България и Гърция са сред страните, които са станали свидетели на разграбването на културното си наследство, като откраднати предмети на изкуството се намират в десетки частни колекции, а гръцки и тракийски съкровища често се появяват за продажба в аукционни къщи в Европа. Идентифицирането и възстановяването на такива предмети на изкуството е дълъг и труден процес. Гръцката страна обаче е изградила добра практика в борбата с трафик на културно-исторически ценности. Съвсем скорошен случай с древногръцки вази показва как изследователи на изкуството и институции могат да работят заедно.
Гръцкият експерт в борбата с трафика на антични предмети на изкуството Кристос Цирогианис алармира, че четири предмета, планирани да бъдат продадени на търг в Ню Йорк на 9 април, са свързани с Джанфранко Бечина, един от най-плодотворните италиански търговци на антики. Бечина е осъден през 2011 г. за незаконна търговия.
През последните 18 години Кристос Цирогианис е идентифицирал повече от 1700 откраднати антики в аукционни къщи, галерии, музеи и частни колекции, като е уведомил Интерпол и други полицейски служби. Покойният италиански прокурор Паоло Джорджо Фери, който преследва трафикантите на антики, дотолкова цени изследванията на Цирогианис, че му предоставя десетки хиляди снимки и други архивни материали, иззети при полицейски акции, насочени срещу Джанфранко Бечина и десетки други трафиканти. Така гръцкият експерт попада на документи за въпросните четири артефакта.
Античните предмети са оценени от „Кристис“ на обща стойност между 50 000 и 71 000 долара.
Спорните вази включват атически чернофигурен киликс, чаша украсена с воини и други фигури, от около 570-560 г. пр.н.е. Тя е оценена на 15 000 до 20 000 долара в търга „Древногръцки вази от колекцията Цимерман“, но вече е свалена от онлайн страницата, докато аукционната къща се опитва да оспори доказателствата на Цирогианис.
В каталога на продажбата е отбелязано: „Древногръцките вази, събрани от д-р Манфред Цимерман (1935-2011 г.), се нареждат сред най-добрите частни колекции, събрани в края на 20-ти и началото на 21-ви век.“
Спорни са и предметите от лот 3 – капак на леканис или съд, украсен със сфинксове, от около 570-550 г. пр. н. е., оценен на 8000-12000 долара, и лот 10 – хидра или съд за вода с изображение на Дионис с рог за пиене, около 530-520 г. пр. н. е., оценен на 7000-9000 долара. Те също са изтеглени от онлайн каталога.
Друг изтеглен от продажба предмет, преди това лот 20, е лекитос или съд за съхраняване на масла, изобразяващ атинския герой Тезей, той датира от 500-490 г. пр. н. е. и е оценена на 20 000-30 000 долара.
В каталога на „Кристис“ е посочено, че аукционната къща е продала три от предметите на търг в Женева през 1979 г., но е пропуснат фактът, че те са изпратени на аукционната къща от Бечина.
„Това е нов поглед върху триковете, използвани от пазара на най-високо ниво. Те умишлено изключват връзката на търговеца в тези предмети, въпреки че знаят за нея от 45 години“, заявява Цирогианис.
Документите, свързани с продажбата на „Кристис“ през 1979 г., са били в иззетия архив на Бечина. Те включват кореспонденцията на аукционната къща и каталога от търга, в който предметите са оградени от Бечина с червен химикал.
Цирогианис заявява, че макар документите да сочат, че собственикът е бил „г-н Боровза“, чийто агент е търговец от Амстердам, това е фалшиво име, което се е появило само в основата на кореспонденцията с „Кристис“: „Когато възникна проблем, свързан с този търг, те се свързват директно с Бечина, което показва кой е истинският собственик.“
В писмо на аукционната къща от 1981 г., свързано с продажбата от 1979 г., Бечина е уведомен, че му се възстановяват разходите за изгубени антики. Цирогианис заявява: „Но този лот е сред същите пратки от продажбата през 1979 г. на „Боровза“ чрез [търговеца от Амстердам]. Защо „Кристис“ са уведомили директно Бечина? Отговорът е, че истинският собственик и изпращач е бил Бечина“.
От “Кристис” побързаха да представят официална позиция. Говорител на аукционната къща заяви пред западните медии, че тя се отнася много сериозно към темата за проучване на произхода, особено когато става въпрос за културни ценности. “Ние публикуваме каталозите си много преди търговете си и каним обществеността да ги прегледа. Разполагаме със строги процедури, които ни помагат да гарантираме, че предлагаме само предмети, които сме в състояние да продаваме по закон, и като част от тази проверка си сътрудничим тясно с публични органи и институции по целия свят. Всяко предположение, че „Кристис“ е знаела, че тези предмети произхождат от Джанфранко Бечина, е категорично невярно. Когато бяхме уведомени, че може да има документация, доказваща такава връзка, изтеглихме произведенията от продажба за по-нататъшно проучване и ще проучим това заедно с италианските власти.“