Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Теодор Ушев вади вълчето от човешката душа

Теодор Ушев се завръща на българския екран след кратка пауза. Известният режисьор, който преди време беше обявен за най-влиятелния аниматор в света, ще покаже новия си късометражния филм „Вълкът“ в програмата на кино-литературния фестивал Синелибри. Продукцията, предизвикваща преосмисляне на вечния конфликт между природата и човечеството, е по разказ на Емилиян Станев. Както се знае, анималистична проза на легендарния автор е знакова в националното културно наследство. Той започва да работи над ръкописа „Вълкът“ през март на 1959 година. Три пъти прекъсва, за да го завърши и публикува в началото на септември 1970-а.

Пред Ганка Найденова споделя: „Това не е ловджийски разказ. Написан е върху твърде щекотлива тема. Замисълът е приблизително следният: Ние ненавиждаме вълчето у себе си, но без него не можем да бъдем щастливи. Сложна работа!“.
Преди броени дни Ушев представи „Вълкът“ в Торонто, където за пореден път впечатли публиката с новаторската си техника. Българската премиера е на 14 октомври в кино „Одеон“, където ще има прожекция и на други негови продукции, вдъхновени от литературни произведения – „Сомнамбул“ по Федерико Гарсия Лорка, „Физика на тъгата“ по Георги Господинов, „Третата страница от слънцето“ по мотиви от Библията. Дебютът му в пълнометражното игрално кино, фентъзи драмата на абсурда „φ1.618“, също е екранизация по рома – „Пумпал“ на Владислав Тодоров.

Както „Филтър“ вече писа, тази година акцент сред документалните филми е „Избери Ървин“, посветен на иконичния шотландски писател, публицист и режисьор Ървин Уелш. Авторът на Библията за аутсайдери „Трейнспотинг“ пристига в София заедно с режисьора Иън Джефрис. Официалната премиера с тяхно участие е на 16 октомври от 19 часа в „Люмиер“, а литературната среща с автограф е предвидена за 17 октомври.
В тематичното състезание тази есен се откроява „Уилям Фокнър: Миналото никога не умира“ на Майкъл Модак-Труран. Това е първият официален документален портрет на автора на „Врява и безумство“, носител на Нобелова награда и двукратен лауреат на „Пулицър“, чието влияние е определящо за формирането на американския литературен канон. Историята на Фокнър е разказана от номинирания за „Оскар“ Ерик Робъртс и ще бъде представена в София от Анита Модак-Труран, изпълнителен продуцент на филма. На 29 октомври в кино „Одеон“ публиката ще гледа „Уилям Шекспир: най-известният човек, който никога не е съществувал“ на Лиза Боева и Ицко Финци. Съпрузите имат изключително оригинални размисли и съответно интерпретации върху необятното творчество и личността на Шекспир. Финци ще представи и книгата си „5 пиеси от един актьор“. В състезанието за най-добър документален филм се включва и „Монумент на любовта“ – разтърсваща история за пътуването на Джейкъб Комфорти и неговата майка, които в продължение на 25 години изследват и документират съдбата на евреите в България по време на Холокоста. В „Ана Бландиана: Между мълчанието и греха“, копродукция на Румъния и САЩ, Диана Николае изследва живота и творчеството на голямата румънска поетеса и дисидентка.

За ценителите на поезията в киното е филмът „Човешките потайности“ на Миша Пекел, създаден в тандем със световноизвестната писателка Капка Касабова. Лиричният разказ е за приятелство между три деца, разцъфнало „на границата“, укрепнало във времето и устояло на множество предизвикателства – докато не се намесва войната.
За малките киномани е най-новата адаптация по „Бамби. Историята на един живот в гората“ на Феликс Залтен. След известната анимация на Дисни идва ред на игрална приключенска драма, която пленява с автентичността си. Режисьорът Мишел Феслер успява да възроди магията и емоцията на оригинала.

С прожекцията на „Закуска в Тифани“ – филмът, който открива Синелибри преди 10 години, ще бъде отбелязана 100-годишнината от рождението на великия литературен скандалджия Труман Капоти, един от колосите на американската култура. „Закуска в „Тифани“ – за нестихващия копнеж по свободата и за хармонията със себе си, е от перлите в короната на Холивуд.

Владо Пенев и Теди Москов разказват спомени за Димитър Еленов

В продукцията за Човека театър никой не иска да говори за него в минало време

В програмата на Синелибри има една по-особена премиера – на 12 октомври в кино „Одеон“ ще се завърти „Свободен, по-свободен, Димитър“ – филм за актьора, режисьор и педагог Димитър Еленов, замислен и сниман от Розита Еленова. Творбата е своеобразен пъзел, който събира откровения на Владимир Пенев, Светлана Янчева, Димитър Рачков, Деляна Хаджиянкова, Йоанна Темелкова, Стефания Колева, Асен Блатечки, Виолета Марковска и много други.

Никой от тях не желае да говори за Еленов в минало време. Всеки от тях твърди, че ако имаше повече хора като него, щяхме да живеем по друг начин – защото личността крепи смисъла на живота. „Никога не се унижи за каквото и да било“, категорични са учениците, колегите, приятелите му. „Водеше ме идеята за паметта“, коментира Розита Еленова, която 25 години споделя битието на Еленов. Неслучайно тя е автор и на книгата със същото заглавие, която предшества филма. И в книгата, и пред камерите Владимир Пенев разказва: „Възхищавах се от способността му да излъчва достойнство. В цялото му поведение имаше вроден аристократизъм – особено на фона на средата, която не беше дружелюбна “. Той се среща с Еленов за първи път в театъра на Варна. Двамата си партнират в „Сън в лятна нощ“. Пенев, който току-що е завършил ВИТИЗ и се мисли за страхотен софийски гъзар, силно се впечатлява от Еленов – красив, харизматичен, мощен на сцената. „За мен той беше олицетворение на театъра“, категоричен е Владо Пенев. Теди Москов също се връща назад, за да сподели спомените си за Димитър Еленов – двамата са единствените режисьори студенти, които не са членове на БКП и това ги сближава. Той обаче не пропуска да припомни, че гилдията е ограбила Еленов – и като мощен актьор, и като режисьор, който заслужава да има достъп до всички големи сцени и в София, и в провинцията. „Той е човекът, който ме направи актьор – изключителен професионалист, невероятен педагог. Той беше и остава моят ментор“, признава Димитър Рачков.

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.