Ars longa, vita brevis

Ars longa, vita brevis

Деклан Донелан загрява с йога актьорите в „Медея“

Деклан Донелан е новият любимец на актьорите от Народния театър. Участващите в репетициите за спектакъла му „Медея“ са очаровани не само от неговия професионализъм и тънкото му британско чувство за хумор, но и от искреното му уважение към тях. „В България трябва много да се учат от Донелан. Той не ни прекъсва на всяка дума, за да уточнява изискванията си“, е коментарът на звезди от академичната трупа. Те са категорични, че някои тукашни колеги на Донелан все още не разбират, че актьорите не са глина в ръцете им, нито инструментариум, чрез който постигат собствената си слава.

Донелан прави дълбок реверанс и пред „Медея“ – няма да промени и една буква от оригинала на древногръцката трагедия от Еврипид в превод на Доротея Табакова. В момента в цял свят се завръща модата на качествения текст. За разлика от не един и двама родни автори на постановки, англичанинът не се блазни да вкарва съвременни драматургични или поетични откъси във великата класика. „Тя просъществува във вековете и неизменно говори за настоящето: отпреди 400 години или от днес. Продължава да споделя проникновения за живота. Изследва нашите самозаблуди и нашето величие, нашите отношения и нашите системи, като ни помага да открием какво е нужно, за да бъдем себе си”, категоричен е маестрото.

Репетициите вървят всекидневно, като преди всяка от тях Донелан загрява актьорите с йога или с физическия тренинг и упражненията за мисловна концентрация, познати от системата на прочутия поляк Йежи Гротовски. За Донелан дишането и отлично усвоеният монолог са в пряка зависимост – когато актьорът освободи дъха и тялото си от напрежение, репликите на героя излизат от устата му като собствени. Хореографът Росен Михайлов също е в екипа на Донелан, за да отговаря за пластиката в „Медея“ и нейното използване в надграждането на образите. Според Донелан всеки етюд, всяка дума и движение трябва да целят обмяна на енергии – между партньорите, между тях и публиката. Тъкмо заради това Донелан ще качи може би 80 зрители на сцената – броят им тепърва ще бъде уточнен.

Както се знае, историята – или по-точно, сюжетът от митологията, е за Медея, която се влюбва в Язон при идването му в Колхида и му помага да завладее златното руно, а след това тръгва с него. След време той й изневерява с Главка и в пристъп на ярост Медея убива двете им деца, Фермер и Фер, както и съперницата си. В ролите са Радина Кърджилова, Валентин Ганев, Велислав Павлов, Вяра Табакова, Стелиан Радев и Явор Вълканов. В древногръцкия хор, който ще е постоянно под прожекторите, са Жорета Николова, Радена Вълканова, Ана Пападопулу, Стефания Колева, Елена Иванова, Надя Керанова.

Светът на Донелан обаче не е този на митологията и боговете, а на човеците. В „Медея“ го интересуват как крайни събития като няколко убийства преминават през обикновените хора, а не реакциите на извънредни същества в извънредни ситуации. За режисьора е важно към кого се обръщат артистите, на кого говорят – дори основният въпрос „Защо“ остава на втора линия. „Всяко човешко същество е зов за внимание. Тук съм, съществувам, виж ме“, са водещите постулати в концепцията на Донелан. Вероятно заради всичко това визията ще бъде по-скоро минималистична. Художник, както винаги, е Ник Ормерод, творческият и бизнес партньор на Донелан в основаната от тях през 1981 г. компания „Чийк Бай Джаул“, на която са артистични директори са до днес.

Донелан и Ормерод правят театър, концентриран върху изкуството на актьора. Неслучайно спектаклите им са отличавани многократно с престижни международни награди, между които са руската „Златна маска“ и английската „Лорънс Оливие“. Двамата са носители на Ордена на британската империя, а Деклан Донелан получава „Златен лъв“ за цялостно творчество от кинофестивала във Венеция. В книгата си „Актьорът и мишената“, издадена за първи път през 1999 година и оттогава преведена на 15 езика, той пише: „Когато правим театър, разказваме истории. Всеки път те са различни – древният мит се променя в поредната версия. Мъдрият актьор знае, че трябва да остави историята да говори сама и да не се опитва да я контролира. Той е воден от съзнанието за мишената с непрестанно изменяща се природа“.

Пирон пронизва Цветана Манева, докато репетира убийцата на Еврипид

Писателят Уилям Сароян казва на Мелина Меркури, че българката е по-добра от нея в ролята

Цветана Манева като Медея в едноименния спектакъл на Любен Гройс в Пловдив, 1978 г.

Преди половин век Цветана Манева е Медея в легендарното представление на Любен Гройс в Пловдив. На една от репетициите тя буквално нанизва дланта си върху пирон, който стърчи на пода. Но физическото страдание бледнее на фона на психологическия срив, който трябва да преодолее, докато героинята й убива децата си. Всеки път Манева получава болки в главата и е на ръба. Защото знае, че не трябва да играе Медея, а да бъде Медея. Гройс й е поставил задачата да действа, а не да съзерцава, защото Медея е „случай“, докато Язоновците са много. Във финала на спектакъла му Медея и Язон окаменяват. С представлението на Гройс откриват Античния театър в Пловдив.

Когато световноизвестният писател Уилям Сароян гостува в България, той гледа спектакъла на Гройс в Сатирата. След аплаузите прави страхотен комплимент на Манева – толкова силна Медея не е гледал в нито един театър. После Сароян се обажда на Мелина Меркури – гръцката мега звезда, която до този момент най-много е харесвал като Медея, за да й каже, че в България има нейна колежка, която е по-добрата. През 1981 година, след края на хунтата в Гърция, Цветана Манева се среща в Атина с Мелина Меркури, тогава министър на културата. И както говорят за кино и за евентуално партньорство между съседските кинематографии, Мелина Меркури изведнъж възкликва „Цветана, аз ви познавам. Моят приятел Уилям Сароян твърди, че сте по-добрата от двете ни Медеи“. После Мелина надписва снимка на Манева: „От Медея на Медея – с приятелски благопожелания“.

През 2019 година Снежина Петрова, ученик и възпитаник на Цветана Манева, беше Медея в Античния театър в Пловдив под режисурата на Десислава Шпатова. Диана Добрева много преди това постави и изигра „Медея“ в „Сфумато“, но по текстове още на Борхес, Овидий, Мюлер и Васко Попа. В Русе през 2013-а Медея е Мариана Крумова, а режисьорът Петър Денчев комбинира Еврипид с Жан Ануи и Теодор Драйер.

Албена АТАНАСОВА

Последни публикации