Иво ДИМИТРОВ
Румънската аукционна къща „Артмарк“ продължава да зацапва пейзажа на българския арт пазар с груби фалшификати. На последния си търг, озаглавен „Пролетен аукцион“, менте на големия ни художник Дечко Узунов бе продадено за 17 000 евро. С разходите по комисиони, възлизащи на 16,5% за търговската арт къща, клетникът-колекционер е платил малко под 20 000 евро.

В анотацията за картината на „Артмарк“, написана незнайно от кой „специалист“, четем следното: „Картината „Българско момиче“ е събирателен образ на българката в късното му творчество – нежна, добродетелна и силна. В целия формат на платното фронтално е разположен образ на българска девойка в народна носия. Изобразена е в характерната стилистика на художника – сдържана, излъчваща духовна чистота и достойнство.
Образът има монументално въздействие, въпреки нежното излъчване. Това е част от майсторството на Дечко Узунов – да създава внушителни образи чрез пестеливи средства. Композицията „Българско момиче“ е емблематична за късното творчество на Дечко Узунов като тематика, колорит и пластично изграждане.“
Очевидно е, че познанията на продавачите от румънската аукционна къща са твърде оскъдни, а критериите са не само неоправдано занижени, но и граничат с престъпна некомпетентност, ощетяваща в големи размери купувачите. Случилото се е гавра с разбиращата българска публика, както и посегателство към творчеството на знаков наш творец като Дечко Узунов. Картините на автора са важна част от модерната история на нашето изкуство през ХХ век. Въпросното „произведение“ дори не може да бъде наречено имитативно и няма нищо общо нито с късното, нито с ранното творчество на Дечко Узунов.
И ако можехме да сложим точка на скандала тук, щеше да е добре. Пет фалшификата на друг голям наш художник Димитър Казаков-Нерон също са намерили своите нови собственици на цени между 1600 и 3750 евро. Добър пазар за новоизлюпените румънски търговци на наш терен, нали. Иначе представените на търга „произведения“ са лошо наподобяващи акварели на художника без конкретна композиция и твърде разпиляна линия, нетипична за Казаков.

Съмненията за автентичност обаче не спират до тук. 24 000 евро е платил друг „колекционер“ за твърде съмнителна картина от майстора на градския пейзаж Никола Танев, а друг се е разминал само с 1000 евро за картина на Борис Денев, която всъщност е по-скоро дело на братовчед му Деньо Чоканов.
Поредното посегателство върху българското изкуство след серия от подобни публични дръзки измами с основание предизвиква следните въпроси:
– В състояние ли е българската прокуратура най-после да се самосезира и да повдигне обвинение на вандалите с ментета?
– Ще отнеме ли Министерството на културата лиценза на румънската аукционна къща „Артмарк“, ако експерти потвърдят измамата?
– Кои са в съвета от експерти към аукционна къща „Артмарк“, имат ли експертиза за предлаганите автори и могат ли да защитят продаваните картини?
– Ще предприеме ли Министерството на културата действия по защита на българското изкуство от подобни търговци, чиято цел е не само да трупат печалби, но и да дискредитират големи наши творци?
Filternews и BgArt ще продължат да следят развитието на скандала около последния търг на „Артмарк“. Изкуството ни не трябва да става жертва на арт измамници от рода на „Ало измамниците“, които импортирахме преди десетилетия от съседна Румъния.