Leave the World Behind: Джулия Робъртс прегръща тъмната си страна в параноичния и циничен трилър на Netflix
Апокалиптичният трилър Leave the World Behind на създателя на Mr. Robot и Homecoming – Сам Есмаил, започва с бавно приближаване към Джулия Робъртс. Тя се подиграва на думите „Мразя хората, по дяволите“. Любимката на Америка спринтира към тъмната страна и е вълнуващо да видиш какво прави с нея. Адаптация на романа на Руман Алам от 2020 г., е дръзка в спекулациите си за това, как кибератака може да се разпространи в Америка. Изпълнителни продуценти на филма са – Барак и Мишел Обама. Те спокойно могат да сложат филма в списъка с образователни произведения за гражданските свободи – тема, по която вече са работили с Netflix.
Но трябва да се чудите какво мислят Обама за мрачния, силно параноичен цинизъм на филма на Есмаил, който изглежда повече от всичко като портрет на фундаменталните слабости на Америка. Ето една империя, толкова свикнала да се меси в чуждите работи, че изглежда не знае, че градът зад подвижния мост ще се разпадне, дори с най-слабия шепот на хаос. Не е съвпадение, че за първи път се запознаваме с Аманда (Робъртс) и Клей (Итън Хоук), привилегирована двойка, живееща в социалния американски балон. Те бягат спонтанно през уикенда с двете си деца, Роуз (Фара Макензи) и Арчи ( Чарли Еванс), в къща под наем в Лонг Айлънд, Ню Йорк.
Същата нощ, докато гледат, как петролен танкер засяда на обществения плаж, семейството получава неочаквани посетители. Мъж в смокинг – героят на Махершала Али, пристига с дъщеря си Рут ( в ролята Myha’la). Секунди по-късно по телевизора в къщата се чува съобщение за кибератака, очевидно засегнала целите Съединени американски щати. Оказва се, че най-безопасното място е къщата на Али.
Това предизвиква незабавно напрежение във филма, което остава до последните минути. Сценарият на Есмаил не поставя непременно в центъра расата. В същото време обаче става ясно, че превъзходството на бялата раса не просто благотворително отстъпва настрана при първия признак на криза. Когато Аманда пита Али „Това е вашата къща?“, „Вашата“ звучи е отровно. На фона на бедствието зрителите се запознават и с героя на Кевин Бейкън, който влиза в ролята на обсебен от теориите на конспирациите строителен работник.
Leave the World Behind събира няколко типажа: Хоук играе гениален, безобиден интелектуалец, който естествено е остарял, въпреки че филмът не го пуска да си тръгне без обиди. Али ни дава контролиращ маниак, успяващ да запази самообладание във всеки един момент, но не знаещ, какво да прави със знанията, които е натрупал. Рут улавя разочарованието на поколение, което може да види какво се случва, но не е упълномощено да го изрази.
Есмаил става голям и смел със своите алюзии за Хичкок и ефектната операторска работа. В никакъв случай филмът не е поредната история за „изяждане на богатите“. Но погледът е с иронично високомерие, вкарано дори в детайли, като марките на автомобилите, които карат героите.
Иронията е основна линия във филма. Тя е категорична в описанието на шоуту „Приятели“, която дава героинята Рут, описвайки го, като: „носталгично по време, което никога не е съществувало“. Да, иронично е, че поредицата в момента е налична в Netflix – но това е точно видът напълно модерно лицемерие, на което Leave the World Behind се наслаждава.
Филмът вече е достъпен в платформатa на Netflix.