Световноизвестният международен кино фестивал в Берлин за 75-и път ще докаже, че седмото изкуство е най-демократичното и филмите са за всички, а не само за елитите. Неслучайно Берлинале ще бъде открит на 13 февруари със „Светлината“ на германския режисьор Том Тиквер, германско-френска продукция за един от най-големите проблеми на стара Европа – емигрантите от третия свят. Историята е за семейство Енгелс, чийто живот се променя фундаментално с появата на икономка от Сирия. Битието им на хора от средната класа е нестабилно в бързо променящата се действителност – Тим (Ларс Айдингер), Милена (Николет Кребиц) и децата им Фрида (Елке Бизендорфер), Йон (Юлиус Гаузе) и Дио (Елиас Елдридж) са отчуждени един от друг и нищо не може да ги задържи заедно. Докато мистериозната Фарчѝа (Тала Ал-Дийн) не ги подлага на неочаквано изпитание, което вади дълго скрити чувства. „Том Тиквер намира красотата и радостта в нашия често раздробен и изпълнен с предизвикателства свят и магически улавя същността на съвремението ни“, коментира директорката на Берлинале Триша Тътъл. Тиквер, който нашумя с „Бягай, Лола“ и сериала „Вавилон Берлин“, е един от най-изтъкнатите автори на Европа.
19 филма са в състезанието за Златните и Сребърните мечки, в афиша са продукции от 26 държави, а 17 от тях са световни премиери – интимни драми за грехове и достойнства, нежни комедии и черни сатири, биографични разкази. В нито една от творбите не се толерират проявите на омраза, уточняват организаторите. Осем от заглавията са режисирани или сърежисирани от жени, държат да се знае от Берлинале. Засега няма информация за участие на България.
В селекцията е дългоочакваният „Напълно непознат“ на Джеймс Манголд с Тимъти Шаламе и Ел Фанинг за ранната кариера на Боб Дилън. Лентата е сред претендентите за Оскари, една от малкото номинирани за „старите“ ценности. В Берлин първи ще гледат и филма на Ричард Линклейтър Blue Moon за последните дни на композитора Лоренц Харт – с Итън Хоук, Маргарет Куоли от „Веществото“, Боби Канавале и Андрю Скот. Животът на артиста е във фокуса и на „Мечти“ на награждавания в Кан и Венеция мексиканец Мишел Франко с Джесика Частейн, Айзък Ернандес и Рупърт Френд. В него млад балетист бленува за световните сцени и кариера в САЩ, но любимата му има съвсем различни планове като филантроп с висок обществен рейтинг.
Румънецът Раду Жуде, който спечели „Златна мечка“ 2021 с „Каръшко чукане или шантаво порно“, се завръща в Берлин с „Континентал 25“. Мрачната драма е за жилищната криза и възхода на национализма при северните ни съседи. „Континентал 25“ е изгонване, самоубийство, нравствен срив и всичко това удавено в хиляди и хиляди думи, думи, думи“, казва Раду Жуде за нискобюджетната си творба, описвана от него като „морална дилема post festum“. Пред камерите са Естер Томпа, Габриел Спахиу и Адонис Танта. Режисьорът коментира, че е вдъхновен от филма на Роберто Роселини „Европа 51“.
Кореецът Пон Джун Хо, познат с „Паразит“, „Снежен снаряд“ и „Мемоарите на едно убийство“, ще представи извън конкурса „Mики 17“ с Робърт Патинсън, Марк Ръфало и Тони Колет. Сценарият е по научнофантастичния роман на Едуард Ештон за Мики Барнс, който участва в колонизацията на ледения свят Нифлхейм и подписва договор, че след неговата кончина разумът му ще влезе в ново тяло. След шестата си „смърт“, започва да се съмнява в смисъла на тези трансформации и „умирането като навик“.
В състезанието е филмът и на друг кореец – Хонг Сан Су. „Какво ви казва природата“ е за млад поет, който прекарва деня със семейството на приятелката си. Режисьорът е любимец на Берлинале – има четири Сребърни мечки за пет години с „Жената, която избяга“, „Въведение“, „Филмът на романиста“ и „Нуждите на пътника“.
„Горещо мляко“ на Ребека Ленкевич е адаптация на едноименния роман на Дебора Леви, изследващ сложността на връзката майка-дъщеря в Испания. Фиона Шоу играе с Ема Маки, Вики Крипс и Винсънт Перес. В надпреварата се включва и „Ледената кула“ на Лусил Хаджихалилович с Марион Котияр. През 70-те години на миналия век тийнейджърката Жана бяга от сиропиталище в планинско село. Тя пътува до Париж с намерението да сбъдне големите си мечти и намира подслон в склад, но се оказва, че той е снимачната площадка на „Снежната кралица“. Звездата от филма Кристина взима Жана под крилото си, но това има опасен и непреодолим ефект върху момичето, в което актрисата вижда себе си. Визията на лентата напомня за стила на кино пионера Жорж Мелиес, който магически трансформира реалността на екрана, пишат критиците във Франция.
Франция е в Берлин и с „Ари“ на Леонор Серайе с Андраник Мане, Паскал Ренерик и Тео Делезен – за млад мъж на сложен морален кръстопът. Два филма в конкурса идват от Китай – Living the land на Мън Хуо и Girls оn wire на Вивиан Ку.
Единственият документална продукция в състезателната селекция е Timestamp от украинката Катерина Горностай, която спечели „Кристална мечка“ 2021 със Stop-Zemlia. Сега разкрива всекидневието на учители и ученици в Украйна в условията на продължаващата война.
Тилда Суинтън получава почетния приз
Никога не забравям какво дължа на киното, казва спиращата дъха актриса
75-ото издание на Берлинале отреди голямата си почетна награда „Златна мечка“ за изключителната Тилда Суинтън. Актрисата, която спира дъха с феноменалните си превъплъщения, ще получи статуетката на първата гала вечер в Berlinale Palast на 13 февруари.
„Тя внася толкова много човечност, състрадание, интелигентност, хумор и стил в киното, че разширява представите ни за света. Тилда е от съвременните филмови идоли“, мотивира се шефката на форума Триша Татъл.
„Берлинале е първият фестивал, на който съм присъствала – през 1986 година с „Караваджо“ на Дерек Джарман, първият ми филм. Беше моето навлизане в света на киното и никога не съм забравяла какво му дължа“, споделя носителката на „Оскар“, която във времето участва в Берлинале с 26 филма. Славата й ескалира през 1992 година с образа на Орландо в едноименната драма на Сали Потър по романа на Вирджиния Улф. Работи с най-големите световни майстори – Тони Гилрой, Бела Тар, Джим Джармуш, Лука Гуаданино, Джоана Хог, Пон Джун Хо. Сред новите й роли са тези в „Астероид Сити“ на Уес Андерсън, с когото е работила пет пъти, в страхотната романтика „3000 години копнеж на Джордж Милър“, „Убиецът“ на Дейвид Финчър, постапокалиптичния мюзикъл „Краят“ на Джошуа Опенхаймър и първокласната трагедия „Съседната стая“, второто й партньорство с Педро Алмодовар, което донесе на филма „Златен лъв“ от Венеция. В Нетфликс ще я гледаме в „Балада за малкия артист“ на Едуард Бергер, който вече влезе в битката за Оскарите с папския си трилър „Конклав“.
Албена Атанасова