Теодор Ушев се завръща на българския екран след кратка пауза. Известният режисьор, който преди време беше обявен за най-влиятелния аниматор в света, ще покаже новия си късометражния филм „Вълкът“ в програмата на кино-литературния фестивал Синелибри. Продукцията, предизвикваща преосмисляне на вечния конфликт между природата и човечеството, е по разказ на Емилиян Станев. Както се знае, анималистична проза на легендарния автор е знакова в националното културно наследство. Той започва да работи над ръкописа „Вълкът“ през март на 1959 година. Три пъти прекъсва, за да го завърши и публикува в началото на септември 1970-а.
Пред Ганка Найденова споделя: „Това не е ловджийски разказ. Написан е върху твърде щекотлива тема. Замисълът е приблизително следният: Ние ненавиждаме вълчето у себе си, но без него не можем да бъдем щастливи. Сложна работа!“.
Преди броени дни Ушев представи „Вълкът“ в Торонто, където за пореден път впечатли публиката с новаторската си техника. Българската премиера е на 14 октомври в кино „Одеон“, където ще има прожекция и на други негови продукции, вдъхновени от литературни произведения – „Сомнамбул“ по Федерико Гарсия Лорка, „Физика на тъгата“ по Георги Господинов, „Третата страница от слънцето“ по мотиви от Библията. Дебютът му в пълнометражното игрално кино, фентъзи драмата на абсурда „φ1.618“, също е екранизация по рома – „Пумпал“ на Владислав Тодоров.
Както „Филтър“ вече писа, тази година акцент сред документалните филми е „Избери Ървин“, посветен на иконичния шотландски писател, публицист и режисьор Ървин Уелш. Авторът на Библията за аутсайдери „Трейнспотинг“ пристига в София заедно с режисьора Иън Джефрис. Официалната премиера с тяхно участие е на 16 октомври от 19 часа в „Люмиер“, а литературната среща с автограф е предвидена за 17 октомври.
В тематичното състезание тази есен се откроява „Уилям Фокнър: Миналото никога не умира“ на Майкъл Модак-Труран. Това е първият официален документален портрет на автора на „Врява и безумство“, носител на Нобелова награда и двукратен лауреат на „Пулицър“, чието влияние е определящо за формирането на американския литературен канон. Историята на Фокнър е разказана от номинирания за „Оскар“ Ерик Робъртс и ще бъде представена в София от Анита Модак-Труран, изпълнителен продуцент на филма. На 29 октомври в кино „Одеон“ публиката ще гледа „Уилям Шекспир: най-известният човек, който никога не е съществувал“ на Лиза Боева и Ицко Финци. Съпрузите имат изключително оригинални размисли и съответно интерпретации върху необятното творчество и личността на Шекспир. Финци ще представи и книгата си „5 пиеси от един актьор“. В състезанието за най-добър документален филм се включва и „Монумент на любовта“ – разтърсваща история за пътуването на Джейкъб Комфорти и неговата майка, които в продължение на 25 години изследват и документират съдбата на евреите в България по време на Холокоста. В „Ана Бландиана: Между мълчанието и греха“, копродукция на Румъния и САЩ, Диана Николае изследва живота и творчеството на голямата румънска поетеса и дисидентка.
За ценителите на поезията в киното е филмът „Човешките потайности“ на Миша Пекел, създаден в тандем със световноизвестната писателка Капка Касабова. Лиричният разказ е за приятелство между три деца, разцъфнало „на границата“, укрепнало във времето и устояло на множество предизвикателства – докато не се намесва войната.
За малките киномани е най-новата адаптация по „Бамби. Историята на един живот в гората“ на Феликс Залтен. След известната анимация на Дисни идва ред на игрална приключенска драма, която пленява с автентичността си. Режисьорът Мишел Феслер успява да възроди магията и емоцията на оригинала.
С прожекцията на „Закуска в Тифани“ – филмът, който открива Синелибри преди 10 години, ще бъде отбелязана 100-годишнината от рождението на великия литературен скандалджия Труман Капоти, един от колосите на американската култура. „Закуска в „Тифани“ – за нестихващия копнеж по свободата и за хармонията със себе си, е от перлите в короната на Холивуд.
Владо Пенев и Теди Москов разказват спомени за Димитър Еленов
В продукцията за Човека театър никой не иска да говори за него в минало време
В програмата на Синелибри има една по-особена премиера – на 12 октомври в кино „Одеон“ ще се завърти „Свободен, по-свободен, Димитър“ – филм за актьора, режисьор и педагог Димитър Еленов, замислен и сниман от Розита Еленова. Творбата е своеобразен пъзел, който събира откровения на Владимир Пенев, Светлана Янчева, Димитър Рачков, Деляна Хаджиянкова, Йоанна Темелкова, Стефания Колева, Асен Блатечки, Виолета Марковска и много други.
Никой от тях не желае да говори за Еленов в минало време. Всеки от тях твърди, че ако имаше повече хора като него, щяхме да живеем по друг начин – защото личността крепи смисъла на живота. „Никога не се унижи за каквото и да било“, категорични са учениците, колегите, приятелите му. „Водеше ме идеята за паметта“, коментира Розита Еленова, която 25 години споделя битието на Еленов. Неслучайно тя е автор и на книгата със същото заглавие, която предшества филма. И в книгата, и пред камерите Владимир Пенев разказва: „Възхищавах се от способността му да излъчва достойнство. В цялото му поведение имаше вроден аристократизъм – особено на фона на средата, която не беше дружелюбна “. Той се среща с Еленов за първи път в театъра на Варна. Двамата си партнират в „Сън в лятна нощ“. Пенев, който току-що е завършил ВИТИЗ и се мисли за страхотен софийски гъзар, силно се впечатлява от Еленов – красив, харизматичен, мощен на сцената. „За мен той беше олицетворение на театъра“, категоричен е Владо Пенев. Теди Москов също се връща назад, за да сподели спомените си за Димитър Еленов – двамата са единствените режисьори студенти, които не са членове на БКП и това ги сближава. Той обаче не пропуска да припомни, че гилдията е ограбила Еленов – и като мощен актьор, и като режисьор, който заслужава да има достъп до всички големи сцени и в София, и в провинцията. „Той е човекът, който ме направи актьор – изключителен професионалист, невероятен педагог. Той беше и остава моят ментор“, признава Димитър Рачков.
Албена АТАНАСОВА