през облаците“. За да стигнеш до светлина, трябва да минеш през облаците. А те са метафора на пречките, завистта, интригите, желанието да те отстранят и да сложат някой друг.

– Значи е имало опит да ви махнат?
– Оо, махаха ни през две години. Но имаше нормални хора в телевизията, които настояваха, че си гледаме добре работата, че предаването се харесва, има много висок рейтинг. Но за съжаление, дойде Уляна Пръмова. Тя е човекът, който махна „Като лъвовете“, както и „Хит минус едно“… А предаването беше ценно, защото поощряваше таланта и му даваше сцена. Толкова много деца получиха своя шанс. Една от възпитаничките ми днес е изпълнителен директор на голяма банка. Георги Тошев, Явор Гърдев, Мариан Бачев, Васил Василев-Зуека… Много са моите възпитаници. Васко беше при мен още в детската театрална студия, която направих в Сливенския театър, като млад актьор през 1979–80 година.

– Имахте ли усет за някои, че наистина ще успеят?
– Имал съм усет за всеки от тях, че притежава дарба, че Бог го е докоснал по челото. Но да станеш голямо име и изкуството да се превърне в твоя житейска съдба, зависи от самия теб. Бог те е докоснал, но талантът трябва да се развива. Нужни са упоритост, труд, лишения.

– Чувате ли се често?
– Да. За моя юбилей през април ми бяха подготвили изненада, бяха записали видео с много хвалебствени думи. Аз съм техният първи учител. Добър или лош, обичан или не чак толкова, съм първият. А той винаги оставя следа.

– Строг ли бяхте?
– Да, бях много строг, и сега съм строг. Защото нашата работа изисква дисциплина. Още повече че телевизията, театърът, киното са колективни изкуства. Не си сам, около теб има страшно много хора и колеги. Затова учех децата на две неща – дисциплина и вкус.

– На вас какво ви донесе работата с малките?
– Усещането, че съм млад въпреки моите 2х35 години. Покрай тях съм се вдетинил. Научих се да не се взимам на сериозно. Да не се смятам за някаква велика звезда. Харесвам естествените хора. И ще се върна към Соня Йончева – гледах онази вечер колко много я обичат колегите. Тя е усмихната, лъчезарна, на всеки ще обърне внимание. Точно на такава непосредственост и естественост ме научиха децата. И сега продължавам да обучавам деца. Вече 16 години работя в Италианския лицей в София и преподавам актьорско майсторство.

– Има ли разлика между децата от различните поколения?
– Огромна разлика има! Днешните деца не са добре възпитани, не са така отговорни. Не можеш да им се скараш. Сега родители се намесват много в педагогическите ни подходи. Тогава имаше различни организации, ред и дисциплина. Сега ги няма.

– Освен работата с деца какво ново ви предстои? Ще има ли още дати за спектакъла за Емил Димитров?
– Да, сигурно ще има, но отсега не мога да кажа кога. Това е интимен спектакъл и хората много плачат на него. Не е просто някакво хилене. Уви, тези евтини комедийки убиха много от истинското изкуство. Цяла България е залята от такива. Ако тръгнете на турне с „Ромео и Жулиета“, едва ли ще напълните залите. Сега всичко е хи-хи и лафове. Всичко е леко! И това мъже да се обличат в женски рокли с бюстове… Този тип смях го нямаше едно време. Дори Парцалев, за когото е известно, че беше гей, не го е правил. Не ми харесва това нещо, защото то възпитава лош вкус.

– Критикувате ли ваши ученици?
– Много пъти. Това ми създава конфликти, защото никой не обича критиката. Навремето и мен ме критикуваха, но моите врагове винаги се оказваха прави в своите забележки. Съобразявал съм с тях и съм правил корекции в работата ми. А сега, ако за някого кажеш две думи, ти му ставаш автоматично враг. Голям поклонник съм на хубавото българско слово и наскоро в „Нощен хоризонт“ ми пуснаха откъс от „Ромео и Жулиета“ с Апостол Карамитев и Маргарита Дупаринова. Не мога да ви опиша каква симфония от звуци на родния български език! Докато днес един режисьор в Пловдивския театър прави „Ромео и Жулиета“ с кожени облекла, мечове, с агресия, крещене… Да станело по-съвременно. Ама то е класика и затова е вечно!
Това, което най-много критикувам, е, че актьорите играят с микрофони. И то на сцената на Народния театър, където са играли артисти като Стефан Гецов, Виолета Бахчеванова, Ирина Тасева, Маргарита Дупаринова… Акълът ми не го побира!
Сега няма и театрална критика и всеки прави каквото си иска. Юлиан Вучков беше мой добър приятел и много ме е съветвал. Той беше голям познавач на театъра.
Вероятно тези, които прочетат това интервю, ще ме нарекат старомоден човек, но трябва да имаме уважение.

Ивет САВОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.