Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Изповедта на Бегбеде – назадничав хетеросексуален мъж

„Изповедта на един назадничав хетеросексуален мъж“ е най-искрената и най-въздействаща биографична книга на скандалния френски жонгльор със словото, посланията и рекламата Фредерик Бегбеде. Още от посвещението става ясно, че авторът на 15 романа, сред които са емблематичният за войната между половете „Любовта трае три години“, „9,99 евро“ – за ловката манипулация на рекламистите, горчиво сатиричният „Човекът, който плаче от смях“, носталгичният „Бараж срещу Атлантика“, няма да изневери на себе си. Увертюрата е „На Бог, за да не се поколебае да се свърже с мен по Линкдин“. Следват цитати от Луи Арагон и Фицжералд: „Жената е бъдещето на мъжа“ и „Писателят продава сърцето си“.

Така читателите са подготвени за потапяне в повествованието, в което Бегбеде се опитва да разбере себе си, а през „аз“-а си и останалия свят. „Животът ни е сплав от величие и падение. Ако книгите вече не могат да разказват за престъпления и закононарушения, как ще проникнем в душата на човека? Прочистването на изкуството никога няма да ни направи безупречни“, категоричен е той.

Но преди да започне, Бегбеде обяснява защо е решил да напише „Изповедта на един назадничав хетеросексуален мъж“, издадена у нас от „Колибри“. Заради въпросите на тригодишната си тогава дъщеря Уна и невъзможността да й отговори точно, ясно и искрено. Защото през 2018 г. момиченцето се интересува дали „лошите“ са залели семейната им къща и електрическия им автомобил с неизтриваема розова боя, а по бялата стена на дома са изписали графити, според които татко й е изнасилвач, мръсник и крадец. Това се случва заради подписа на Бегбеде под петицията на „343-мата мръсници“ срещу санкционирането на мъжете, ползващи услугите на платените жрици в еротиката. „Сметнах, че е нелепо да се осъждат клиентите на проститутките на глоба от 1500 евро – те вече достатъчно глупаво са похарчили парите си. Мислех си, че в демократичното общество човек има право да изказва мнението си по различните законопроекти, преди да са гласувани в Парламента. Моля, простете ми този кратък пристъп на наивност“, казва Бегбеде. И призовава към солидарност между жертвите на обществото, но без да скапват остатъка от живота му, защото е подкрепил исканията на неговите „про-секс приятелки“. А и е убеден, че обществата ще отбележат известен прогрес в деня, в който феминистките от Me too осъзнаят, че – като се изключат редките психопати, всички мъже са на тяхна страна.

В новата си творба Бегбеде не пести презрение към онези френски медии, които проповядват хетерофобия, тиражирайки думите „хетеро говеда“, „задници“ или „свине“. Категоричен е: това е точно толкова позорно, колкото когато хетеросексуалните използват „обратни“, „педали“, „меки китки“. Но не спира и със заиграването: „Да си мъж, който желае жена, е обидно банално. Аз съм хетеро карикатура, роб на демодираното си желание“.

По страниците на биографичното си творение Бегбеде дебатира и смисъла на прошката – като почтен католик е готов да я поиска публично от отрицателите си. Но се чуди за кое от всичките си престъпления да се покае и самобичува: дали заради това, че е поздравил сексуалния хищник Роман Полански, когато преследваният от правосъдието на САЩ полски режисьор получава най-престижната френска кинонаграда „Сезар“, или заради дългогодишната си кариера в „порочните“ книгоиздаване, мода, кино, телевизия. Неслучайно Бегбеде подлага на болезнено-ироничен анализ миналото си – с брутално саморазголване и безпощаден хумор разкрива отношенията си с дрогата и алкохола, говори едно към едно за секса. При него няма изисканост и благоприличие, саркастичен е към прекалената политическа коректност и радикалния феминизъм, изродил се в хетерофобия, към капризите на всичкознаещите и можещи новоизлюпени пророци. „Не се изявявам в социалните мрежи, тъй като нямам време за губене, но в тях често ме обвиняват във всички възможни грехове, защото си позволявам да държа доста свободен тон в печата. Неудобството да не съм в социалните мрежи е, че хейтърите могат да ме ругаят, само като пишат по стените на къщата ми“, споделя той. И заради фриволния си език и поведение се чувства като китайски интелектуалец от 1966 година, когато хунвейбините завземат властта.

Бегбеде изненадващо, а може би не, завършва „Изповедта“, заявявайки любовта си към тази, която сред морето от дами избира всеки божи ден за своя съпруга. И пожелава на жените и мъжете от обществото на свръхпотреблението и рекламата приятен апокалипсис – едва ли има начин да възпрем устремното си бягане към зейналата бездна.

С новата си книга писателят едва ли ще стане по-симпатичен на онези официозни институции във Франция, които го хулят от години. В предишната, „Бараж срещу Атлантика“, разказва как в училище е бит от свещеник, защото приказва в час. Въпросният отец Февр от наистина божествено красивата църква на Левия бряг „Сен Жермен де пре“, заключвал провинилите се според него момчета и ги налагал по голите им дупета. След излизането на романа Бегбеде получава множества свидетелства от съученици, които са били наказвани по същата сексуално-садистична схема, а сега, в „Изповедта“, припомня, че във Франция има все още живи 216 000 жертви на злоупотреби от страна на свещеници, монаси и монахини от 1951 година насам. Освен всичко друго Бегбеде няма как да е симпатичен и на народа – има синя кръв, потомък е на династия от графове.

Престрелка в бара на „Риц“ му докарва диабет

Оттогава скандалният автор гълта сънотворни и развива болестта
Фредерик Бегбеде – изкусителният разказвач, язвителният критик и вечният бунтар, добре известен в България със своите произведения със знака на „Колибри“, има дипломи по политически науки и маркетинг, през кариерата си работи в нашумяла рекламна агенция и е телевизионен репортер. Литературните му подвизи се отличават с пикантен хумор, хапливи анализи на съвременния социум и ексцентрични равносметки.

„Да се издига моралът на обществото, е желателно, да се стерилизира литературата, не е“, казва той. Но популярността не му върши никаква работа, когато се оказва в бар „Риц“ в момента, когато трима с качулки нахлуват през аварийния вход. Барманът заключва вратата и нападателите я разбиват с брадва като в хоръра на Стенли Кубрик с Джак Никълсън „Сиянието“. Охраната на хотел „Риц“ открива огън и престрелката продължава на свещения за парижаните площад „Вандом“. През това време Бегбеде и другите остават да лежат на пода. Оттогава е малко параноичен, защото не притежава оръжие. „Не твърдя, че съм ветеран от виетнамската война, но полицията смята, че всеки човек, присъствал на престрелка с истински куршуми, е психически травмиран, дори ако не е физически ранен. От това събитие нататък трудно заспивам без сънотворно“, не крие той. Сполетява го и диабет. Нарича диагнозата „Опитомявате смъртта“ – принуждава човек да се мята между припадъка и слепотата.
Като абсолютен хедонист, Бегбеде най-много жали за отнетата му възможност да хапва сладкиши. Защото през цялото си съществуване се е отъждествявал с нежния крем, покрит с карамелизирана коричка, която трябва да схрускаш, за да достигнеш до меката сърцевина.

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.