„Няма грозни жени, има само мързеливи“, казва Хелена Рубинщайн, бизнес дамата, наложила нова философия за красотата, която всяка жена може да постигне, стига да положи усилие. Чая Рубинщайн, както е рожденото й име, е най-голямата от осемте дъщери в семейство на полски евреи. Родена е на 25 декември 1872, а на 1 април се навършиха 60 години от смъртта й. Нейната история всъщност започна, когато е 16-годишна. Във времето, когато жените все още се борят за право на глас и равнопоставеност, една дребна на ръст, но колосална по дух жена тръгва на пътешествие, което ще промени не само живота ѝ, но и начина, по който светът възприема красотата.
Бягайки от уреден брак, напуска Краков и заминава при чичо си в Австралия, без дори да знае английски. Млечният тен и нежната кожа на лицето й не остават незабелязани от дамите в града и тя бързо намира купувачи на бурканчетата с крем, които носи в багажа си. Кремовете, направени от билки, бадеми и екстракт от карпатска ела, стават хит сред жените в района.
Оттам нататък Рубинщайн разбира: красотата е не само лична грижа, а и бизнес. Скоро започва сама да произвежда помадите и създава първия си козметичен салон. Още в началото младата жена проявява проницателен талант за маркетинг чрез брандиране и ценообразуване на продуктите. Когато нейният финансист предлага да продаде крема за 1 шилинг бурканчето, защото направата му струва 10 пенса, тя е категорично против: „Ти луд ли си, жените няма да купуват нищо толкова евтино! Когато става въпрос за подобряване на външния им вид, те трябва да имат впечатлението, че се лекуват с нещо изключително… нека го продадем за седем шилинга и седем пенса!“.
Рубинщайн бързо разширява дейността си и парите започват да пълнят касите. През 1908 г. нейната сестра Ческа поема магазина в Мелбърн и със 100 000 долара бизнес дамата се премества в Лондон. По това време е трудно и дори невъзможно да бъде отпуснат кредит на жена, така че със собствени пари Хелена поставя началото на своя проект, който ще се превърне в международна компания. Само седем години по-късно тя открива първия си салон в Ню Йорк и така стъпва на огромния американски пазар.
Рубинщайн не просто продава продукти – тя продава мечта, стил и самочувствие. На всяко ново място отваря салони, които приличат повече на бутици за изкуство, отколкото на козметични студия. В тях клиентките не просто си купуват крем, а получават консултация и усещане за изключителност. В Ню Йорк започва и яростното състезание между двете кралици в козметичната индустрия – Хелена Рубинщайн и Елизабет Арден. Рубинщайн каза за своята съперница, с която живеят и работят на няколко пресечки, но никога не се среща очи очи: „С нейната опаковка и моя продукт можехме да управляваме света“. Двете умират в рамките на 18 месеца една след друга.
За разлика от много свои конкуренти, полякинята вярва в силата на науката. Тя работи с дерматолози, химици и фармацевти, инвестира в лаборатории и клинични изследвания. През 30-те години на XX век въвежда революционни за времето си продукти – кремове с хормони, антиейдж серуми. Рубинщайн е един от първите козметици, които предупреждават за опасността от прекомерно излагане на слънце и разработва продукта Liquid Sunshine, слънцезащитен лосион за тен. През 1939 г. пък създава водоустойчивата спирала. Сред първите е, които налагат идеята за различните типове кожа – суха, мазна, комбинирана, и нуждата от персонализирана грижа.
Въпреки изключителния си успех Хелена Рубинщайн остава сложна и противоречива фигура. Известна е с желязната си дисциплина, остър ум и безкомпромисност. Говори с тежък акцент, но се движи в най-елитните среди. Инвестира в модерно изкуство, колекционира картини, подкрепя млади творци.
През 1928 г. тя продава американския бизнес на Lehman Brothers за 7,3 милиона долара. След началото на Голямата депресия изкупува обратно почти безполезните акции за по-малко от 1 милион долара и в крайна сметка увеличава стойността на компанията до 100 милиона, създавайки салони и магазини в много градове в САЩ.
Личният ѝ живот също не остава извън прожекторите. През 1908 г. се омъжва за американския журналист от полски произход Едуард Уилям Титус в Лондон, с когото имат двама синове. След развода си с него, през 1938 г. Хелена сключва брак с принц Арчил Гуриели-Чкония, който е по-млад от нея с повече от 20 години. Нетърпелива да носи кралска титла, Рубинщайн преследва страстно красивия мъж и дори кръщава козметична линия на ценния улов.
Умира през 1965 г. на 93 години, но името ѝ остава да стои върху продукти, които символизират не просто разкрасяване, а носят послание за силата на жените. През 1973 г. компанията на Нелена Рубинщайн е продадена на Colgate-Palmolive, а през 1984 г. е придобита от L’Oréal.
Хелена Рубинщайн е емблема на независимост, дързост и иновация. Една жена, която още в началото на миналия век доказва, че красотата може да бъде едновременно сила, бизнес и изкуство.