Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Мария Бакалова за Доналд Тръмп и ролята на Ивана

Британският вестник The Guardian публикува материал за българската актриса Мария и Бакалова и нейното превъплъщение в първата съпруга на Доналд Тръмп.

В седмицата, в която Мария Бакалова е помолена да обмисли ролята на Ивана Тръмп в новия филм „Стажантът“, тя е в Ню Йорк и снима нещо друго. Тъй като срещата е насрочена за единствения ѝ почивен ден, тя прекарва вечерта преди това в опити да се превъплъти в първата съпруга на Доналд Тръмп.

Действието на филма се развива през 70-те и 80-те години на миналия век, така че тя прекарала часове в разглеждане на снимки на Ивана от това време. „Много грим, толкова много коса“, казва тя. Бакалова се смее, докато си спомня как е прекарала вечерта в експериментиране с прическа, наподобяваща гъба, и „тежка очна линия с много пудра, направо в сантиметри“, въпреки че не е имала тоалет като на Ивана – „Аз нали съм от поколението Z?“, казва 28-годишната Бакалова. Така или иначе, „ние носим много торбести дрехи“, така че тя е избрала най-подходящото си облекло.
Среща се с режисьора Али Абаси по средата на деня, чувствайки се малко като клоун в своя образ на Ивана. Двамата разговарят в продължение на няколко часа „за хората, израснали в посткомунистически страни – защото Ивана е от Чехословакия, а аз съм родена и израснала в България – което оформя вътрешния ти свят, мислите ти. Говорихме много за приликите в нашите истории.“

Ивана е била състезателка по ски, с място в националния отбор за юноши, което ѝ позволява да се състезава извън комунистическа Чехословакия в края на 60-те години. В средата на 90-те години, когато Бакалова е родена, България вече не е социалистическа република, но за повечето хора пътуванията извън страната все още са рядкост. Като дете Бакалова, която е певица със състезателни изяви, пътува на конкурси в цяла Европа. Това ѝ отваря очите и ѝ вдъхва чувство за независимост.

Това е най-значимата роля на Бакалова след големия ѝ пробив във филма„ Борат – продължение“, пародия на Саша Барон Коен от 2020 г. за казахстанския репортер Борат Сагдиев. Тя играе дъщерята на Борат, Тутар, в изпълнение, което е толкова разтърсващо блестящо, че ѝ носи номинация за „Оскар“. Въпреки този ранен успех, Бакалова казва, че агентите ѝ я предупреждават да не се надява на ролята на Ивана – за нея са кандидатствали и по-изявени американски актьори. „Това, което мисля, че е важно, е, че Абаси даде шанс на източноевропейка да се съревновава“, казва тя. „Да има възможност, а не просто да играе проститутка или луд руски учен, или мафиот, или някой, който е просто на заден план с няколко реплики.“
Минават шест месеца, преди да разбере, че е получила ролята, а след това следва мъчително пътуване, за да бъде заснет и излъчен филмът. В материал за Vanity Fair сценаристът на филма Гейбриъл Шърман подробно описва различните препятствия – актьорите, които не искат да „очовечат“ Тръмп, холивудските студия и стриймъри, които не искат да го финансират, забраната на Тръмп за пребиваването на мюсюлмани, която затруднява работата на Абаси, който е иранец и живее в Дания, в САЩ (както и стачките на актьорите и глобалната пандемия). Най-големият инвеститор на „Стажантът“, зет на милиардер и виден дарител на Тръмп, заплашва да унищожи филма, след като го е видял, заради сцена, в която героят на Тръмп изглежда изнасилва жена си. Ивана твърди, че Тръмп я е изнасилил в показанията си по време на развода, но по-късно се отказва от твърдението си.

Адвокатите на Тръмп изпратиха на създателите на филма писма за прекратяване на дейността му и големите американски разпространители не го пожелаха да го докоснат. „Холивуд се фашизира като общност на казващите истината“, пише Шърман, „но тук те бягаха от филма, за да се подготвят за президентството на Тръмп“.

„Срещнахме известни трудности да го пуснем на екран“, казва Бакалова с комична недоизказаност. Във филма Тръмп (изигран от Тупид Себастиан Стан) е амбициозен, но леко непохватен и в сянката на баща си, след което е наставляван и оформян от подлия адвокат Рой Кон (изигран, очаквано великолепно, от Джеръми Стронг от Succession). Кинефил, Бакалова отчаяно иска да работи с Абаси – тя е огромен фен на работата му, включително на „Свещеният паяк“, иранския филм за сериен убиец. По думите ѝ тя искала да участва в неговото „гмуркане в недрата на американската империя“. Колкото повече проучва първата съпруга на Тръмп – и майка на три от децата му – толкова повече се очарова от това колко много е постигнала Ивана сама. „Тя искаше да бъде партньор на Доналд“, казва тя. На Ивана се приписва заслугата за популяризирането на блясъка на двойката през 80-те години, тя участва в управлението на част от бизнеса му и управлява нюйоркския хотел „Плаза“. „Мисля, че тя беше причината той да постигне толкова много в началото, защото беше много умна, много амбициозна“.
Във филма съотношението на силите между Ивана и Доналд е в нейна полза в началото на връзката им. Ивана е ужасена от идеята за предбрачен договор и от мизерната сума, която той би ѝ дал в случай на раздяла, и договаря по-добра сделка. „Видях едно интервю с нея след развода, в което тя казваше, че не е знаела нищо за предбрачните договори и защо е нужно да ги сключваш? Но ако ти ще играеш тази игра по този начин, ако това ще бъде картината на нашия брак, добре, аз ще играя по същия начин.“
Как се чувства тя относно включването на предполагаемото изнасилване във филма? Тръмп винаги е отричал обвиненията, след като те бяха оттеглени от Ивана, която почина през 2022 г. Бакалова казва, че е имала доверие на Шърман. „Смятам ли, че е важно това да бъде показано?“, казва тя. „Мисля ли, че това е решаваща сцена за двамата герои? Да, защото виждаме как някой напълно отхвърля човека, който в много отношения е изградил него, който е родил децата му. Не само физически, но и словесно.“
Тя казва, че не мисли, че е от значение дали филмът „очовечава“ Тръмп (в рецензиите се казва, че му липсва острота). „Когато се потопиш по-дълбоко в едно човешко същество, то винаги има добри и лоши страни и винаги има решения, които вземаш въз основа на обстоятелствата, хората, с които се обграждаш, които променят гледната ти точка… Мисля, че трябва да се отдръпнем от идеята да демонизираме хората или да създаваме идоли, защото хората са сложни.“ Въпреки това тя също така описва Тръмп като „един от най-покварените хора на нашия век“.


