България за пореден път ще се представи в Архитектурното биенале във Венеция, чието 19-о издание е посветено на голямата тема за интелигентността. Мотото на тазгодишното издание „Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна“ бе оповестено още на 7 май миналата година. Конкурсът за набиране на предложения обаче бе обявен от Министерство на културата през октомври 2024 г. До 2 декември бяха депозирани общо 17 идеи. А с оценяването им бе ангажирано жури в състав арх. Петър Торньов – член на КАБ; д-р Весела Ножарова – ко-куратор на българското национално участие в 11-ото издание на Венецианското биенале за архитектура през 2008 г.; арх. Тодор Обрешков – член на САБ; арх. Борис Тикварски – куратор и ръководител на екипа, спечелил конкурса за кураторски проект за целите на националното участие в 18-ото издание на Венецианското биенале за архитектура през 2023 г.; арх. Атанас Ковачев – член на САБ; арх. Иван Генов – главен инспектор, главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ на Министерство на културата и арх. Александър Стайнов, държавен експерт в отдел НКН, дирекция КНМИИ, национален комисар за участието ни във Венецианското биенале за архитектура през 2025 г.
И докато мнозина се подготвяхме за Коледните празници, после пък преяли започнахме да подреждаме новогодишните трапези в очакване на 2025 г., а най-накрая рипахме с потури из студените води на реките да спасяваме кръста от удавяне на Йордановден, журито разглеждаше подробно постъпилите проекти. Резултатът стана ясен само преди броени дни. Големият победител е проектът „Псевдоприрода“ с куратор арх. Ясен Марков. Както се разбра, той е привлякъл вниманието на журито, което му е присъдило общо 61 от максимално възможни 70 точки. Проектът бе представен официално в галерия „Средец“ на Министерството на културата, като комисията изтъкна, че изборът е осъществен в почти пълно единомислие, защото, както посочва тя, това е проект, който се занимава с много сериозната тема за климатичните промени и човешката намеса в сложните природни процеси. За това се говори със силни образи, не без чувство за хумор – машината за сняг, която затрупва соларните панели и ги спира да функционират, е ефектна метафора за неспособността на хората да се справят с климатичните кризи.

Използването на технологии, които изглеждат като част от решението, още повече обърква ситуацията. В залата е пресъздаден привидно декор на голяма зимна хижа с изкуствена камина и килим с елементи от националната култура. А всъщност това е просто голяма всекидневна, препращаща ни към традиционната българска архитектура, в която именно в централната одая се случва всичко в един дом. В тази уютна среда кураторът на проекта тласка оглеждането на темата в още една медия – книги с текстове за времето и климата. Според официалната позиция на Министерството на културата, проектът по изключително ефектен и запомнящ се начин представя и поставя във фокуса на обществото дискусията за едно все по-реално климатично бъдеще.
Преди да погледнем сами проекта, нека кажем, че от 1980 г. до днес Венеция събира най-доброто от архитектурната мисъл на това най-важно архитектурно шоу в света. 29 държави имат свои национални павилиони, като по-голямата част от тях са построени през първата половина на XX век в градините до старите венециански корабостроителници. Да притежаваш национален павилион в „Джардини“ според специалистите е културният еквивалент на място в Съвета за сигурност на ООН. За съжаление, ние нямаме свой национален павилион, но от 2023 до 2028 г. страната ни е договорила ползването на постоянна площ, което прави представянето ни във Венеция адекватно.
По традиция биеналето има своя тема и тази година тя е Intelligens, а за главен куратор на събитието е поканен Карло Рати – архитект и инженер, доктор към Масачузетския технологичен институт, основател на ателието за дизайн и иновации CRA – Carlo Ratti Associati.
Темата на биеналето се позовава на термина „интелигентност“, но обхваща множествената му същност, като включва латинската дума gens, която означава „хора“. Изхождайки тъкмо от тази простичка идея, проектът „Псевдоприрода“ задава и търси отговори на важни въпроси, сред които и този какво ни очаква. В опит за материализиране на идеята кураторът на българския проект – арх. Ясен Марков, се обръща към изявени архитекти и визуални артисти. И заедно с чувство за хумор и много професионализъм се ражда проектът „Псевдоприрода“. Във Венеция ще вали сняг, макар и изкуствен, ще гори огън, макар и само на картинка. По думите на арх. Марков „Псевдоприрода“ изследва границите между изкуственото и естественото, поставяйки под въпрос нашата роля като творци и потребители на средата, в която живеем. Снежният двор във Венеция през лятото е метафора за нарушените ритми на природата, докато възрожденската дневна представя пространство за колективно мислене. Проектът провокира посетителите да си представят нови сценарии за устойчиво бъдеще, където интелигентността – човешка и изкуствена – може да намери общ език с природата“.
С други думи, България отива във Венеция с един наистина интересен проект. До откриването през май остават само няколко месеца и докато тече трескавата подготовка за реализацията на идеята, на нас не остава нищо друго, освен да вярваме и да се надяваме, че все пак, въпреки всички дрязги и политически водевили, изкуството ще продължава да бъде по-добрата част от наследството, което завещаваме на идващите след нас.
Пламен В. Петров