Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Владимир Пенев, Деян Донков и Юлиан Вергов пропуснаха кастинг при Джон Малкович

Тежката кавалерия в Народния театър волно, неволно или поради стечение на обстоятелствата, си спести кастинга при Джон Малкович. Както се знае, световният актьор, когото тук, в България, не познаваме като режисьор, тези дни избра сред щатните членове на академичната трупа участници за своя спектакъл „Оръжията и човекът“ – пиесата на Бърнард Шоу, чиято премиера ще бъде през есенния сезон. Предварителното изискване на Малкович е било всеки, който отива на прослушването, да посочи точно за коя роля се явява. Той е поискал артистите да бъдат по двойки, за да придобие представа за уменията им при воденето на диалог.

Какво се говори по „Раковски“ малко след финала на пробите? От баш майсторите да се представи пред Малкович е отишъл само Валентин Танев. Владимир Пенев принципно не се включва в подобни проучвателни акции. Валентин Ганев и Христо Чешмеджиев нямат провален кастинг, но на този просто не са отишли. Деян Донков е изпуснал срока, в който е трябвало да уточни предпочитанията си за персонаж, но вероятно ще изпрати видео на Малкович. Смята се, че Владимир Карамазов и Христо Петков не са харесали текста, чиито стил на моменти силно напомня „Многострадалната Геновева“. Карамазов, когото всеки четвъртък гледаме в „Есента на демона“, има горчив опит от предишните си експерименти – нито Тимофей Кулябин, който ще поставя „Хеда Габлер“, нито Деклан Донелан, който ще прави „Медея“, са открили в него черти, сближаващи го с образите в представленията си. Юлиан Вергов пък е на едномесечно турне в турне в САЩ с комедията на Георги Марков „Кафе с претенция“ в компанията на Моню Монев и Иван Радоев. Дарин Ангелов и Иван Юруков вече са разпределени в „Хеда Габлер“ при Тимофей Кулябин. Затова пък младоците в Народния масово са били на кастинга. Павел Иванов, който вече е на следващо стъпало в кариерата си, е гласувал „въздържал се“.

При дамите е имало по-цветна динамика. Жорета Николова е била с костюма си от „Идеалният мъж“, Гергана Змийчарова – в народна носия, Ева Тепавичарова – в пеньоар арт деко, Биляна Петринска с одежда от „Моби дик“. Мария Каварджикова, Аня Пенчева, Снежина Петрова, Вяра Табакова, Виктория Колева са преценили, че нито една от героините няма да пасне на възрастта и натюрела им. Любопитно е, че Рени Врангова, която е в изключително сложни отношения с Народния театър, след като съпругът й Александър Морфов беше уволнен заради обидните думи, които написа по адрес на тогавашния пиар Велислава Кръстева, също е общувала с Малкович. Младата Жаклин Даскалова дори е съкратила болничния си заради варицела в огромния мерак да отиде на кастинга, но здравият разум е надделял и тя не е била допусната.

Всички, които са били на кастинга, са единодушни – Джон Малкович е изключително коректен, внимателен, ведър и точен човек. Той е обърнал специално внимание на всеки – разговарял е в рамките на половин час, като в поведението и отношението му е нямало и грам формализъм.

Друга тема е изборът на точно това заглавие от Бърнард Шоу. Из „Раковски“ се говори, че Джон Малкович е бил склонен да смени пиесата, която представя българите в негативен ракурс. Личности от неговия калибър винаги са готови за консенсус, още повече че този тип неудобства и „щети“ със сигурност са включени в размера на хонорара му. Неслучайно също толкова световният Боб Уилсън, който постави „Бурята“ на първата ни сцена, е бил готов да смени Шекспир с „Пигмалион“, след като тогава изгледа няколко постановки в Народния и остана очарован от искрящите таланти сред генерацията 40 плюс.

Джон Малкович вече веднъж е работил по „Оръжията и човекът“ – преди почти четири десетилетия в театър Circle in the Square в Ню Йорк, където под прожекторите излизат Кевин Клайн, Глен Хедли и Раул Хулия. След като Кевин Клайн напуска състава заради снимки на филм, Малкович влиза да играе.

Малкович, който е с балкански корени от Хърватия, със сигурност се досеща, че би могъл да обиди домакините си, които със сигурност ще му платят подобаващо за ранга му. Едва ли интелектуалец като него би търсил прилики между българите от края на миналия век и, примерно, актуалния дивак Борат на Саша Барън Коен, който осигури номинацията за „Оскар“ на Мария Бакалова.

Припомняме, че Малкович е в Народния театър за втори път, след като миналата година заедно с една от най популярните литовски актриси – Ингеборга Дапкунайте, гостуваха с „В самотата на памуковите полета“ на Тимофей Кулябин. Художник на „Оръжията и човекът“ ще бъде белгиецът Пиер-Франсоа Лимбош, автор на сценографията за повече от 30 европейски филмови и театрални проекта. Репетициите ще започнат през октомври, а премиерата ще е месец по-късно.

Последни публикации