Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Убит ли е Емил Зола?

Веднъж, докато Емил Зола работи върху един от своите романи, забелязва, че прислужницата му внимателно чисти кабинета, но избягва да докосне бюрото му. Когато я пита защо, тя отговаря: „Страх ме е да не разваля магията на думите ви, господине!“

Емил-Едуар Шарл Антоан Зола, един от най-значимите френски писатели и основоположник на натурализма в литературата, е роден преди 185 години, на 2 април 1840 г. в Париж в семейство с италиански корени. Баща му Франсоа умира, когато момчето е само на 7 години, и фамилията изпада в тежко материално положение. Майка му го праща за пет години в пансиона при колеж в Екс ан Прован, където художникът Пол Сезан става един от най-близките му приятели.

В началото младежът е продавач в книжарница и там започва дългият му бляскав път в литература. Неговите произведения „Жерминал“, „Нана“ и „Терез Ракен“ разкриват суровата реалност на френското общество през XIX век – от мизерията на работническата класа до моралния упадък на буржоазията. Зола не просто пише, той изследва човешката природа с почти научна прецизност и се стреми да изобразява живота такъв, какъвто е, без украшения или романтични илюзии. Натурализмът, който развива, разглежда влиянието на средата и наследствеността върху човешкото поведение. Тази философия го отличава от романтиците и го превръща в „писател-учен“, който наблюдава като под микроскоп обществото.

Въпреки че е известен със своята отдаденост на реалността, личният му живот е повече от драматичен. Въпреки несъгласието на майка си се жени за Александрин, която принадлежи към най-нисшите слоеве на обществото. Тя е предана на съпруга си, но двамата не могат да имат деца, което се превръща в тежък проблем и двамата се отчуждават един от друг. Тогава се появява прислужницата Жан Розеро, която поразява Зола с необикновената си красота. За да й се хареса, той дори се подлага на строга диета и драстично отслабва.

В следващите години прочутият писател живее с две семейства едновременно – с официалната си съпруга Александрин, и с 26 години по-младата Жан, която му ражда две деца Денис и Жак. Истинска загадка е как години наред успява да поддържа този баланс и да запази встрани от обществената клюка личните си тайни. В крайна сметка анонимно писмо информира Александрина за паралелното му семейство. Законната съпруга вдига шум до небесата и заплашва с развод, но скоро се укротява и дори се среща с децата му. Не се възпротивява дори наследниците на писателя да получат официално името му.

Зола е най-известен със своя цикъл от 20 романа, наречен „Ругон-Макарови“, който проследява съдбата на една фамилия в продължение на няколко поколения. Тази епопея е не само литературно постижение, но и социален документ, разкриващ контрастите във френското общество. „Жерминал“ пък може би е най-популярният му роман, в него Зола описва тежкия живот на миньорите във Франция, техните борби и несправедливостите, с които се сблъскват. За да бъдат възможно най-достоверни картините, писателят прекарва седмици в миньорски селища, разговаря с работници и дори слиза в мините. Многократно посещава публични домове и театри преди да напише другия си роман „Нана“ – история за проститутка, която покорява висшето общество, но пада жертва на собствените си слабости. Талантът му го прави уникален, всепризнат е за литуратун гений, но съвременниците не спират са го възприемат като ексцентрик.

Освен писател, Зола е и фигура с ярка обществена позиция. През 1898 г. публикува прочутото си отворено писмо „Аз обвинявам“ („J’Accuse“) в защита на Алфред Драйфус, френски офицер, несправедливо обвинен в шпионаж. Писмото е продадено в над 200 000 екземпляра за един ден, което е рекорд за времето си. Текстът разтърсва Франция и превръща писателя в символ на борбата за справедливост, но му навлича и много врагове.

На 29 септември 1902 г. Зола умира при странни обстоятелства в дома си в Париж. Официалната версия е, че се задушава от отравяне с въглероден оксид, причинено от запушен комин. Двамата със съпругата си се връщат след дълго отсъствие в дома си и палят камината. На сутринта той е намерен мъртъв, Александрин е в безсъзнание, но все пак оцелява. Много хора, включително негови приятели и съвременни изследователи, смятат, че краят му не е случаен. Най-обсъжданата версия е, че става дума за убийство. Заради ролята си в аферата „Драйфус“, Зола си спечелва много врагове, включително влиятелни политици и военни. Затова някои смятат, че коминът е бил умишлено запушен.

Въпреки слуховете, официалното обяснение се поддържа в продължение на 50 години, когато излиза наяве предсмъртното признание на коминочистача Анри Бюронфос. Той е член на Лигата на патриотите, крайнодясна организация, известна с антисемитските си схващания. Бюронфос признава, че докато е ремонтирал покрива на къщата на Зола, запечатва комина като отмъщение. Ден по-късно се връща, за да го почисти без никой да го види. Довереникът на Бюронфос разкрива историята през 1953 г., но следите вече са изстинали.

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.