Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Политиците като карикатури в „Похищението на България“

„Откакто свят светува, властта сочи себе си за произлизаща от свещени източници. Това обаче никак не е вярно. Властта може да бъде не по-малко варварска от безвластието. И когато това се случи, никаква дисциплина, ред и „деполитизации“ не могат да отменят, нито да абортират бременността на времето и онова, което ще се роди от него. И то ще бъде татуирано върху челото на тая окаяна страна“, казва Ани Илков след излизането на „Похищението на България. Политически памфлети 2002–2009“ през 2013 година. Книгата завършва със живописно-неспокойна картина – България като политическа кръчма, в която объркваме Панайот Хитов с Бай Ганьо, като вместо пищови, героят пъха мускали в пояса си.

В новия си спектакъл в Театрална работилница „Сфумато“ „Похищението на България“ Иван Добчев с типичната му антикомунистическа енергия анализира и доказва, че националната окаяност е непреодолима и непреборима.

„Това мое, трето поред, режисьорско паломничество в поетиката на Ани Илков издава някакво театрално-актьорско припознаване, интуитивно родство. Ани е поет с душата на Ботев. И той като него може да види там, на Балкана, как юнакът „лежи и пъшка, юнак с дълбока на гърди рана, юнак във младост и сила мъжка“. Но и той като него не се сдържа да гледа хладнокръвно как нашите пишман политици се гърчат и овъртолват всичко, до което се домогнат – и как „България се дави“, коментира Иван Добчев памфлетите на Ани Илков, в които авторът стреля по „шампански и хайверени социалисти“, благодарение на които „миналото постоянно изяжда своето бъдеще“. Неслучайно героите размахват пръти със снимки на вчерашни и днешни мъже от властта.

„Поетиката е по Ботевски ожесточена и екстатична. В нея ще ви облъхне въздуха на нашите политически вихрушки от така наречения Преход. Те ще ни завеят в онова „село оглупяло с изгнил улук“, където като тенци бродят гротескните карикатури на Антон Югов, Тодор Живков и техните наместници Георги Първанов и Сергей Станишев, борецът срещу фашизЪма Жельо Желев, бабаит-охранителят Бойко Борисов и неговия гуру, Бригадир (Бриго) Аспарухов, секретар на ДС, както и на появилия се сякаш от небитието Симеончо Кобургготски. Всред тях ще се яви и един нов луд Мунчо (Едвин Сугарев) със своята самотна гладна стачка и напускането на СДС, което се оказало пълно с ченгета“, разкрива още режисьорът опорни точки в своето пилигримство във вселената на Ани Илков. Той обаче е категоричен – независимо дали въпросните години са добри или лоши, те би трябвало да провокират любопитството и интереса на младите зрители, чиято културна и комуникационна среда е тотално различна.
Новият историзъм за новите поколения – това е „Похищението на България“. И още – от високата поезия към памфлетите, политическо зрелище, в което кънтят факти, събития и послания, писани преди години и звучащи депресиращо актуални. Алегории, метафори, асоциации, препратки – към Дебелянов и други трагически гении. Сънят и блянът като типични изяви на отчаянието в българския модел. Ирония и сарказъм: „Всички бедни хора да се обединят във вселенска партия и когато дойде краят на света, заедно да угасят светлината“.

Въпросите в постановката, естествено, са много, но сред основните е дали определени моменти от близката ни политическа история се повтарят като лошо зацикляне. Защото много от героите са същите и все така активни, а обществото преминава от криза в криза, сливащи се в морален и икономически упадък. „Малко богати управляват много бедни“, е от лайтмотивите под прожекторите. И Иван Добчев, и Ани Илков са недвусмислени в автоиронията – генерациите, които трябваше да организират интелектуалците за отпор срещу търговците в храма, се „издъниха“ необратимо, както казва самият режисьор. „Живяхме в тъмно и мрачно време. А сега България наистина е похитена, наистина се дави“, добавя Иван Добчев. Той е автор на концепцията и драматизацията. Черно-сивата сценография, приличаща може би на преизподня, е на Станислав Памукчиев и Ивайло Аврамов. Под прожекторите е полу съборена черква – метафора на разрухата, в която сакралният български дух е изпаднал. В центъра е яма, в която героите пропадат непрекъснато. Актьорите са в костюмите на Сузи Радичкова, а тревожно-потискащата партитура е на Асен Аврамов.

В ролите са Борис Кръстев, Станислав Ганчев, Димитър Василев, Елена Дечева, Елена Траянова, Виолина Доцева и Рафаел Бижев. Те са изцяло подчинени на патетиката и яростта в стила на своя учител и гуру Иван Добчев, но на моменти се огъват под прекомерната му социална тежест като елемент от националния апокалипсис.

Албена АТАНСОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.