Художниците „заразяват“ сами творбите си, за да заблудят изкуствения интелект (ИИ). Програмата Glaze, разработена от университета в Чикаго, добавя маркиране на творбите, което обърква ИИ.
Glaze е система, която изчислявайки набор от минимални промени в произведения на изкуството, прави така, че да изглежда непроменено за човешките очи. Но за ИИ да изглежда като абсолютно различен стил на изкуство.

Създаден, за да „защитава човешките художници чрез прекъсване на имитацията на стилове“, както пише на уебсайта на проекта, инструментът работи, като използва машинно обучение, за да изчисли „набор от минимални промени в произведенията на изкуството, така че те да изглеждат непроменени за човешките очи, но да изглеждат за моделите на ИИ като драстично различен стил на изкуството“.
С други думи Glaze добавя втори, незабележим слой към цифровите снимки на произведения на изкуството, който на практика действа като невидима маскировка. Произведенията на изкуството изглеждат по един и същи начин за хората, но за ИИ, генериращ изображения като MidJourney или Stable Diffusion, изображението изглежда напълно различно. Така че, когато ИИ се обучава върху това изображение, то затъмнява разбирането на машината за това как всъщност изглежда работата на човешкия художник – по този начин резултатите на системата стават безполезни.
Изправени пред експлоатирането на данни от страна на ИИ, художниците залагат „капан“ в творенията си, превръщайки ги в невъзможни за употреба.
Палома Макклейн е американски илюстратор. ИИ вече може да създаде изображения в нейния стил, въпреки че Макклейн никога не е давала съгласието си и няма да получи никакво заплащане. „Това ме обърква“, казва художничката, която живее в Хюстън, Тексас. „Не съм известна, но се чувствам зле от този факт.“ За да предотврати употребата на творбите си, тя е използвала софтуера Glaze. Glaze добавя невидими за човешкото око пиксели към нейните илюстрации. Това обърква ИИ, защото работата на софтуера прави образите замъглени.
Опитваме се да използваме технологичните възможности за защита на човешките творения от ИИ“, обясни Бен Чжао от университета в Чикаго, чийто екип е разработил софтуера Glaze за срок от едва четири месеца.
Голяма част от данните, изображенията, текстовете и звуците, използвани за разработката на модели от ИИ, не са предоставени след изрично съгласие.
Друга инициатива е тази на стартъпа Spawning, разработил софтуер, който установява търсенията в платформите за изображения и дава възможност на художника да блокира достъпа до творбите си или да изпрати друго изображение вместо търсеното. Това „отравя“ работата на ИИ, обяснява Джордан Майер, съосновател на Spawning. Повече от хиляда сайта в интернет вече са интегрирани в мрежата на стартъпа – Kudurru.
Целта е хората да могат да защитят създаденото от тях съдържание, каза Бен Чжао. В случая на стартъпа Spawning идеята е не само да има забрани пред употребата на творбите, но и да се дава възможност за продажбата им, обясни Джордан Майер. Според него най-доброто решение би било всички данни, използвани от ИИ, да бъдат предоставяни със съгласие и срещу заплащане.