Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Тим Бъртън разказва за страха си от изкуствения интелект по време на откриването на изложбата с негови творби в Лондон

Въображението на Тим Бъртън е създало призраци и духове, марсианци, чудовища и неудачници – всички те са представени на изложба, която се открива в Лондон преди Хелоуин. Но знаете ли какво наистина го плаши? Изкуственият интелект.
Бъртън споделя малко преди откриването, че е видял уебсайт, който е използвал изкуствен интелект, за да смеси негови рисунки с герои на Дисни, „ това наистина ме разтревожи“.
„Това не беше интелектуална мисъл – беше просто вътрешно, вътрешно усещане“, казва Бъртън пред репортери по време на предпремиерата на изложбата „Светът на Тим Бъртън“ в лондонския Музей на дизайна. „Погледнах тези неща и си помислих: „Някои от тях са доста добри“. … (Но) вътре в мен се появи странно, някакво плашещо чувство“.
Бъртън споделя, че според него изкуственият интелект е неудържим, защото „щом може, значи че хората ще го направят“. Но той се подиграва, когато го питат дали би използвал технологията в тази работа.
„За да превземем света?“, смее се той.


Изложбата разкрива Бъртънкато художник, който започва да рисува още като дете през 60-те години на миналия век да експериментира с бои и цветни моливи в дома си в предградията на Калифорния.
„В началото не бях много словоохотлив човек“, споделя Бъртън. „Рисуването беше начин да изразя себе си.“
Десетилетия по-късно, след филми като „Едуард Ножиците“, „Батман“, „Кошмарът преди Коледа“ и „Бийтълджус“, идеите му все още започват с рисуване. Изложбата включва 600 експоната от колекциите на филмовите студия и личния архив на Бъртън и проследява тези идеи по пътя им от скиците през сътрудничеството със сценографи, продуценти и дизайнери на костюми до големия екран.
Лондон е последната спирка от обиколката на изложбата в 14 града в 11 държави. За представянето си в британската столица, където Бъртън живее от четвърт век, тя е преконфигурирана и допълнена с 90 нови обекта.
Изложбата включва ранни рисунки и чудатости, включително спечелилия конкурс знак „смачкай боклука“, който тийнейджърът Бъртън проектира за камионите за боклук в Бърбанк. Има и възстановка на студиото на Бъртън – до палитрата с бои и пълната с моливи чаша „Проклятието на Франкенщайн“.

Наред със стотиците рисунки има реквизит, кукли, сценография и емблематични костюми, включително ноктите на Джони Деп от „Едуард Ножиците“ и черния латексов костюм на Жената-котка, носен от Мишел Пфайфър в „Батман се завръща“.
„Имахме много щедър достъп до архива на Тим в Лондон, пълен с хиляди рисунки, сторибордове от стоп-моушън филми, скици, бележки за героите, стихотворения“, казва кураторът на изложбата Мария Маклинток. „А как да синтезираме толкова широка и криволичеща кариера в рамките на една изложба беше забавно предизвикателство – но определено предизвикателство.“
Разглеждането ѝ не е било изцяло забавно преживяване за Бъртън, който казва, че не е в състояние да разгледа твърде внимателно изложените предмети.
„Това е като да видиш мръсното си бельо, поставено на стените“, казва той. „Това е доста невероятно. Малко е потискащо.“

Бъртън, чието дългоочаквано продължение на комедията на ужасите „Бийтълджус„ беше представено на филмовия фестивал във Венеция през август, в момента снима втората серия на сериала на Netflix на тема „Семейство Адамс„- „ Wednesday“.
В наши дни той е основен холивудски режисьор, чийто стил на американска готика е родил прилагателно – „Бъртънсуей“. Но той все още се чувства като аутсайдер.
„Веднъж почувстваш ли се по този начин, той никога не те напуска“, казва той.
„Всеки филм, който правех, беше борба“, добавя той, като отбелязва, че ранните филми като „Голямото приключение на Пий-Уий“ от 1985 г. и „ Бийтълджус“ от 1988 г. са получили някои отрицателни отзиви. „Изглежда, че е било приятно, хубаво, лесно пътуване, но всеки един от тях оставя своите емоционални белези.“
Маклинток казва, че Бъртън „е дълбоко емоционален режисьор“.
„Мисля, че именно това ме привлече към филмите му като дете“, каза тя. „Той наистина възхвалява неразбрания изгнаник, доброжелателното чудовище. Така че беше доста странно, но забавно преживяване да прекарам толкова много време в неговия ум и творческия му процес.
„Филмите му често са наричани мрачни“, добавя тя. „Аз не съм съгласна с това. И ако те са мрачни, в тях има много голяма надежда. Във филмите му винаги искаш да се забавляваш в мрака.“

Изложбата „Светът на Тим Бъртън“ ще бъде открита на 25 октомври и продължава до 21 април 2025 г.

 

Последни публикации