„Наполеон“, 2023, Великобритания/САЩ, режисьор Ридли Скот, продуценти: Ридли Скот, Кевин Дж. Уолш, Марк Хъфам, Хоакин Финикс; сценарист Дейвид Скарпа, оператор Дариуш Волски, музика Мартин Фипс, художник Артър Макс, костюми: Янти Йейтс, Дейвид Кросман. В ролите: Хоакин Финикс, Ванеса Кърби, Таар Рахим, Матю Нийдхам, Рупърт Еверет и други. Разпространява „Форум Филм България“.
Геновева ДИМИТРОВА
Докато по БНТ1 върви минисериалът „Наполеон“ (2002, Франция/Германия/Италия/Унгария/Испания/Чехия/Канада/Великобритания/САЩ) на Ив Симоно, който не гледам, по екраните вече е дългоочакваният филм на ветерана Ридли Скот (1937) за величавия пълководец. Изобщо не е беда, че се говори на английски език. Прокрадва се и руски. Още първият епизод предрича, че фактологичната прецизност е пренебрегната – младият военен корсиканец (Хоакин Финикс) е ням свидетел на зрелищната екзекуция на Мария Антоанета по време на Френската революция?! По-нататък, когато Наполеон отива в Египет, войската му руши пирамиди?! Един от най-ефектните епизоди във филма е срещата му с мумия, която се помества, а той е с гръб към екрана.
С емблематичната си шапка на глава Наполеон Бонапарт печели много битки, започвайки от отбраната на Тулон. Показва съобразителност, решимост и амбиция. Шеметно се издига във военната йерархия. Провъзгласява се за император. Превръща се в най-могъщия европейски владетел и военен стратег. Всепризнат майстор на масовите сцени, Ридли Скот представя ярки и кървави баталии. И всяка е със „своя” мелодия. Всеки път, когато дава команда „огън”, Наполеон си запушва ушите. В изпълнението на Хоакин Финикс той не изглежда толкова нисък, колкото го знаем от историята, но „наполеоновият комплекс“ играе значима роля. Императорът е вглъбен и уязвим. Само в няколко епизода излъчва мощ.
И все пак ядрото на филма не са толкова войните с различните държави, колкото тези с Жозефин дьо Боарне (Ванеса Кърби). Заслепен от нейното обаяние още при първата им среща, Наполеон се влюбва до полуда. Връзката им допреди този филм е сред най-легендарните любовни истории. Но тук отношенията им по време на брака са сведени до примитивен секс, изневери, грубости и еротичната власт на императрицата върху жалкия Наполеон. Същинската им близост е представена в писмата след развода. Ванеса Кърби показва Жозефин предимно като изкусителка с буйно либидо. Както е известно, Наполеон е зависим и от властната си майка (Шиниъд Кюсак). От многобройните поддържащи актьори се откроява Рупърт Еверет като маршал Уелингтън.
Въпреки че етапите от господството на Наполеон са датирани, въпреки операторския размах на Дариуш Волски и възхитителните среда и костюми, филмът представя не толкова могъществото му, колкото падението. И не става дума само за Ватерло и изгнаничеството – той през цялото време се държи инфантилно и грубо. От често присвитите очи на любимия Хоакин Финикс зее празнота.
Не му върви на Наполеон в киното. Още от едноименния филм на Абел Ганс от 1927 г. При Сергей Бондарчук във „Ватерло“ (1970) Бонапарт играе Род Стайгър и продуцент е Дино де Лаурентис, но успехът е спорен. Стенли Кубрик пък години наред се мъчи да направи филм за Наполеон, но проектът пропада.
„Наполеон“ на Ридли Скот в началото бе рекламиран като първата среща между него и Хоакин Финикс след „Гладиатор“ (2000, „Оскар“ за филм и за главна мъжка роля за Ръсел Кроу), където актьорът се превъплъти в чудовищния Комод – сина на Марк Аврелий. Не съм сред феновете на филма. Почти същата история се повтаря и в „Наполеон“ – визуално мощен филм и нефелен образ на великия Бонапарт. Дълго разочарование.