Арткритичката от Гардиън и Обзървър Лора Къминг обяви българския павилион на арт биеналето във Венеция за своето най-голямо откритие тази година.
„Най-голямото откритие беше отдалечен павилион на брега срещу Джудека, където художници и историци са намерили начин да направят видима една скрита глава от миналото на България. Сцената е полутъмен дом с очукани столове, легла и стари шкафове, чиито чекмеджета са пълни с пръст и лишеи, сякаш външният свят е навлязъл в дома на тези хора. Образи (проекции) на тъмни гори и реки трептят периодично върху повърхностите на мебелите, от които от време на време се чуват тихи гласове. Дали зрителят сам е задействал този шепот по някакъв начин?“ – пише „Гардиън“.
Авторката Лора Къминг е сред най-влиялните хора, пишещи за съвременно изкуство на запад. Тя бе обявена за критик на годината от Press Awards 2024.
„Това, което чувате, са свидетелствата на последните оцелели от комунистически лагер за принудителен труд в България, затворен едва през 1989 г.“ – продължава Къминг. „Всяка пауза, всяка а дума и вдишване са живи и необходими. Вие сте интимно въвлечени в откриването на всичко това чрез материалната сцена около вас – аромата и докосването на всеки предмет, напъването да чуете всеки тих глас, променящата се светлина. Това е най-деликатният и елегичен израз на една ужасна история“.
България се представя на 60-тото арт биенале във Венеция с инсталацията „Съседите“ с автори Красимира Буцева, Джулиян Шехирян, Лилия Топузова и куратор Васил Владимиров. През тази година за първи път комисар на нашето участие не е Яра Бубнова, а д-р Надежда Джакова, директор на Музея за съвременно изкуство САМСИ. И резултатът е налице – България за първи път от много години участва на световната сцена с достойно произведение, което бе откроено от големите критици веднага. Само преди два дни пък The Art Newspaper постави нашата инсталация в Топ 10 на най-важните павилиони, които трябва да видите във Венеция.
60-тото юбилейно издание на Венецианското биенале тази година е с мото „Чужденци навсякъде“. То бе открито на 20 април при засилени мерки за сигурност, заради войната в ивицата Газа. Десетки хиляди артисти поискаха в подписка затварянето на израелския павилион до спиране на атаките срещу Палестина. Междувременно, авторката от Израел Рут Патир сама обяви, че няма да отвори изложбата си, докато това не се случи. Протестиращи активисти обикалят из биеналето от първия ден, а израелският павилион е пазен от карабинери.