Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

„Безветрие” – как общуват поколенията в гадна среда

„Безветрие”, 2023, България/Италия, режисьор Павел Веснаков, продуцент Веселка Кирякова, сценарий: Павел Г. Веснаков, Симеон Венциславов, Теодора Маркова, Невена Кертова, Георги Иванов; оператор Орлин Руевски, музика Аскари, в ролите: Огнян Павлов-Fyre, Веселин Петров, Михаил Мутафов, Надя Дердерян, Лидия Вълкова, Константин Трендафилов, Васил Бинев. Награди: за режисура, на град Варна, на младежкото жури от „Златна роза” 2024.

Фестивалът на българския игрален филм „Златна роза” (19-26 септември), организиран от ИА Национален филмов център, се проведе за 42-ри път и за 41-ви – във Варна (през 1990-а бе в София). Беше отново изнурително, а ние, присъстващите 15 кинокритици, се оказахме за пореден път черноработниците. Сред 15-те пълнометражни, 19-те късометражни филми и 5-те сериала изпъкнаха броени, но, освен частното недоразумение „първи православен филм” „Не затваряй очи” на Николай Егерман, повечето показаха израстване на режисьорите им. Пълнометражното жури бе в състав: Захари Карабашлиев (председател), Яна Титова, Стефан Командарев, Ада Соломон (Румъния) и Атина Карталу-Адуку (Гърция). Те отредиха втората „Златна роза” (след „Бащата”) за дуото Кристина Грозева и Петър Вълчанов – „Триумф”, за който писах в миналия брой, получи още 5 отличия, включително и на публиката. С четири си тръгна „Клопка” на Надежда Косева, за който също съм писала във „Филтър” (Специалната награда на журито, за мъжка роля на Александър Трифонов, за операторско майсторство на Кирил Проданов и диплом за специални постижения на художничката Ивелина Минева за „Триумф”, „Сватба” и „Клопка”). С три си тръгна „Безветрие” на Павел Веснаков, вече селектиран на Европейските филмови награди. Голямата изненада бе „Сватба” на Магдалена Ралчева по разказа на Николай Хайтов със сценарист Юрий Дачев и оператор Емил Христов (награда на гилдия „Критика” към СБФД), но за него – по-късно.

Късометражното жури бе в състав: Сабина Петкова (председател), Иван Крал (Сърбия) и Стефан Ганов. Те избраха прекрасния „Влечуги” на дебютантката Кристина Спасовска с продуцент Майя Виткова-Косев. За първи път Филмаутор (в лицето на председателя му Станислав Тодоров-Роги) връчи Награда за млади автори до 35 години и тя отиде при късометражния „Никол” на Елена Тончева.
„Безветрие” се оказа един от най-коментираните филми на фестивала. След успешния си пълнометражен дебют „Уроци по немски” (2020) талантливият и социално тръпен Павел Веснаков отново се занимава с проблема за общуването между поколенията в гадна среда, но в друг ключ. С бруталността си новият филм изглежда по-близък до късометражните му „Парафиненият принц” (2012) и „Зевс” (2015).

Екранът е квардатен – 1:1. Драматургичната конструкция на филма предлага няколко едри епизода с монолози, в които младият и щедро татуиран Калоян (Огнян Павлов-Fyre) се среща със стари познайници, които му разказват за починалия баща. Младежът идва от Испания, където живее с майка си, за да продаде семейния апартамент. Междувременно става ясно, че заради строителството на нов хотел със спа център, се налага преместването на гробище. Костите на починалите са в черни найлонови торби. В началото Калоян е безразличен към този акт, но впоследствие се активира. Заниманието с преместването на костите е изключително важен тематичен акцент. Двамата с негов приятел изнасят вещи от апартаменти, включително и този на баща му. Сред тях за боклука са не само вехти черно-бели фотографии, а и бюстове на комунистически вождове, а най-големият и тежък е на Путин. Прочее, разчистването на сметките с миналото чрез огромния бюст на Ленин за първи път бе показано в „Погледът на Одисей” (1995) на Тео Ангелопулос. Постепенно Калоян преодолява травмите от детството си и осъзнава, че баща му е бил свестен човек.
Рапърът Огнян Павлов-Fyre с татуиран отзад на главата му лик на Юлий Цезар е почти непрестанно в кадър и се вписва органично в атмосферата на мизерия, обреченост, самота. Между другото, собственият му житейски път е близък до този на Калоян. Колоритни са монолозите на Михаил Мутафов, Васил Бинев, Лидия Вълкова, Константин Трендафилов, но са многословни и назидателни. Филмът е заснет изключително живописно и предимно в нисък ключ от постоянния оператор на Веснаков Орлин Руевски. Със завладяващата си визия направи впечатление още на фестивала в Карлови Вари, където бе световната му премиера.

Емоционалният заряд на „Безветрие” не ме докосна, но пък доста колеги и членовете на младото жури полудяха по филма. На мен ми стои някак „деветдесетарски”, а някои го приеха за авангарден.

На фестивала Павел Веснаков присъства и като режисьор на симпатичния сериал „Всичко за сина ми” (ще бъде излъчен по БНТ), където ще видите досадния комик Димитър Рачков в неочаквана светлина. Надявам се „Безветрие” да има по-голям успех сред зрителите, отколкото „Уроци по немски”. Поне заради Fyre.

Геновева ДИМИТРОВА

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.