Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Буден ли си? Проектът „Сънят“ на Художествената галерия в Казанлък е пауза в безсънието, в която търсим отговори

 

Има прояви в съществуването ни – своеобразни божествени капризи, без които оцеляването на биологичното ни тяло е невъзможно. Сред тях е сънят – най-загадъчното нещо, което правим и което отнема една трета от живота ни. Но без него всичко в нас би било подложено на страдание, би ни погубило. И затова са необходими не повече от 265 часа безсъние. Сомнологията – или науката за съня, е сред най-новите изследователски полета, в които все още не са разкрити отговорите на низ от простички въпроси, включително и този какво точно в безсънието ни убива. При проведен през 1989 година експеримент с плъхове, които са държани в състояние на безсъние, докато умората ги доведе до смърт, аутопсията разкрива интересен факт. В умъртвените от преумора животни не се откриват никакви аномалии, обясняващи леталния край. Телата им просто са се предали.

Анастас Дудулов, „Скръб“

Разбира се, темата за съня е неразривно свързана и със сънуването – феномен, който от хилядолетия вълнува умовете на хората. Още Артемидор Далдиански през ІІ век cлед Xpиста прави първите известни ни опити да систематизира различните видове сънища и тяхното тълкуване. През последните 150 години Зигмунд Фройд, Карл Густав Юнг, Феликс де Менделсон посвещават десетилетия от научните си занимания в опити да разберат сънуването – неговите връзки с живеенето отвъд съня, механизмите на пораждането, отношението му към умирането. Според текста на Библията сънят е синоним на физическата смърт. С други думи – смъртта като съня не е вечно състояние, а единствено отрязък от време, който не „унищожава личността, Аза, на спящия“, независимо от промяната, която ще настъпи при Възкресението.

Оттласквайки се от вярата, медицината и психологията на съня и сънуването, трябва да кажем, че поради своята изначалност и неотменност в битието на човека или пък тъкмо като опит за противостоене на тази обреченост, сънят възбужда изключително поети, драматурзи, музиканти, превръщайки се в творческа тема на романи, опери, балетни спектакли. Ще го видим като идеен ключ в кино шедьоври и пиеси. Не убягва и от любопитството на визуалните артисти, които в съня често намират вдъхновение, а в явления като сюрреализма той има дори манифестна функция. Логично рефлексии към съня могат да бъдат видени и в българската история на изкуството, както и на съвременната художествена сцена в страната. Откриваме негови специфични овеществявания в творби на множество художници от Освобождението до днес. В скулптурата, в живописта, в графиката, в съвременното изкуство сънят оставя свои ярки отпечатъци. Именно те са и основен фокус в проекта „Сънят“, част от най-новата платформа в развитието на Художествена галерия-Казанлък „Навсякъде с изкуството“.

Проектът „Сънят“ – осъществен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“, обединява 69 художници в 16 локации в Града на розите. В „Сънят“ се срещат минало и съвремие чрез низ от тематични изложби и инсталации, разгърнати в множество пространства – частни имоти, Музея на розата, Общинската библиотека „Искра“, Читалище „Искра-1860“, НУПИД „Акад. Дечко Узунов“, ДКЦ Районна поликлиника Казанлък ЕООД, Културно-информационен център при зала „Иван Милев“, хотел Parisi и кафене Café Berry.

В тези „свои“ и „чужди“ територии екипът на Художествена галерия-Казанлък е поканил творци, обединени в представителствата на Съюза на българските художници в Ямбол, Сливен, Стара Загора и Казанлък, както и визуални артисти, сред които Николай Караджов, Мариела Гемишева, Любен Малчев, Кирил Георгиев. С произведения от богатата музейната колекция на Художествена галерия-Казанлък са представени големите скулптори Марин Василев, Анастас Дудулов и Христо Песев; живописците Ненко Балкански, Димитър Казаков-Нерон, Янаки Кавръков, Румен Скорчев, Елза Гоева. В творчеството на всички тях можем да видим реакции към съня и сънуването; към прикритите зад спуснатите клепки очи; към нощта, тази сродница на смъртта, която ограбва огромна част от живота ни, принуждавайки ни да я прекараме в сън; към игрите на плътските желания и сладостта на мокрите сънища. Да, казва философът, сънят е най-подозрителното нещо и до голяма степен той наподобява пиянството, доколкото и у спящия, както и у пияния са минимализирани съпротивителните сили срещу злото.

В съня човекът е редуциран до най-низшите си способности, сведен е до плътското и животинското в себе си, отстранен от автентичната си природа. Природа, в която биологичното тяло е единена с духа, без който не можем. Духът, който бодърства пред всяко изпитание, пред войни и крушения, пред любовта и смисъла. Но къде странства той, докато ние сме се отпуснали в обятията на съня, най-немощното и проблематично наше състояние, без което не можем? Проектът „Сънят“ е пауза в безсънието, в която заедно и навсякъде с изкуството можем да потърсим своите отговори. Изложбата може да бъде разгледана до 31 март.

Буден ли си?

 

Пламен В. ПЕТРОВ

 

 

Последни публикации

bgART
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва бисквитки, за да можем да ви предоставим възможно най-доброто потребителско изживяване. Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции като разпознаването ви, когато се върнете на нашия уебсайт и помага на нашия екип да разбере кои секции от уебсайта намирате за най-интересни и полезни.