Продължението на „ Борат“ излиза по-малко от две седмици преди изборите в САЩ през 2020 г., а в края му се появява надписът „Сега гласувайте“. „Стъжантът“ също излиза около времето на изборите. Дали целта му е да окаже някакво влияние? Не, казва Бакалова – филмът се е подготвял твърде дълго, за да има някакво умишлено подбиране на времето. „Това не е политически филм, това не е хейт“, казва тя. Въпреки че има ясно ехо, на места оглушително, на това, в което ще се превърне по-късно героят на Тръмп. „Ще промени ли мнението? Не знам. Но ми се струва, че най-голямата привилегия, която имаме, живеейки в демокрация, е да изказваме мнението си и да го споделяме, по един или друг начин.“

Бакалова е израснала в Бургас, град на брега на Черно море. Майка ѝ е медицинска сестра, а баща ѝ – химик, тя е единствено дете. Мария казва, че са били смятани за представители на средната класа, но като дете си спомня, че никой в България не е имал много.
„Заради комунизма и инфлацията, заради много неща. Финансово са се чувствали комфортно, казва тя, „но не е толкова лесно, че да можеш да си позволиш просто да си почиваш и да чакаш нещо да се случи. Знаеш, че трябва да направиш нещо, ако искаш да успееш.“
Любовта ѝ към изкуството започва с музиката. Баща ѝ свирел на китара вкъщи, а тя израснала, слушайки рок музика и искайки да подражава на тези музиканти. „За съжаление, отново, израствайки в България и на място, където все още има някакво патриархално мислене, свиренето на китара е нещо твърде мъжко.“ Вместо това тя става флейтистка, а освен това пее в хорове, които я водят из Европа на различни конкурси.
Когато е на 12 години, тя уврежда гласа си и спира да пее за няколко месеца, за да си почине. „Започнах да чета много книги и да си представям, че съм на различни места, искам да бъда като тези герои. Как можеш по някакъв начин да избягаш от реалния живот и да си представиш, че си някой друг? Това беше отправната точка, от която започнах да се влюбвам в актьорското майсторство.“ По-късно Бакалова ще учи в Националната академия за театрално и филмово изкуство в София.
Обича театъра и артхаус киното, но се смее и казва: „Няма да крия, че винаги съм мечтала за Холивуд, Америка и киното.“ Спомня си как в училище е рисувала знака на Холивуд в тетрадка и е написала, че един ден ще стане „голяма филмова звезда. Но, разбира се, фамилията ми завършва на „о-в-а“, а аз не виждах това в много надписи в края на филмите“. Един от учителите ѝ казал, че ако иска да се развие извън рамките на българското кино, трябва да се опита да се включи във видовете филми, показвани на европейските фестивали.

Бакалова открива датското авангардно движение „Догме 95“ и по време на последната си година в университета използва част от парите от стипендията си, за да купи билети до Копенхаген за себе си и родителите си. Тя има амбициозен план да влезе в офисите на продуцентската компания на Ларс фон Триер, Zentropa. „ Исках да кажа: “Готова съм да работя тук безплатно, да уча, да науча как вие правите всички тези невероятни филми“. Тя се смее, спомняйки си как тя и майка ѝ в дъжда търсят в Гугъл адреса на офиса. (Бяха любезни, но ме отпратиха, като казаха, че трябва да владее датски език)
Не след дълго Бакалова снима българско-френски филм „Жените наистина плачат“, в който играе млада жена, заразена с ХИВ, когато чрез свой приятел научава за проект, за който по-късно разбира, че е „Борат“ и за който е необходим актьор от Източна Европа. Процесът е толкова потаен, че тя се опасява, че е въвлечена в трафик на хора, но също така е изкушена от възможността да се яви на прослушване в Обединеното кралство – смята, че по някакъв начин може да получи шанс да се срещне с британската режисьорка Андреа Арнолд.
В „Борат“ нейната героиня Тутар мечтае да стане като „принцеса Мелания“ и се превръща в „подаръка“, който Борат трябва да достави на един от хората на Тръмп, първо на вицепрезидента Майк Пенс, а след това на Руди Джулиани, за да укрепи отношенията между страните им. Бакалова е откровение във филма, като влива на героинята си феминистка траектория, която променя живота ѝ.

 

Последни публикации