„Ферари“, 2023, САЩ/Великобритания/Италия/Китай, режисьор Майкъл Ман, продуценти: Моника Бакарди, Джон Фридбърг,Томас Хейслип, Андреа Йерволино, Джон Лешър, Мария Саваре, Торстен Шумахер; сценарист Трой Кенеди Мартин по книгата на Брок Йейтс, оператор Ерик Месершмит, художник Мария Джуркович, костюми Масимо Кантини Парини, музика Даниъл Пембъртън, в ролите: Адам Драйвър, Шейлин Удли, Патрик Демпси, Пенелопе Крус, Джак О’Конъл, Сара Гадон, Габриел Лео. Номинации: BAFTA за звук. Разпространява „Форум филм“.
Какво не му харесват на „Ферари“?! Много симпатичен филм с убийствен Адам Драйвър, сресан назад и с тъмни очила. След като бе изпълнителен продуцент на „Форд срещу Ферари” (2019) на Джеймс Манголд, сега Майкъл Ман се завръща при високите скорости като режисьор. Във „Ферари” спортните състезания са само фон на преживяванията на Енцо Ферари (1898–1988, Адам Драйвър) – бивш автомобилен състезател и настоящ бос на едноименната компания.
Действието е ситуирано през лятото на 1957 г. в Модена. Компанията, основана преди десет години от Ферари и съпругата му Лаура (Пенелопе Крус), е застрашена от банкрут. Наскоро е починал синът им. Енцо Ферари страда, но има друг, таен син Пиеро (Джезепе Фастинезе) от любовницата си Лина Ларди (Шейлин Удли), на когото предстои първо причастие, а е все още с фамилията на майка си. За да може да сключи договор с евентуален инвеститор, Ферари е посъветван да отстрани Лаура като съсобственик на компанията. Тя поставя условие. Той се съгласява. Също с условие. И все пак залага ва банк на невероятно трудното състезание Mille Miglia – 1 000 мили през Италия. Спретва отбор от талантливи и амбициозни пилоти – млади и ветеран. Междувременно Лаура узнава за паралелното семейство на Енцо. Фучи. А когато Ферари побеждава, огромна трагедия помрачава триумфа – край Гуидицоло загиват пилотът Алфонсо де Портаго (Габриел Леоне) и навигаторът му, както и десет зрители, сред които и пет деца. Ферари е нападнат от медиите. Тогава се намесва съобразителната Лаура…
Филмът започва с излизането на високия и посребрен Енцо Ферари от имението на Лина Ларди, което е купил за нея и детето. У дома го чака пистолетен изстрел. След като червените ферарита профучават по цяла Италия, финалът е на гробището в Модена, където Ферари води Пиеро да се запознае с мъртвия си брат.
Филмът е изтъкан от напрежение – и интимно, и финансово, и спортно. Изключително ефектният епизод с катастрофата е монтиран върху меса. Въпреки че навън е слънчево лято, интериорните сцени в дома на Лаура и Ферари са снимани в доста нисък ключ – тъмнината е адекватна на тяхното душевно състояние. Талантливият оператор Ерик Месершмит, заснел в експресивно черно-бяло „Манк“ (2020) или почти злокобно „Убиецът“ (2023) на Дейвид Финчър, тук залага на психологическите портрети и на зрелищността в рисковата автомобилна надпревара. Привлекателна е визията на филма, за която допринася и вкусът на Мария Джуркович, позната от пленителния „Часовете“ (2002) на Стивън Долдри например, и физиономичните костюми на Масимо Кантини Парини.
Адам Драйвър е поразителен. След като игра като истукан в слабия „Домът на Гучи“ (2021) на Ридли Скот, тук е отново актьор от висока класа, както беше в любимия „Патерсън” (2016) на Джим Джармуш. Героят му е и харизматичен, и високомерен, и топъл, и гузен страдалец. Достойно му партнира Пенелопе Крус. Тя е огнена, както обикновено, но във „Ферари“ е съсипана майка и мамена съпруга с особена походка – колкото твърда, толкова и разкрачена. В момента на големия скандал между съпрузите заприличва на София Лорен на нейната възраст. Чудесна находка е и Шейлин Удли – тя е врабче на фона на царствената Лаура и неин спокоен контрапункт.
Ветеранът Майкъл Ман (5 февруари 1943) с украинско-еврейски корени, създал класики като „Последният мохикан“ (1992), „Жега“ (1995) или „Вътрешен човек“ (1999), все още е във форма. Наистина не разбирам какво толкова не му харесват на „Ферари“, че няма и една номинация за „Оскар“, а жалкият „Наполеон“ на Ридли Скот – цели три.
Геновева ДИМИТРОВА